• Hyllemor

Lägenheten var rökfylld när jag kom hem. Vad ska jag tänka på i efterhand?

När jag kom hem från jobbet idag så luktade det brandrök. Jag hade inga nycklar med mig och bankade och skrek in i brevinkastet eftersom min man inte svarade på varken samtal eller på att jag ringde på. Jag kände att det luktade brand, tog hjälp av en granne som släppte in mig i trapphuset, bankade på ytterdörren och skrek in i brevinkastet. Min man kom då och öppnade dörren och jag skrek att han måste ha glömt en kastrull på spisen och han for upp i lägenheten och ropade tillbaka att maten var bränd, så då sprang jag iväg för att hämta vår son på fritids (han skulle redan varit hämtad men fritids ligger 2 minuter bort.) När jag kom hem igen hade min man burit ut kastrullen på balkongen och det var dimmigt av rök inne i bostaden, men han säger att det inte brann i kastrullen, däremot såg jag att maten var helt förkolnad. När jag kom tillbaka så uppträdde han mycket förvirrat, vet inte vad som har hänt och säger att han har svimmat, men han minns inte när eller hur det gick till. Med tanke på hur mycket brandrök det luktar, så tror jag att det kanske brann i kastrullen i alla fall, även om elden kanske var slocknad när han väl tog den från spisen, fast han bestämt hävdar att det inte gjorde det. Jag var så pass uppjagad att jag först inte förstod att min man var alldeles omtöcknad.

Jag såg ingen sot överhuvud taget i köket först, men det luktar fruktansvärt mycket brand och när jag började torka av alla ytor i köket så blev trasan helt svart. Likadant när jag torkade golvet. Alla textilier luktar brandrök och trots att jag har vädrat och  städat i flera timmar så luktar allt brand.

Hur går jag tillväga nu? Det finns inga synliga tecken på att det har brunnit, men det luktar som att det har brunnit och jag ska givetvis kontakta fastighetsägaren om vi inte kommer till bukt med problemet med rökstanken. Vi har inte ringt brandkåren eftersom det inte fanns någon eld att släcka.

Om jag måste anlita ett städbolag eller en saningsfirma, kan då försäkringsbolaget stå för det i det här läget?

hjälp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-18 01:13
    Jag vill tillägga att jag INTE uppfattade att det luktade brand när jag först kom hem, utan mer bränt, men det luktar verkligen brandrök så här i efterhand, så det måste ha brunnit i kastrullen. Ingenting brinner längre. Jag har monterat ner fläkten och varit uppe på vinden (vi har en vind i vår lägenhet) och jag har öppnat rensventilen till vår skorsten. Ingenting är varmt och ingenting luktar mer brandrök än vad det gör i köket. Om jag hade trott att det brinner i skorstenen så hade jag ringt brandkåren men jag fattar inte hur det kan lukta så mycket brand efter att det har brunnit i en kastrull så där. Jag vet inte heller hur jag ska få bort stanken.
  • Svar på tråden Lägenheten var rökfylld när jag kom hem. Vad ska jag tänka på i efterhand?
  • Anonym (Hmm)

Det är väl bara att vädra, städa och tvätta textilier så försvinner väl lukten efter ett tag?

• Anonym (Ättika)

Vädra och ställ några skålar med ättika lite här och var, det kan rensa ut rätt mkt röklukt snabbt. Annars torka alla ytor skåp mm med rengöringsmedel och moppa golv och ev väggar. Tvätta textilier osv. Så får du se hur det blir efter.

• Anonym (Ellia)

Vi hade brandlukt i vår lägenhet efter att grannarnas lägenhet brann. Vi öppnade alla fönster på vid gavel och sedan var vi borta över natten (gick inte sova där). När vi kom hem så tvättade vi allt och torkade av alla ytor.

Även om det inte brinner på riktigt så är det röken som kan bli farlig beroende på vad det är som brinner. Nu var det mat och är säkert inte farligt, vissa plaster osv är ju livsfarliga.
    Jag tycker ändå din man ska kontakta 1177 eller vc eftersom han var så omtöcknad efter händelsen.
    Att ringa brandkåren och rådfråga är heller inte fel.
    Kontakta även hyresvärden om de vill skicka en extra sotning tex.

Har ni saker som blev förstörda så kontakta försäkringsbolaget.

• LFF

Först och främst: Tur att det inte gick värre.

Vad gäller försäkringen så är det inte säkert att försäkringsbolaget tar den kostnaden om de bedömer att ni/maken varit vårdslös och därmed orsakat skadan. 

Har maken varit hos doktorn för att kolla upp vad som kan ha hänt? Något måste det ju vara, som regel svimmar man inte bara så där.

I övrigt är det ju städa och tvätta som gäller samt vädra. Ättika som någon påpekat är ju bra till det. 

Hittade denna broschyr där du kanske hittar någon bra info:

www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/restvarderaddning/pdf/efter_olyckan.pdf

• Anonym (Kl)

Ring försäkringsbolaget. 

Skaffa brandlarm.

• GGN

Textiler ska tvättas så varmt det går, det var rådet vi fick när det brunnit hos oss. 

• Tomelilla15

Fanns det något brandlarm som löste ut? Om inte - varför? Fanns ingen brandvarnare i fastigheten? Det finns en skyldighet, tror att det är fastighetsägarens ansvar i en hyreslägenhet- kolla det. Ersättningen kan fastighetsägaren kanske behöva stå för om denne inte följt reglerna. 

om du får något på försäkringen beror ju helt på vad du har för försäkring. Det kan bara ditt bolag svara på. 

Tur att det inte gick värre. 

• Hyllemor

ja, det fanns brandvarnare men den fungerade inte, högst oklart varför, eftersom den fungerade för lite mer än ett halvår sedan då vi testade den.

Ja, min man har varit hos läkare. Han har lågt blodtryck och har svimmat förut, men bara två gånger i sitt liv. Alla andra gånger han har känt av svimmningsattacker har han kunnat mota bort den genom att sätta sig ner och äta dextrosol. Den här gången minns han ingenting och vi vet inte om han svimmade innan eller efter branden startade. Läkarna kan inte svara på det heller.

Tack för övriga svar i tråden. Vi har fått bort i stort sett all brandrök genom att vädra, tvätta, våttorka och städa, städa, städa. En del saker har vi fått slänga och tvättmaskinen har fått gå varm i ett dygn nu. Jag tror, för närvarande, att vi kan få ordning på röklukten genom att bara tvätta allt.

Svar på tråden Lägenheten var rökfylld när jag kom hem. Vad ska jag tänka på i efterhand?