• Anonym (Anonym34)

Kvinnors sexlust unders småbarnsår

Skulle vilja höra från er kvinnor som gått under småbarnsåren med minskad/ingen sexlust, blev det bättre när barnen blev större och missförstå mig rätt, ?mindre krävande?? 

Jag har läst såååå många trådar där bittra män surar över sina flickvänner/fruar som aldrig känner lust under småbarnstiden, jag sitter i samma sits och har full förståelse för varför det ser ut som det gör. Jag älskar min fru mer än livet själv och jag vill aldrig vara med någon annan än henne, ibland har vi sex och då är det helt underbart (det tycker hon oxå), men vi får lixom inte till det på en bra basis, mycket på grund av stress kopplat till småbarnen från hennes del, vilket jag har all respekt i världen för, det som är jobbigt är att jag vill mest hela tiden och känner mig nere/ledsen över att det är som det är, trots att min fru försäkrat mig om att det inte är jag som är problemet. 

så, därför undrar jag för er som är förbi våran fas, blev det bättre? 

• Svar på tråden Kvinnors sexlust unders småbarnsår
  • Anonym (Sexlusten ökade)

Jag upplevde att sexlusten ökade när stressen försvann och jag blev utvilad. Nu vid 45 år upplever jag hög sexlust, flera gånger per vecka. Det var verkligen sjukt jobbigt under småbarnsåren, ständigt trött, ständigt plockande och städade. Man var ju alltid otillräcklig och outsövd.
    Mitt tips är att försöka förstå vad som är de största stressfaktorerna för henne, och se till att hjälpa henne med just det. Visa henne omsorg och se det hon ser, bilda ett dreamteam. Sexlusten kanske inte är hög igen på ett tag, men jobbar man i samma lag tror jag faktiskt att den kommer igen. Och se till att ni blir avlastade ibland, så att alla får sova ut.
    Man kan boka in en natt på hotell, men se till att hon får sova först, så kommer sexet sedan
    Så ser jag på det nu efteråt 

• Anonym (Sexlusten ökade)

Jag upplevde att sexlusten ökade när stressen försvann och jag blev utvilad. Nu vid 45 år upplever jag hög sexlust, flera gånger per vecka. Det var verkligen sjukt jobbigt under småbarnsåren, ständigt trött, ständigt plockande och städade. Man var ju alltid otillräcklig och outsövd.
    Mitt tips är att försöka förstå vad som är de största stressfaktorerna för henne, och se till att hjälpa henne med just det. Visa henne omsorg och se det hon ser, bilda ett dreamteam. Sexlusten kanske inte är hög igen på ett tag, men jobbar man i samma lag tror jag faktiskt att den kommer igen. Och se till att ni blir avlastade ibland, så att alla får sova ut.
    Man kan boka in en natt på hotell, men se till att hon får sova först, så kommer sexet sedan
    Så ser jag på det nu efteråt 

• Jim84

Se först och främst till att hitta tid för varandra. Ordna barnvakt och gå ut och ta ett glas vin. Möts med en omfamning eller kyss i köket. Undvik att fastna i prat om praktikaliteter. Så bygger man förutsättningar är min erfarenhet.

• Anonym (S)

Jag har under perioden med småbarn haft minskad lust, vi fick också flera barn tätt. Sedan blev det bättre och den kom tillbaka som vanligt nr allt lugnade sig lite. Nu när vi fick en liten sladdis för ett halvår sedan så har lusten snarare ökat. Vi upplever båda att vi efter drygt 20 år tillsammans har ett bättre sexliv än någonsin och har sex i alla fall 4-5 gånger i veckan. Framförallt så förstår vi varandra och har hela tiden kunnat prata med varandra utan att det blivit krav och press. Vi har dock alltid haft sex och det längsta uppehållet utan sex har aldrig varit mer än ett par veckor men självklart går lusten upp och ner. För mig har det inte varit barnen men jag är känslig för stress. Blir jag väldigt stressad så försvinner lusten nästan direkt, min man som vet om detta brukar direkt när han märker att jag börjar bli stressad försöka att avlasta mig, ibland säger han att jag ska sticka iväg och träna (älskar att träna) när han kommer hem och märker att jag är stressad och det blir liksom en win-win. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Min sexlust gick också sparlåga under småbarnsåren. Mannens också, men inte lika mycket.

Tack och lov hade jag en förstående man och vi hjälptes åt så mycket det bara gick, plus att vi hade avlastning ibland. Detta ledde till att bådas ork och lust ökade när barnen blev lite större. Det räddade nog vårt äktenskap. 

Vårt sexliv upphörde aldrig helt, men under småbarnsåren kunde det gå veckor mellan gångerna. Nu blir det i alla fall någon gång i veckan, vilket båda är hyfsat nöjda med.

Sexlusten är ju ingen knapp som man bara kan stänga på och av. Den är kopplad till så mycket annat. Ork, stress, hur relationen mår, att man uppvaktar varandra och att inte all närhet förväntas leda till sex.

• Anonym (Tvillingmorsan)

TS, jag tror att ert problem är att din fru bara vill eller orkar ibland, medan du vill mest hela tiden, som du uttrycker det. Ni är inte alls i fas.

För vissa ÄR sexlusten fortsatt hög, eller som en knapp som trycks av och på, vilket verkar vanligare hos män. För kvinnor är det ofta inte så.

Vi hade också bara sex ibland under småbarnsåren. Hade min man velat hela tiden, hade vårt äktenskap kanske varit över. Förstå mig rätt, det är varken fel på dig eller din fru. Ni känner som ni gör. Men att sexlivet går upp och ner är naturligt. Man måste vårda samlivet, men man får också ha realistiska förväntningar.

Svar på tråden Kvinnors sexlust unders småbarnsår