• Anonym (Anonym tjej)

Otrogen utan ångest

Jag var otrogen mot mitt partner på fyllan för några dagar sedan. Vi har varit tillsammans i 1,5 år och är båda 19 år. Berättade för honom samma kväll och vi har pratat flera gånger efter det. Han är villig att ta tillbaka mig om jag lovar att att börja till psykolog osv. Problemet är att det som borde vara så självklart, att gå tillbaka till honom när han står där med öppna armar, är inte självklart alls. jag tänker massa på den andra killen som jag var otrogen med och jag och min kille (just nu ex då) har haft en dålig period länge. Känns så fruktansvärt fel och dumt av mig att ens tänka tanken att inte gå tillbaka till honom men jag är så osäker på om han verkligen är den rätta. han är världens snällaste och fantastisk på alla sätt men vi är sjult olika, har sjukt olika intressen och han dricker inte heller alkohol vilket jag gör.  Är det så att vår tid är över eller bode jag ge det en chans till? Hur ska jag resonera i denna situation?

• Svar på tråden Otrogen utan ångest
  • Anonym (r)

Varför var du otrogen?

• Tecum

Det låter som att du borde göra slut genast, du har inte rätt känslor för honom och ni verkar väldigt olika.
    Men som du framställer dig själv är det din förlust, inte hans...

• Anonym (M)
    Tecum skrev 2023-08-06 14:50:23 följande:

Det låter som att du borde göra slut genast, du har inte rätt känslor för honom och ni verkar väldigt olika.
    Men som du framställer dig själv är det din förlust, inte hans...

Hur kan det vara hennes förlust om han är fel kille för henne? Du skriver lite motsägelsefullt tycker jag.
  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2023-08-06 14:52:33 följande:
    Hur kan det vara hennes förlust om han är fel kille för henne? Du skriver lite motsägelsefullt tycker jag.
    Okej då, men en tjej som gärna dricker alkohol, tänker på andra och är otrogen passar inte ihop med en snäll och ordentlig kille som är nykterist. Om hon stannar hos honom bara för att han är bra rent "formellt" så att säga riskerar hon att göra honom mer illa. Därför är det bra för honom om hon dumpar genast.
  • Tecum
    Det hade kanske varit nyttigt för henne att vara ihop med en sådan  bra kille, men det hade troligen inte funkat i långa loppet och inte varit rätt mot honom. Därav hennes förlust.
  • Anonym (sådär)
    Fel för henne? Finns det någon kille som är "rätt" för en tjej som beter sig som hon gör?

Jag tvivlar starkt på det men jag kan iaf hålla med om att det bästa vore om hon träffar en kille som beter sig på samma sätt hon gör så hon får smaka på sin egen medicin så att säga.
  • Anonym (...)

Ni är mycket unga. I den åldern är det rent av ett mirakel att hänga ihop så länge som ni har gjort. Eftersom ni inte haft det bra senaste tiden så är detta ett tecken på att ni inte ska vara tillsammans tror jag. Ni är inte helt vuxna än. I er ålder söker man - dels ska man hitta sig själv som vuxen och dels hitta den man blir kär i. Inte alls konstigt om ni går vidare och sen hittar andra som ni känneratt ni  funkar ännu bättre med än just ni två gjort. 

• Anonym (Lev livet)

Det låter som att du inte vet vad du vill eller med vem du ska dela ditt liv med.

Lek runt ett tag, om det är det som tilltalar dig. Just nu kanske din nuvarande partner inte passar in i ditt liv? Lev livet och ångra hellre saker du gjort/gör än ångra saker du inte gjort/gör! Vi lever bara en gång!

För övrigt har jag varit tillsammans med min sambo i 16år. Jag vet inte om hon är den rätta för mig men jag mår bra med henne och älskar henne helhjärtat. Vissa pratar om ?den rätta?, ren jäkla smörja. Hatar den frasen.

• Anonym (M)
    Anonym (sådär) skrev 2023-08-07 12:45:53 följande:
    Fel för henne? Finns det någon kille som är "rätt" för en tjej som beter sig som hon gör?

Jag tvivlar starkt på det men jag kan iaf hålla med om att det bästa vore om hon träffar en kille som beter sig på samma sätt hon gör så hon får smaka på sin egen medicin så att säga.

Jag har ingen aning om ifall någon är rätt för henne. Bara att fel kille är ingen förlust. 

Jag vet inte vem du håller med? Jag har inte skrivit nåt om att hon borde träffa en kille som beter sig så.

