-
Finns det någonstans dit jag som enskild vårdnadshavare kan vända mig för råd och stöd?Där jag kan få tips på hur jag ska tänka, avgöra vad som är bäst för barnen och liknande?Familjerätten hjälper inte till. De säger varken bu eller bä utan hänvisar till att jag är enskild vårdnadshavare och har bestämmanderätt. Men jag behöver mer ingående råd när den andra föräldern brister. Jag behöver hjälp med att kunna avgöra om barnen har de bra hos den andra föräldern, om barnen far mer illa där än att inte vara där. Familjerätten är mer en objektiv part som inte kommer med konkreta råd.Socialtjänsten gör ingenting, de hänvisar endast till min rätt som enskild vårdnadshavare och säger att om jag är orolig kan jag neka umgänge.Men oron ska vägas mot barnens mycket dåliga mående om de inte får träffa den andra föräldern, något jag inte får hjälp med. Jag ska själv kunna avgöra detta och ibland funderar jag på om det bästa vore att ge tillbaka vårdnaden för då kanske de utreder den andra förälderns föräldraförmåga?BUP gör orosanmälningar som hanteras av socialtjänsten enligt ovanstående, de gör inget mer.Jag vill kunna prata med någon person som jag kan beskriva situationen för som kan säga hur jag ska tänka och göra. Som kan komma med tips och råd. Som vet mer om fördelar/nackdelar som drabbar barnen och deras utveckling för att jag lättare ska kunna göra en bedömning om vad som är barnens bästa. Vart vänder man sig?
-
Svar på tråden Finns det någonstans jag som enskild vårdnadshavare kan vända mig för råd och stöd?
-
Du borde kunna göra en ansökan till socialtjänsten, inte en anmälan - då kan man tex få boka tid för att diskutera. Så görs ju för folk som behöver stöd i sin föräldrarol, eller stöd i att diskutera med den andra föräldern. Jag vet flera som fått det, antingen ensamma eller tex ett skilt par - då med fokus på vad som är barnets bästa.
Anmälningar kan ju läggas ner och de inte utreder mer, men en ansökan får de inte säga nej till.
-
Jag orkar inte linda in detta, så jag skriver det bara rakt ut.
Problemet ligger helt och hållet hos dig, det är DU som behöver hjälp att hantera DIN oro.
Du behöver hjälp av en psykolog alt samtalsterapeut.
Det är ett otroligt stort och tungt ansvar att ha enskild vårdnad om ett barn, det ligger på dig ensam att klara av att hantera många olika situationer och fatta många och ibland för barnet livslånga beslut på ett sätt som är "det bästa" ur barnets perspektiv.
Att du nu själv inser att du behöver hjälp med detta är bra, men det bör även få dig att ta många extra funderare på om det alls är lämpligt för dig att ha detta ansvar. -
Ni har alltså kontakt med bup? Jag tänker att de, om några, borde vara experter på hur barnens mentala hälsa påverkas av olika situationer. De kanske kan ge dig råd.
-
Har du verkligen inga vänner som har barn som du kan bolla tankar med...? Varför tror du att barnen far illa hos sin pappa? (Ja, jag går på vad som är vanligast här.)Anonym (TS) skrev 2023-08-20 10:04:17 följande:Finns det någonstans jag som enskild vårdnadshavare kan vända mig för råd och stöd?Finns det någonstans dit jag som enskild vårdnadshavare kan vända mig för råd och stöd?Där jag kan få tips på hur jag ska tänka, avgöra vad som är bäst för barnen och liknande?Men oron ska vägas mot barnens mycket dåliga mående om de inte får träffa den andra föräldern, något jag inte får hjälp med. Jag ska själv kunna avgöra detta och ibland funderar jag på om det bästa vore att ge tillbaka vårdnaden för då kanske de utreder den andra förälderns föräldraförmåga?Jag vill kunna prata med någon person som jag kan beskriva situationen för som kan säga hur jag ska tänka och göra. Som kan komma med tips och råd. Som vet mer om fördelar/nackdelar som drabbar barnen och deras utveckling för att jag lättare ska kunna göra en bedömning om vad som är barnens bästa. Vart vänder man sig?
Du måste så klart prata med dina barn, fråga hur de har det hos pappa och försöka ha lite koll på så sätt. Så länge han inte utsätter dem för psykisk eller fysisk misshandel eller har ett olämpligt beteende (som att vara väldigt onykter med dem osv) så mår barn alltid bättre av att träffa båda sina föräldrar.
Utan mer info verkar det mer som att du är en person som är väldigt orolig av dig och behöver tagga ner lite grann. Självklart ska du inte ge tillbaka vårdnad bara för att DU är osäker som förälder. Varför har du enskild vårdnad? Det måste väl finnas en orsak till det? Vilket gör att DU framstår som en olämplig förälder om du låter en olämplig förälder ha gemensam vårdnad, förutom att du måste involvera honom i barnens liv på en helt annan nivå. Faktiskt kan han få det till att DU är olämplig med tanke på att du kanske oroar dig en massa i onödan, funderar på att inskränka umgänget (grundlöst?) och inte kan ta självständiga beslut. Och nej, soc kommer inte göra utredningar ur tomma luften. Det måste finnas en konkret oro för att det faktiskt hänt något, inte bara dina funderingar. och osäkerhet.
