Hur gör jag ärr-tejpning?
Jag opererades i hälen i mitten av april, så 2,5 månad sedan. Jag har varit fri från gips och ortos i 2 veckor och svullnaden ifoten börjar minska. MEN inte runt hälen. Ser helt galet ut då jag på frsmsidan foten har en definierad fotled med knöl, medan bakifrån går vaden rakt ner i mark, den bullar t.o.m ut vid fotleden. Ärret är väldigt hårt och spänt, strängen är upphöjd men endå nedsänkt pga svullnaden.
Fick höra via VC att jag borde tejpa ärret för att minska risken för stort och hårt ärr, men ingen info om hur. En liten ritad bild på längsgående tejpbitar från hälen mot knävecket, men när jag testar tar tejpen inte i ärret, det är för svullet runt, så tejpen ligger i luften ovanför...
Från kirurgen fick jag inte några tejpanvisningar, annat än att ha tejp över i början för att inte få ludd i stygnhålen.
Valde istället salvekvicks stora plåster som säljs i påse, fick använda flera på rad,men behövde den lilla extra dämpningen för tejpen gjorde ont i huden.
Har försökt googla hur jag borde tejpa, men hittar bara kinesiotejpning av hälar, som inte är tätt. Vet någon vart jag kan hitta rn bra video?