• Tyra myra

Tror ni att elstödet påverkat inflationen?

Vad ror ni? Har elstödet påverkat inflationen och i sä fall  Hur? och Varför?

• Svar på tråden Tror ni att elstödet påverkat inflationen?
  • Mortiscia80

Nej, det tror jag inte eftersom det ekonomiska läget påverkas av mycket större faktorer som dessutom var i full rörelse långt innan. Elstödet var ju en följd av högre elpriser som var en del av inflationen, så inflationen kom först av de två.

• Postman

Ja det har inverkat men knappt mätbart. Jag tycker det var helt vansinnigt att dela ut dessa pengar, helt galet. 

• Mentat
    Tyra myra skrev 2023-07-17 13:06:48 följande:

Det har jag mycket svårt att tänka mig. De skenande elpriserna lär däremot ha gjort det.
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-07-17 22:11:49 följande:
    Det har jag mycket svårt att tänka mig. De skenande elpriserna lär däremot ha gjort det.
    Så är det och så var det men just nu bidrar låga elpriser till att sänka inflationen. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    KillBill skrev 2023-07-18 12:20:55 följande:
    Så är det och så var det men just nu bidrar låga elpriser till att sänka inflationen. 
    Så här har elpriserna utvecklats mellan år 2022 och 2023 i elområde 3 (Stockholm, Göteborg och mellansverige).

• Mentat
    KillBill skrev 2023-07-18 12:20:55 följande:
    Visst är det så. Under sommaren använder vi mindre el och det är fullt logiskt att priserna då sjunker. Till vintern är dock risken uppenbar att vi får samma situation som förra vintern. Den som lever får se.
  • KillBill
    Mentat skrev 2023-07-18 13:02:53 följande:
    Visst är det så. Under sommaren använder vi mindre el och det är fullt logiskt att priserna då sjunker. Till vintern är dock risken uppenbar att vi får samma situation som förra vintern. Den som lever får se.

Priset har varit lågt även under vintern och våren och prognosen för hösten pekar mot fortsatt lägre elpriser.

www.svd.se/a/O81KWE/hostens-elprisprognos-radikal-forbattring

• Mentat
    KillBill skrev 2023-07-18 13:36:10 följande:

Priset har varit lågt även under vintern och våren och prognosen för hösten pekar mot fortsatt lägre elpriser.

www.svd.se/a/O81KWE/hostens-elprisprognos-radikal-forbattring
    Det låter ju lovande. Hoppas att det stämmer. Vi har ett antal vintrar till att ta oss igenom innan vi kan vara på säkra sidan vad gäller eltillgången.
  • Tyra myra
    Postman skrev 2023-07-17 14:16:55 följande:

Ja det har inverkat men knappt mätbart. Jag tycker det var helt vansinnigt att dela ut dessa pengar, helt galet. 

Det är klart att det är knappt märkbart men kanske har det en viss psykologisk betydelse för konsumtionen tänker jag. 
  • Postman
    Tyra myra skrev 2023-07-18 16:24:01 följande:
    Det är klart att det är knappt märkbart men kanske har det en viss psykologisk betydelse för konsumtionen tänker jag. 
    Absolut, det peppade nog många till att konsumera på. Återigen så tycker jag det var en överreaktion med alla dessa elstödspengar, de kunde gjort långt mer nytta i andra fickor. 
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2023-07-17 13:06:48 följande:

Enstaka populistiska utspel har en så pass liten påverkan på inflationen att det knappast är mätbart.
  • Tyra myra

Jag kan fundera över hur man kunnat fördela pengarna på ett bättre sätt.  Tycker att min mans kommentar, när vi fick beslutet om elstödet var rätt bra 
    "Hur gör man för att betala tillbaka pengarna? " Vi tyckte uppriktigt sagt att det var pinsamt. Vi som sitter i billigt boende, utan bolån, med bra inkomster får pengar medan ensamma mammor i hyresrätter inte får nåt.

Svar på tråden Tror ni att elstödet påverkat inflationen?