Arv enskild egendom
Visst är det så att ett arv inte är enskild egendom utan räknas in i boet om man är gift vid eventuell skilsmässa? Är det vanligt att det skrivs in i ett testamente att arvet är enskild egendom.
Visst är det så att ett arv inte är enskild egendom utan räknas in i boet om man är gift vid eventuell skilsmässa? Är det vanligt att det skrivs in i ett testamente att arvet är enskild egendom.
Om man är gift så ska det finnas papper på att det är enskild egendom om det ska räknas som det
Tack så mycket för svaren
Precis, ska det räknas som enskild egendom så måste det stå.
Tex mina föräldrar har i sitt testamente skrivit att det jag ärver är enskild egendom och inte ska räknas i giftosrätt.
Var tydlig med vad som ska vara enskild egendom, pengar, värdepapper m.m el om det gäller allt.
En följdfråga om jag får ett arv som enskild egendom kan jag testamentera bort det som jag vill? För annars tillfaller det mina arvingar precis som en vanlig tillgång så på det viset kan jag mer rikta mitt arv som jag vill. Bara en fundering min familj ska ju givetvis ärva mig.
En följdfråga om jag får ett arv som enskild egendom kan jag testamentera bort det som jag vill? För annars tillfaller det mina arvingar precis som en vanlig tillgång så på det viset kan jag mer rikta mitt arv som jag vill. Bara en fundering min familj ska ju givetvis ärva mig.
"Arvet kommer i regel att handläggas av en myndighet ? t.ex. en domstol eller notarie ? i det EU-land där du bodde när du dog. Myndigheten kommer i de flesta fall att tillämpa landets lagstiftning.
Men enligt EU:s regler kan du välja att lagen i det land där du är medborgare ska tillämpas ? oavsett om det är ett EU-land eller inte.
Om du har flera medborgarskap kan du välja vilket du vill av de länder där du är medborgare.
Du måste klart och tydligt ange ditt val av lag, antingen i ett testamente eller i en särskild förklaring. Handlingen ska anses giltig om den uppfyller kraven i