• Elin P

Kompis utan sociala koder

Min 6-åring har en kompis som är några månader äldre, han fyller snart 7. Bor granne så han är här ofta. Föräldrarna är strikta med spelande och skärm, förståeligt då denna pojke direkt fastnar och blir sittande hela dagen om han får spela. Mina barn är inte så utan vill mest spela/titta om de är trötta eller om det är väldigt dåligt väder, leker hellre eller gör annat. Vi har alltså inte så strikta regler om skärm eftersom det inte behövs utan barnen får titta ganska fritt. Mamman ringde häromdagen och bad oss inte låta pojken titta eller spela här. Han verkar nämligen mest gå hit för att få spela då hans egna föräldrar säger nej. Idag sa jag då alltså nej och sa åt barnen att de istället fick leka på sonens rum eller gå ut. Något min son ville men kompisen valde då hellre att gå hem igen. Han har liksom ingen social kod utan talar högljutt om att det är tråkigt hos oss om man inte får spela/titta så han vill då inte vara med min son. 

Är inte det ett knepigt beteende? Eller är barn såhär?

• Svar på tråden Kompis utan sociala koder
  • elsi
    Elin P skrev 2023-08-11 13:14:59 följande:
    Kompis utan sociala koder

Min 6-åring har en kompis som är några månader äldre, han fyller snart 7. Bor granne så han är här ofta. Föräldrarna är strikta med spelande och skärm, förståeligt då denna pojke direkt fastnar och blir sittande hela dagen om han får spela. Mina barn är inte så utan vill mest spela/titta om de är trötta eller om det är väldigt dåligt väder, leker hellre eller gör annat. Vi har alltså inte så strikta regler om skärm eftersom det inte behövs utan barnen får titta ganska fritt. Mamman ringde häromdagen och bad oss inte låta pojken titta eller spela här. Han verkar nämligen mest gå hit för att få spela då hans egna föräldrar säger nej. Idag sa jag då alltså nej och sa åt barnen att de istället fick leka på sonens rum eller gå ut. Något min son ville men kompisen valde då hellre att gå hem igen. Han har liksom ingen social kod utan talar högljutt om att det är tråkigt hos oss om man inte får spela/titta så han vill då inte vara med min son. 

Är inte det ett knepigt beteende? Eller är barn såhär?

Det kan vara ett knepigt beteende. En del barn är så. 
  • BaraLillaJag84

Tjaa, är det inte så myyyyysigt; "Av barn och fyllon får man höra sanningen!"...?? Jag avskyr barn mycket p.g.a detta, de framstår som förståndshandikappade! Och folk tycker det är "gulligt"! Knepigt - absolut, men barn är knepiga! De har inte lärt sig gränser, artighet, hur man sköter saker snyggt etc ännu. Han tycker garanterat att det är svintråkigt hemma hos er när han inte får spela! Kanske t.o.m varit därför som han velat umgås med ditt barn, till stor del?
    Sen är det förstås olika, en del lyckas mer eller mindre med uppfostran samt vid olika åldrar. Men de allra flesta ungar är riktigt jäkla oförskämda under en tid i livet, de vet inte bättre ännu!

• fornminne

Om man vill vara hård kan man säga att han låter ouppfostrad och oförskämd. Om man vill vara lite mjukare kan man tänka att han bara är 6,5 år. En del barn är sådär utan att de blir kriminella eller psykopater som tonåringar eller vuxna. Acceptera inte vad som helst, men ha lite förståelse och tålamod. 

Blir din son ledsen, prata om det i stället för att skälla på grannpojken. Gällande spelande och skärm ska ni givetvis respektera föräldrarnas önskan, men det betyder kanske att den här pojken inte kan vara lika mycket hos er. Ni ska ju inte begränsa era egna barn om det inte behövs.

• Jemp

Det verkar ju som att mamman har rätt. 

Tråkigt för vänskapen naturligtvis, inte särskilt artigt, men inget uppseendeväckande i sig. 

• Smarti

Ja, min son med autism har liknande beteende. Nej, i han fall har det ingenting med brist uppfostran att göra.

• BaraLillaJag84
    Smarti skrev 2023-08-11 18:26:31 följande:

Ja, min son med autism har liknande beteende. Nej, i han fall har det ingenting med brist uppfostran att göra.

Utnyttjar folk, eller vaddå?
  • Smarti
    BaraLillaJag84 skrev 2023-08-11 18:38:17 följande:
    Utnyttjar folk, eller vaddå?
    Brist i socialt samspel och sociala koder samt fixering.
  • Elin P
    Smarti skrev 2023-08-11 18:26:31 följande:

Har faktiskt tänkt tanken på att kompisen kan ha NPF, tex autism. Det kan ju vara en förklaring.
  • Spucks

En sexåring som säger vad han tycker ... vad är så konstig med det?

• EmelieE1996

Jag undrar om flera i tråden verkligen har barn eller erfarenheter av små barn. Ni pratar alltså om en en SJUÅRING och förväntar er att han ska ha en utvecklad social kompetens. Läs på lite innan ni uttalar er om något och börjar prata om diagnoser. 

Svar på tråden Kompis utan sociala koder