cityturk skrev 2023-08-01 12:29:07 följande:
Om barnet ofta uttrycker att det inte vill till den andra föräldern, att barnet( främst den stora) hittar vägar att komma ifrån umgänge.
Dvs gå hem/sova över med kompisar.
Skickar sms/ringer mig om att dem inte vill vara där.
Det finns ju såklart bevis på det.
Samt att familjerätten i sin snabbupplysning gjorde en orosanmälan om våld i nära relation.
Mycket bevis finns, jag vill inte ta ifrån umgänge men vad jag har gått igenom så vill jag inte starta om på ny kula.
Dvs samma elände med v.v
Ja men då låter det hoppfullt.
Du borde ha enskild vårdnad samt hon enbart begränsat umgänge låter det som.
Jag skriver så för att min man fick så, efter att barnens mamma fått diagnos schizofreni och de var i rätten. Hon ville ha varannan vecka som innan (och hade svårt med sjukdomsinsikten). Det här tog ju ett tag men tack vare att han gick till rätten så fick han snabbt interimistiskt beslut om enskild vårdnad och mamman enbart varannan helg, tills hela processen var färdig (vilket tog ca 1,5 år). Sedan fick hon ett schema med viss utbyggnad av umgänget för att
barnen ville det (annars tror jag rätten hade bestämt fortsätta med varannan helg). Barnen var 11 och 13 när processen var färdig.
Innan det gick till rätten var det ca 3 år med bråk, tjafs, många orosanmälningar (mot mamman) som ledde till 3 utredningar av soc (ungefär en om året - fatta vad jobbigt det var för alla inblandade), tills min man fick nog och gick till rätten. Eftersom mamman inte tyckte hon hade några problem, inte tyckte att hon inte samarbetade, så kunde inte soc göra mer än att rekommendera det de tyckte. Deras utredningar har ju ingen juridisk makt utan förutsätter att folk är vettiga och tar till sig det de säger. När en person inte gör det så blir det jobbigt för den andra (som för min man, och för dig). Att gå till advokat var det bästa han gjort, det blev helt annat då, när det hamnade i rätten.