• MrsXy

Konflikt mellan Stockholm och Skåne

Varför är det sådan stämning, mellan Stockholmare och Skåningar? 
    I Skåne kan man få höra "08:or" hit och dit, "vad ska de här och göra", "vad ska man där uppe och göra", i Stockholm kan det låta "Skånska är inte svenska", "Skåne tillhör Danmark" etc.

Jag själv är uppvuxen i Skåne med en familj som ursprungligen bodde i Stockholm, släkt på båda ställen och har hela livet "pendlat" mellan dessa olika "länder" som Stockholm och Skåne ändå utgör.

Jag har inte denna klassiska bild som många har i Skåne om Stockholm och vice versa utan undrar över denna konflikt och ibland förakt, då det enda problemet för mig är att de ligger för långt ifrån varandra.

Konflikten finns ju trots att en stor del av Skåne är fyllt av Stockholmare (iallafall sommartid), och en hel del skåningar finns i Stockholm. 

Vad är era erfarenheter? 
    Finns det liknande konflikter mellan andra ställen, tex Norrland och Småland, Halland och Ångermanland, Kalmar och Göteborg ? 

• Svar på tråden Konflikt mellan Stockholm och Skåne
  • Anonym (M)

Konflikt? Inget jag märker av. Du gör en höna av en fjäder. Att man raljerar och skämtar om folk som bor någon annanstans är inte att ha en konflikt. 

Herregud, snacka om att använda ordet konflikt fel. 

• Anonym (G)

Jag tycker skåningar kan vara så raka att håret krullar sig. De säger verkligen vad de tycker och tänker utan att förfina. 

• Anonym (Nja)

Det här är inte mellan Skåne och Sthlm. Väldigt många klagar på 08-människorna, på samma sätt som många klagar på grötskåningarna.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (G) skrev 2023-07-18 10:17:36 följande:

Jag tycker skåningar kan vara så raka att håret krullar sig. De säger verkligen vad de tycker och tänker utan att förfina. 

De är väl lite halvdanska? Danskar är väldigt direkta och rakt på sak.
  • Anonym (G)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-18 10:36:25 följande:
    De är väl lite halvdanska? Danskar är väldigt direkta och rakt på sak.
    Jamen precis. Jag bor i Stockholm och har släkt från Skåne. Har en vän som är från Skåne men står knappt ut med henne. Hon är superdirekt samtidigt som hon själv är konflikträdd och tål inte att man behandlar henne på samma sätt haha Den kombinationen är inte smickrande. 
  • sextiotalist

Bott i Skåne i över 15 år och tidigare bott i Göteborg och en liten småstad i västra Sverige
    Har inte sett något av detta 
    Visst, ibland kan det slängas lite käft, med glimten i ögat, ibland 
    Göteborg och den lilla småstaden var värre. Oförskämda och ibland direkt otrevliga 
    Nu bor jag i Malmö. Misstänker att de i Skanör och Falsterbo inte är lika positiva och även fast boende i Österlen jublar väl inte heller.

• Anonym (Nja)

Ett ex till mig är skåning och har även bott längre upp i landet. Efter att ha mött norrlänningarnas öppenhet och vänlighet står han inte längre ut med de sura snarstuckna skåningarna som klagar på allt. Själv känner jag bara en skåning till men hon klagar då verkligen på allt haha :D Kanske är det bara en slump så klart.

• Mentat
    sextiotalist skrev 2023-07-18 10:45:59 följande:

Bott i Skåne i över 15 år och tidigare bott i Göteborg och en liten småstad i västra Sverige
    Har inte sett något av detta 
    Visst, ibland kan det slängas lite käft, med glimten i ögat, ibland 
    Göteborg och den lilla småstaden var värre. Oförskämda och ibland direkt otrevliga 
    Nu bor jag i Malmö. Misstänker att de i Skanör och Falsterbo inte är lika positiva och även fast boende i Österlen jublar väl inte heller.

Jag har erfarenhet av situationen i Skanör och Falsterbo och det är som du säger, det är inte alltid uppskattat att det som skulle kunna vara den bästa tiden på året inte nödvändigtvis blir det då inflödet av sommargäster, i hög grad från Stockholm, är väldigt stort. Jag skulle kunna tänka mig att gutarna kan få liknande känslor.

Däremot tror jag att det inte nödvändigtvis har att göra med att turisterna kommer från just Stockholm utan snarare att inflödet av dem blir alldeles för stort.
Svar på tråden Konflikt mellan Stockholm och Skåne