• Anonym (Förvirrad)

Relation med en alkoholist

Behöver lite råd och tips men inga påhopp eller elakheter. 

Jag kom i kontakt med en man som verkar vara väldigt trevlig och mysig. 
    Han berättade för mig att han är alkoholist och har även diagnosen bipolär som han medicinerar för.
    Han är otroligt öppen och ärlig och svarar på alla mina frågor även om det är lite jobbigt mellan varven för honom.
    Han har ett väldigt jobbigt förflutet med en hel del psykisk ohälsa, därav som han började dricka, självmedicinera. 
    Han har nu slutat dricka och får behandling/hjälp för att komma på banan igen. 

Vi kom i kontakt på en dejtingsida och har träffats.
    Vi tycker och tänker otroligt lika om väldigt mycket och det känns naturligt att umgås med honom.
    Jag vill gärna tro gott om alla människor och tycker att man förtjänar en andra chans. Men är jag alldeles för godtrogen nu eller bör jag ge honom en chans? 

Kan tillägga att jag har oxå ett jobbigt bagage med psykisk ohälsa, men jag mår så mycket bättre nu än vad jag nog någonsin har gjort. Det känns som att vi har en förståelse för varandra pga vad vi tidigare har gått igenom. 

• Svar på tråden Relation med en alkoholist
  • Anonym

Fortsätt ha eget boende och skaffa ej barn med honom.
    Då finns det en chans att få det att fungera

• Anonym (Förvirrad)

#1 Varken barn eller flytta ihop är aktuellt. Barn kommer aldrig bli aktuellt då jag är klar med det och det är även han. 

• Anonym (Medberoende)

Kan gå men ha tentaklerna ute. Två trasiga människor blir inte en hel enligt mig. Min goda vän är nykter sedan 8 år och är ganska jobbig och kategorisk. Han säger själv att leva med en nykter alkis är inte lätt. 

• RaYzLeR

Ge honom en chans. Fungerar det inte så är det ju bara att lämna honom.

• Anonym (Förvirrad)

#3 jag tror ju inte att det är så lätt att leva med en som har psykisk ohälsa heller. Jag har redan nu sagt att får han ett återfall så försvinner jag ur bilden och det är inget hot eller ultimatum utan handlar endast om min egna överlevnad.

#4 jo jag tycker ju att han förtjänar en chans nu när han verkligen försöker ta tag i sitt liv. 

• Anonym (e)

Hur länge har han varit nykter?

• Anonym (Förvirrad)

#6 inte så jätte länge men det har hänt saker som verkligen fått honom att inse allvaret i det hela. 

• Anonym (e)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-06-19 22:32:59 följande:

#6 inte så jätte länge men det har hänt saker som verkligen fått honom att inse allvaret i det hela. 

Ok säger mig inget men jag hade verkligen inte inlett något annat än vänskap med någon som är i tidiga skeden av sin nykterhet.
  • RaYzLeR
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-06-19 22:32:59 följande:

Jag har varit alkoholist sen jag var 18 år, då drack jag folköl i två år. Sen när jag fyllde 20 år så gick jag över till starköl och drack det varje dag tills jag fyllde 39 år för ett år sedan. Då gick jag över till folköl igen, men igår så slutade jag med folkölen också.

Jag får lämna peth-prover, så jag vill inte dricka längre.
  • Anonym (Nej)

Det är inget jag hade gått vidare med en gång alkoholist alltid alkoholist. Risken är stor att han börjar dricka igen och är han bipolär kan ni aldrig planera någonting. Det är som bäddat för problem. 

Svar på tråden Relation med en alkoholist