• rille3

Hej
    Det går upp och ner i förhållanden. Ni hade det bra i början, såklart det har dom flesta medan förälskelse endorfiner regnar i hjärnan. När dom sedan dämpas vanligen inom 6-24 månader så kommer verkligheten istället. Då ska man lära sig att leva ihop utan att nykär endorfiner regnar och det är svårt men verklighet för alla. Man är inte nykär hela livet såvida man inte byter partner varje gång förälskelse endorfiner slutar regna som du har gjort här. Ni är inne i fasen att ha kommit ur förälskelse och då jobbar man på förhållandet på andra sätt. Med kommunikation, tid tillsammans osv. Man behöver ha samma sak i glaset för att umgås kärleksfullt och ha tid tillsammans. Jag är gift sedan 19 år tillbaka och blev ihop med min fru på gymnasiet. Vi har inte alls samma intressen eller samma dryck i glaset och alla år har inte varit bra. Men vi har jobbat på förhållandet tillsammans när det blivit svackor. 
    2015 så var vi extremt nära skilsmässa i en äktenskapskris men hittade en väg ut ur krisen ihop. Så inga förhållanden är tipp topp ett helt liv utan det kräver engagemang och vilja från båda för att det ska fungera när förälskelse fasen tar slut.

• Anonym (Hjhj)

Om du ens behöver fundera, dra från honom.

• Anonym (sådär)
    rille3 skrev 2023-08-09 18:29:26 följande:

Hej
    Det går upp och ner i förhållanden. Ni hade det bra i början, såklart det har dom flesta medan förälskelse endorfiner regnar i hjärnan. När dom sedan dämpas vanligen inom 6-24 månader så kommer verkligheten istället. Då ska man lära sig att leva ihop utan att nykär endorfiner regnar och det är svårt men verklighet för alla. Man är inte nykär hela livet såvida man inte byter partner varje gång förälskelse endorfiner slutar regna som du har gjort här. Ni är inne i fasen att ha kommit ur förälskelse och då jobbar man på förhållandet på andra sätt. Med kommunikation, tid tillsammans osv. Man behöver ha samma sak i glaset för att umgås kärleksfullt och ha tid tillsammans. Jag är gift sedan 19 år tillbaka och blev ihop med min fru på gymnasiet. Vi har inte alls samma intressen eller samma dryck i glaset och alla år har inte varit bra. Men vi har jobbat på förhållandet tillsammans när det blivit svackor. 
    2015 så var vi extremt nära skilsmässa i en äktenskapskris men hittade en väg ut ur krisen ihop. Så inga förhållanden är tipp topp ett helt liv utan det kräver engagemang och vilja från båda för att det ska fungera när förälskelse fasen tar slut.

Skillanden mellan dig och TS är att du pratade med din partner och försökte lösa saker som en civiliserad person och hon fullkomligen sket i sin partner och gick ut och knullade nån annan istället. Dvs du respekterar din partner, det gör inte TS. Du älskar din partner, TS älskar bara sig själv.

Jag tror inte man kan förvänta sig moget beteende av någon som helst saknar mognad eller förvänta sig moral från någon som helst saknar det. Det blir lite som att försöka diskutera färger med någon som är blind eller musik med någon som är döv.

Det är ju uppenbart att TS och hennes kille är totalt inkompatibla och borde aldrig ha blivit ihop. Killen borde försöka hitta sig en snäll tjej och TS någon som är lika egoistisk som henne.
  • Anonym (Gör slut)

Gör slut med honom, om du är otrogen utan att må dåligt bryr du dig inte särskilt mycket om din kille och det låter som att du gått vidare i tanken redan. 

Sen undrar jag vad en psykolog skulle kunna göra och vem av er som ska betala det. Ett besök kostar runt 1000 kronor och det är inget samhället betalar. 

• Anonym (CNN)

Du är ung! Gå vidare! 

du ska inte alls gå till någon psykolog. Du vet nog själv svaret. 

Jag var själv i samma situation insamlade ålder, fast tvärtom. 

Han borde ha lämnat henne för mig (vilket han gjorde senare i alla fall, men då hade jag gått vidare). Han hade levt ett helt annat liv med mig men tog inte chansen. 

Om du inte går till den andre så gå vidare ändå. Du hade inte gjort det du gjorde annars. 

• Anonym (Kändistrollet igen)

Å stackare...vilket drama😱. Gör honom en tjänst och lämna honom. Då har du även tid att skriva fler noveller, det är bevisligen din starka sida. 

Svar på tråden Otrogen utan ångest