• Hellototheothersidd

Retas/är taskig

Här sitter jag på kvällskvisten och kan inte somna pga tankar. Jag är snart 30 år, har en syster på 8 år. Jag själv har två barn åldern 4 & 6 år.

Idag har alla 3 varit här hos oss idag, och jag känner mig så ledsen över hur 8- och 6 åring gaddat ihop sig. De har retas, stängt ute och varit allmänt elaka mot 4-åringen som gråtit säkert 30 gånger idag. Jag känner inte igen min 6-åring när 8-åring är här. Är vi på plats hos 8-åringen så uppstår aldrig dessa situationer. Och min 6-åring som ibland har kompisar över beter sig aldrig så när hans kompisar är här.

Varför uppstår denna situationen när 8-åring är här hos oss? 

• Svar på tråden Retas/är taskig
  • Swedman

Ibland vet jag inte hur ungar tänker, speciellt de yngre. Det som är bra är att du är observant.
    Du får ta ett samtal med de bägge och berätta hur man ska bete sig mot andra.  En del vet inte det och då lär vi förklara. Det jag brukade göra var inte att sköljde över barnet ifråga med långa meningar; Däremot såg jag till att jag hade enskilt samtal med barnet som betett sig illa. Miljön och situationen runt samtalet var speciellt och unikt. Fungerade ofta bra.

Jag är pappa till fyra nu unga vuxna döttrar.

Svar på tråden Retas/är taskig