Det finns tyvärr inga föräldrakurser för sånt här. Du kommer inte få beslutshjälp från soc eller andra myndighetsliknande personer. Försök växa in i rollen som förälder istället. Risken finns som sagt att du anses inte klara ditt föräldraskap om du fortsätter på det här spåret.
Om det finns orsaker för din oro så kan du gärna berätta det! -
Har gjort ansökan, men de har endast "behandlade" insatser. T ex funktionell familjeterapi eller liknande som syftar på att jag behöver stöd utifrån min föräldraförmåga när det kommer till min uppfostran typ att jag inte kan gränssätta barnen på ett adekvat sätt. Typ sådant som den andra föräldern hade behövt, men inte får då denna inte är vårdnadshavare. De ansåg att det är familjerätten som ska blandas in när de rör frågor om umgänge. Så jag blev inte beviljad någon insats.Anonym (tips) skrev 2023-08-20 10:33:27 följande:
Du borde kunna göra en ansökan till socialtjänsten, inte en anmälan - då kan man tex få boka tid för att diskutera. Så görs ju för folk som behöver stöd i sin föräldrarol, eller stöd i att diskutera med den andra föräldern. Jag vet flera som fått det, antingen ensamma eller tex ett skilt par - då med fokus på vad som är barnets bästa.
Anmälningar kan ju läggas ner och de inte utreder mer, men en ansökan får de inte säga nej till.
-
Oro finns, inte bara hos mig, utan inkommer orosanmälningar regelbundet som läggs ner med motivering att jag är enskild vårdnadshavare. Jag har ju fått enskild vårdnad av en anledning. Nu är det många år sedan och situationen var värre då och barnen hade inget umgänge med den andra föräldern alls efter det. Sedan har åren gått och dennes livssituation förändrats. Oro finns dock kvar, frågan rör om oron är befogad och om förälderns föräldraförmåga är "good enough".Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-08-20 12:03:29 följande:
Jag orkar inte linda in detta, så jag skriver det bara rakt ut.
Problemet ligger helt och hållet hos dig, det är DU som behöver hjälp att hantera DIN oro.
Du behöver hjälp av en psykolog alt samtalsterapeut.
Det är ett otroligt stort och tungt ansvar att ha enskild vårdnad om ett barn, det ligger på dig ensam att klara av att hantera många olika situationer och fatta många och ibland för barnet livslånga beslut på ett sätt som är "det bästa" ur barnets perspektiv.
Att du nu själv inser att du behöver hjälp med detta är bra, men det bör även få dig att ta många extra funderare på om det alls är lämpligt för dig att ha detta ansvar.
När situationen varken är svart eller vit är det svårt att veta vad som är det bästa för barnen. Är det bättre för barnen att må dåligt, skära sig, ha självmordstankar osv för att de inte får ha umgänge med den andra föräldern eller är det bättre för barnen att ha umgänge med en förälder som inte har fullgod föräldraförmåga?
Om jag inte har ansvaret som enskild vårdnadshavare, vem anser du ska ha det då? -
Har lyft frågan med dem. De säger ingenting. De avslutar kontakten. Haft kontakt med dem vid en handfull olika tillfällen, men det blir 1-3 träffar och sedan avslutar de kontakten. Även dem har gjort orosanmälan (utifrån den andra föräldern) som läggs ner. Även dem bekräftar det jag redan vet, att det är viktigt för barnen att få träffa den andra föräldern. Sen om det är bra eller dåligt för barnen kan de inte svara på..Anonym (BUP?) skrev 2023-08-20 12:23:55 följande:
Ni har alltså kontakt med bup? Jag tänker att de, om några, borde vara experter på hur barnens mentala hälsa påverkas av olika situationer. De kanske kan ge dig råd.
-
Hur gamla är barnen? Reagerar de konstigt när de kommer tillbaka efter umgänge, säger de något om att de inte vill?Anonym (TS) skrev 2023-08-20 14:48:02 följande:Har lyft frågan med dem. De säger ingenting. De avslutar kontakten. Haft kontakt med dem vid en handfull olika tillfällen, men det blir 1-3 träffar och sedan avslutar de kontakten. Även dem har gjort orosanmälan (utifrån den andra föräldern) som läggs ner. Även dem bekräftar det jag redan vet, att det är viktigt för barnen att få träffa den andra föräldern. Sen om det är bra eller dåligt för barnen kan de inte svara på..
-
Jag har vänner att bolla med. Utifrån ett utomstående perspektiv är den andra förälderns brister så stora att de anser att barnen inte ska vara där. Men samtidigt är det mina vänner, det är väl klart de går på min linje. De är inte objektiva att prata med.Anonym (Nja) skrev 2023-08-20 13:31:33 följande:Har du verkligen inga vänner som har barn som du kan bolla tankar med...? Varför tror du att barnen far illa hos sin pappa? (Ja, jag går på vad som är vanligast här.)
