Lägenheten var rökfylld när jag kom hem. Vad ska jag tänka på i efterhand?
När jag kom hem från jobbet idag så luktade det brandrök. Jag hade inga nycklar med mig och bankade och skrek in i brevinkastet eftersom min man inte svarade på varken samtal eller på att jag ringde på. Jag kände att det luktade brand, tog hjälp av en granne som släppte in mig i trapphuset, bankade på ytterdörren och skrek in i brevinkastet. Min man kom då och öppnade dörren och jag skrek att han måste ha glömt en kastrull på spisen och han for upp i lägenheten och ropade tillbaka att maten var bränd, så då sprang jag iväg för att hämta vår son på fritids (han skulle redan varit hämtad men fritids ligger 2 minuter bort.) När jag kom hem igen hade min man burit ut kastrullen på balkongen och det var dimmigt av rök inne i bostaden, men han säger att det inte brann i kastrullen, däremot såg jag att maten var helt förkolnad. När jag kom tillbaka så uppträdde han mycket förvirrat, vet inte vad som har hänt och säger att han har svimmat, men han minns inte när eller hur det gick till. Med tanke på hur mycket brandrök det luktar, så tror jag att det kanske brann i kastrullen i alla fall, även om elden kanske var slocknad när han väl tog den från spisen, fast han bestämt hävdar att det inte gjorde det. Jag var så pass uppjagad att jag först inte förstod att min man var alldeles omtöcknad.
Jag såg ingen sot överhuvud taget i köket först, men det luktar fruktansvärt mycket brand och när jag började torka av alla ytor i köket så blev trasan helt svart. Likadant när jag torkade golvet. Alla textilier luktar brandrök och trots att jag har vädrat och städat i flera timmar så luktar allt brand.
Hur går jag tillväga nu? Det finns inga synliga tecken på att det har brunnit, men det luktar som att det har brunnit och jag ska givetvis kontakta fastighetsägaren om vi inte kommer till bukt med problemet med rökstanken. Vi har inte ringt brandkåren eftersom det inte fanns någon eld att släcka.
Om jag måste anlita ett städbolag eller en saningsfirma, kan då försäkringsbolaget stå för det i det här läget?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-18 01:13
Jag vill tillägga att jag INTE uppfattade att det luktade brand när jag först kom hem, utan mer bränt, men det luktar verkligen brandrök så här i efterhand, så det måste ha brunnit i kastrullen. Ingenting brinner längre. Jag har monterat ner fläkten och varit uppe på vinden (vi har en vind i vår lägenhet) och jag har öppnat rensventilen till vår skorsten. Ingenting är varmt och ingenting luktar mer brandrök än vad det gör i köket. Om jag hade trott att det brinner i skorstenen så hade jag ringt brandkåren men jag fattar inte hur det kan lukta så mycket brand efter att det har brunnit i en kastrull så där. Jag vet inte heller hur jag ska få bort stanken.