• Tyra myra

Åsikter

1. Är det skillnad på hur man uttrycker sina åsikter på FL och i verkliga livet?

2 Vilka typer av åsikter kan man ventilera på FL men inte i verkliga livet?

3 År det viktigt att få medhåll av andra likasinnade?

4 Vad är viktigast för dig att förmedla med dina inlägg/trådar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-06 12:10
    5 Vad är viktigast för dig åsikten i sig eller om den är PK eller inte?

• Svar på tråden Åsikter
  • Anonym (A)

1) För mig? Väldigt sällan. Däremot tar folk på FL allt som sämsta tänkbara möjliga mening, väldigt tröttsamt.
    2) Allt som inte är PK.
    3) Inte för mig men verkar så för en hel del.
    4) Min åsikt. Jag kommenterar oftast för min egen skull, för att delta i en konversation. Vissa trådar är så klart bara till för att hjälpa ts och kan man ge ett gott råd så kanske man kan göra något bra för någon annan.

• Tow2Mater

1. Är det skillnad på hur man uttrycker sina åsikter på FL och i verkliga livet? - ja

2 Vilka typer av åsikter kan man ventilera på FL men inte i verkliga livet? - Dumma frågor som med en snabb googling skulle ge ett entydigt svar om man inte kommer ihåg det från grundskolans typ andra klass. Skulle man höra en sådan fråga i verkliga livet skulle man ju baxna och undra var frågeställaren växt upp.

3 År det viktigt att få medhåll av andra likasinnade? - nej, men blir ju roligare om man inte är helt ensam mot en stor mobb.

4 Vad är viktigast för dig att förmedla med dina inlägg/trådar - en förbisedd ståndpunkt eller sanning som ingen vill kännas vid. Ibland inget alls, bara en del av mitt sätt att försöka hålla språket vid liv.

• Mentat
    Tyra myra skrev 2023-07-06 10:34:48 följande:
    Åsikter

1. Är det skillnad på hur man uttrycker sina åsikter på FL och i verkliga livet?

1) Säkert är det så för många. Om man kan vara anonym vågar man nog säga sådant som man inte vill ta det sociala priset för att säga IRL. Jag vill inte påstå att det gäller mig direkt, men rent allmänt kan jag tänka mig att det är så.

2) Se ovan: Sådant där det skulle kosta på i vänkretsen eller på arbetet om man uttryckte obekväma åsikter.

3) Nja, det kan väl vara trevligt iofs men jag har inget emot att få mothugg och argumentera för min åsikt.

4) Skapar i det närmaste inga trådar, jag reagerar på andras inlägg genom att lägga fram åsikter och argument.

5) Jag har inget problem med att folk för fram PK-åsikter så länge de har tänkt igenom sin ståndpunkt och inte bara upprepar det media har sagt. Det absolut viktigaste för mig är att ha en dialog, där man läser av vad motparten säger och bemöter det. Tyvärr är det alldeles för sällsynt, alltför ofta handlar inläggen om ad hominem, upprepning av en monolog eller halmgubbeargument. Synd.
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2023-07-06 10:34:48 följande:
    Åsikter

1. Inte för mig. Med reservation för att vissa nog skulle anse att jag är drygare i verkliga livet. Däremot kan det finnas de som helst inte ger uttryck för sina åsikter om de inte kan dölja sig bakom någon form av anonymitet.

2. Jag gissar att frågor som anses vara privata är lättare att ta upp på ett anonymt forum än med någon i sin omgivning. Jag tänker då på frågor som berör sex och relationer. Att sedan svaren kanske inte blir lika konstruktiva som man hoppats på är en annan sak.

3.Nej. Om alla i rummet håller med dig så byt rum. För att utvecklas måste man utsättas för nya tankar och idéer. Tankar och idéer som gör att man tvingas omvärdera sina egna ställningstaganden är ett måste för att utvecklas och landa i  åsikter och ställningstaganden som man faktiskt kan stå för.

4. Ingenting. Bara lite förströelse och ibland en vilja att nyansera de dumheter som sprids av personer som inte är intresserad av att reflektera över åsikter som de bara upprepar utan att kunna argumentera för.

5. Om en åsikt är pk eller inte är ointressant. Det viktiga är att man tänkt igenom det hela och kommit fram till något som man faktiskt kan stå för. Oavsett om det man står för är trendigt eller inte.
Svar på tråden Åsikter