Du måste så klart prata med dina barn, fråga hur de har det hos pappa och försöka ha lite koll på så sätt. Så länge han inte utsätter dem för psykisk eller fysisk misshandel eller har ett olämpligt beteende (som att vara väldigt onykter med dem osv) så mår barn alltid bättre av att träffa båda sina föräldrar.
Utan mer info verkar det mer som att du är en person som är väldigt orolig av dig och behöver tagga ner lite grann. Självklart ska du inte ge tillbaka vårdnad bara för att DU är osäker som förälder. Varför har du enskild vårdnad? Det måste väl finnas en orsak till det? Vilket gör att DU framstår som en olämplig förälder om du låter en olämplig förälder ha gemensam vårdnad, förutom att du måste involvera honom i barnens liv på en helt annan nivå. Faktiskt kan han få det till att DU är olämplig med tanke på att du kanske oroar dig en massa i onödan, funderar på att inskränka umgänget (grundlöst?) och inte kan ta självständiga beslut. Och nej, soc kommer inte göra utredningar ur tomma luften. Det måste finnas en konkret oro för att det faktiskt hänt något, inte bara dina funderingar. och osäkerhet.
Det finns tyvärr inga föräldrakurser för sånt här. Du kommer inte få beslutshjälp från soc eller andra myndighetsliknande personer. Försök växa in i rollen som förälder istället. Risken finns som sagt att du anses inte klara ditt föräldraskap om du fortsätter på det här spåret.
Om det finns orsaker för din oro så kan du gärna berätta det!
Som jag skrev i ett tidigare svar är det många år sedan jag fick enskild vårdnad. Då såg situationen annorlunda ut. Då var det självklart att barnen inte skulle vara där. Situationen har förändrats under åren och barnen har successivt börjar ha umgänge med den andra föräldern. Orosanmälningar inkommer regelbundet, från både myndigheter och anonyma. När jag sedan pratar med myndigheterna kan de "ta tillbaka" orosanmälan eller liknande och det är därför svårt att veta om det ligger någon sanning i dem. Den andra föräldern har alltid olika förklaringar till de orosanmälningarna som kommer samt lämnar olika myndighetspersoner som referenser som jag kan prata med som "går i god" för denna.
Jag skulle mer än gärna berätta om de saker som framkommit under åren, men det skulle bli alldeles för specifikt och kunna avslöja vem jag är. Men bland annat finns det misstankar om missbruk men också rent konkreta problem med bemötandet gentemot barnen. Föräldern uppvisar nykterhet genom drogprover men har ju en handfull narkotikaklassade läkemedel på recept där det finns misstanke både om försäljning av medicin men också att medicinen inte tas enligt ordination. Något som inte går att bevisa på något sätt.
Socialtjänsten säger ingenting. De pratar inte ens med den föräldern orosanmälan rör. Jag själv kan väl tycka att de borde agera utifrån att de borde ha en åsikt kring att jag inte kan skydda barnen om de ansåg att det föreligger oro för dessa. Men de ger ingen vägledning eller liknande. Som jag sa ska jag som lekman ta beslutet om barnen far mer illa av att vara där eller inte. Barnen mår som sagt mycket dåligt om de inte får vara där. Självskadebeteenden, självmordstankar och liknande. Jag ska göra en övervägning om vad som är värst..
Rent juridiskt kan jag kapa umgänget när som helst. Men i praktiken ska det ju bli bra för barnen också. Barnen säger ingenting, de är givetvis lojala mot sin andra förälder precis som alla barn är och vet vad konsekvenserna av om de säger något blir, dvs att de inte får träffa den andra föräldern.
Det handlar inte om att jag har någon brist som enskild vårdnadshavare utan om att det inte är så svart eller vitt utan en bedömningsfråga där det inte finns något stöd att få. Jag är en lekman och inte speciellt kunnig om olika processer hos barn, mer än det jag googlat mig till. Att barnen har det bäst med båda sina föräldrar vet jag. Men vart dras den gränsen? När är det tillräckligt illa för att de inte ska kunna vara där?
Som sagt, oro finns, både från mig och andra. Men inget som går att bevisa. Den andra föräldern anser sig bli dömd utifrån hur denna var förut, vilket kan stämma, men kan ju lika gärna inte stämma också utan att det faktiskt är något som inte stämmer där.
Vad hade du gjort? -
De är i tonåren. De vill träffa sin andra förälder. Sen är ju barn lojala. Att de vill vara där kan ju också bero på att de vill ha koll, är orolig för den andra föräldern osv. De mår mycket dåligt när de inte får vara där. De skulle aldrig säga om det är något som inte stämmer där.Anonym (X) skrev 2023-08-20 14:51:59 följande:Hur gamla är barnen? Reagerar de konstigt när de kommer tillbaka efter umgänge, säger de något om att de inte vill?
Reagerar konstigt? Beror på. De har dålig attityd, är på dåligt humör osv första dagarna men det beror nog mycket på att den andra föräldern har sådan attityd och språk också, inga direkta regler osv.