• Anonym (Anonym (uppgiven))

Vem är mest troligt pappa till barnet?

Hej alla! En kompis till mig är i en knivig situation. Hon födde just sitt barn men är osäker på vem som är pappan. Det finns 2 alternativ. 

15.11 första dagen i menstruationen. Mensen varade i 5 dagar. Dag 6 i cykeln, alltså den 20.11 hade hon ?sex? med kille nr 1. Använde ingen kondom och hade in den i slidan endast en gång. 

Hade sedan sex med kille nr 2: 25,26,27 och 28.11. 

Måndagen den 28.11 tog hon äl test som visade positivt. 27.11 lite stegring och 26.11 negativt. 

Nu har bebisen nyss fötts och det är omöjligt att se vem av dessa två som kan tänkas vara pappa? men frågan är HUR stor sannolikhet är det att det skulle vara kille nr 1? 

hon har regelbunden mens cykel på 28-29 dagar och tidigare äl alltid kommit på dag 14 eller 15 i cykeln (kollat med äl test varje månad) 

• Svar på tråden Vem är mest troligt pappa till barnet?
    Anonym (orion) skrev 2023-09-07 21:59:14 följande:
    Du måste nog ge mer information om man skall kunna ge en någorlunda trovärdig sannolikhets bedömning.

T.ex användes kondom/prevention under dom fyra samlagen med kille 2 och om inte av vilken anledning?

Om det användes kondom skulle jag gissa att sannolikheten blir 50-50 där sannolikheten för att ett oskyddat samlag tidigt i cykeln resulterar i graviditet är ungefär lika stor som den för fyra skyddade samlag på rätt tid i cykeln.

Om det inte användes kondom/prevention för att hon under längre tid försökt bli gravid med kille 2 utan att lyckas så blir sannolikheten nog över 50% för att det är kille 1. 

Om det inte användes kondom/prevention bara pga slarv vid just dessa fyra samlag är sannolikheten för att det är kille 2 övervägande stor.
    Ingen kondom användes i något av samlagen och hon och kille 2 har inte ?under längre tid försökt bli gravida?.

Det var en klassträff där kille nr 1 som är gift och har familj började tafsa och ja det gick som det gick. Min bästa kompis avbröt det hela då det hunnit gå så långt att kille 1 satt in den en gång under kanske 2 sekunder och sa hon inte vill detta. 

• Anonym (XXX)
    Core skrev 2023-09-08 00:05:21 följande:
    Man som kvinna, är man otrogen, blir gravid och låter graviditeten fortlöpa utan att säga något är man inte förmögen att ha sunda relationer. Kan man inte det ger man barnet dåliga förutsättningar att bli frisk och glad i längden, man föder in en unge i osäkra förhållanden just för att man inte klarar av att ta ansvar för sina handlingar. = Dålig förälder 

Samma sak om en man skulle vara otrogen och göra en annan kvinna gravid, utan att sedan säga det. Man är verkligen omringad av idioter, ingen fråga om det 

Jag är f.ö otroligt imponerad över TS detaljkunskap om sin väninnas sexliv, måste ha en del anteckningar för att komma ihåg all datum  👍🏼
    Fast en gravid kvinna är i ett känsligt läge, och hon måste först och främst tänka på sig själv och det barn hon väntar. Hon behöver en mans stöd under den tiden. Det är dessutom mest troligt att man nr 2 ÄR pappan här.

Nu skulle jag aldrig ha burit mig åt så att jag inte kunde vara säker på vem pappan till mitt barn var, men OM jag nu skulle ha hamnat i den här situationen, så skulle jag inte under en graviditet ha droppat en sådan bomb. Man har nog ändå under den perioden, man behöver inte dessutom skrik, bråk, kanske slag och sparkar - och att bli lämnad ensam utan hjälp.

