• Anonym (X)

Finns det någonstans jag som enskild vårdnadshavare kan vända mig för råd och stöd?

Anonym (TS) skrev 2023-08-20 14:48:02 följande:
    Har lyft frågan med dem. De säger ingenting. De avslutar kontakten. Haft kontakt med dem vid en handfull olika tillfällen, men det blir 1-3 träffar och sedan avslutar de kontakten. Även dem har gjort orosanmälan (utifrån den andra föräldern) som läggs ner. Även dem bekräftar det jag redan vet, att det är viktigt för barnen att få träffa den andra föräldern. Sen om det är bra eller dåligt för barnen kan de inte svara på.. 
    Hur gamla är barnen? Reagerar de konstigt när de kommer tillbaka efter umgänge, säger de något om att de inte vill?
  • Anonym (X)
    Anonym (TS) skrev 2023-08-20 15:04:19 följande:
    De är i tonåren. De vill träffa sin andra förälder. Sen är ju barn lojala. Att de vill vara där kan ju också bero på att de vill ha koll, är orolig för den andra föräldern osv. De mår mycket dåligt när de inte får vara där. De skulle aldrig säga om det är något som inte stämmer där.

Reagerar konstigt? Beror på. De har dålig attityd, är på dåligt humör osv första dagarna men det beror nog mycket på att den andra föräldern har sådan attityd och språk också, inga direkta regler osv.
    Tror du att du skulle kunna prata med dom, förklara att de kan och får berätta jobbiga saker som händer hos pappan, och ändå få lov att umgås med honom? Att ni tillsammans hjälps åt att för att besöken ska bli bättre? Vet barnen om att de får bestämma själva, att du inte kommer att hindra dom?

Det låter som att de är rädda att de inte ska få träffa honom, vilket de verkar vilja göra. Men de kan även ha behov av att bena upp sina egna känslor för pappan, så de förstår att man både kan älska sin pappa men ändå se hans svagheter och förstå dom. 
Svar på tråden Finns det någonstans jag som enskild vårdnadshavare kan vända mig för råd och stöd?