Utan jag skulle ha gått igenom graviditeten - med mannens stöd med allt från att bära hem tunga saker och massera ryggen till att knyta skorna de sista veckorna, samt under själva förlossningen - och sedan testat i hemlighet. Om han är rätt pappa hade jag sedan förstört testresultatet och aldrig sagt något. Finns ingen anledning att försvåra livet för sig själv och sitt barn då. Men är det fel far, ja då måste man ju tyvärr ta konsekvenserna av det.  
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-09-08 07:53:01 följande:
    Då måste sjukvården ha frågat mamman om hon godkände att hennes journaler lämnades ut till familjerätten. Man får inte lämna ut uppgifter från journaler utan godkännande från den som journalen avser
    Nej, socialen (familjerätten är en del av socialtjänsten), polisen och åklagarmyndigheten är undantagna från vårdsekretessen. De får ut vilka journaler de vill utan personens samtycke, även i samband med utredningar av föräldrars föräldraförmåga, LVU-mål och sådant.

De kan till och med få ut journaler från missbruksvården eller psykvården, och det som en mamma har berättat där, som hon trodde skulle stanna mellan henne och läkaren eller kuratorn, används sedan emot henne i LVU-rättegången. Det är många som inte känner till det här.

Det är därför man aldrig ska söka upp den vanliga psykvården om man behöver prata om något känsligt, om man har barn eller ämnar skaffa sig sådana. Man ska gå till en präst i stället, för han för inga journaler och har absolut tystnadsplikt.

Men nu är vi lite OT...
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Anonym (uppgiven)) skrev 2023-09-08 08:22:02 följande:

Det var en klassträff där kille nr 1 som är gift och har familj började tafsa och ja det gick som det gick. Min bästa kompis avbröt det hela då det hunnit gå så långt att kille 1 satt in den en gång under kanske 2 sekunder och sa hon inte vill detta. 

Så det du förut beskrev som "ett snedsteg" från din väns sida är nu en våldtäkt..? Eller?
    Anonym (Juni) skrev 2023-09-08 08:54:32 följande:
    Så det du förut beskrev som "ett snedsteg" från din väns sida är nu en våldtäkt..? Eller?
     Har väl aldrig skrivit att det var en våldtäkt?! Ett snedsteg absolut där min kompis avbröt det hela. 
  • Anonym (enkelt)
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-08 07:36:40 följande:
    Jag dömer inte anonyma människor jag aldrig träffat utifrån knapphändig information på ett internetforum. Jag vet ingenting om hennes liv, om hennes omständigheter, hennes valmöjligheter. Jag tror också att det är väldigt förenklat och dömande att säga att hon automatiskt är en dålig förälder för att hon hade sex med någon hon inte är i en relation med. Världen är inte så svrtvit. Det har jag lärt mig av livet. Att tänka så är att sjunka lågt i min ögon. 
    Och jag tycker det är oerhört löjligt med människor som springer runt och tror sig själva vara lite bättre för att de minsann inte dömer eftersom:

1) ALLA människor dömer, det är så vi skiljer på rätt och fel, människor som inte klarar av att skilja på rätt och fel utan förhåller sig neutralt till allt saknar förmodligen moral och det är ju ingen positiv egenskap och något att vara stolt över.

2) Döma andras handlingar hör ofta ihop med empati, dvs man känner empati för den som bli illa behandlad och dömer den som gjort så, och människor som fullkomligen skiter i hur andra människor behandlas är ju då empatistörda och det är ju absolut ingen positivt egenskap och något att vara stolt över.

3) Hur har man tänkt sig att folk som beter sig illa mot andra ska förstå att de gör fel om de bara bemöts av förståelse och ryggklappar?
  • EpicF
    Anonym (Anonym (uppgiven)) skrev 2023-09-07 14:47:11 följande:
    För att vara din kompis situation har du väldigt mycmet information om hennes mens, ägglossning och att hon är otrogen. 
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-07 18:03:14 följande:
    Men barnet är ju nyss fött! Vi vet ju INGENTING om den här personen. Hon verkar ju dessutom fundera över om det kan finnas en annan pappa och vilja ta reda på det. Hur vet du att det va otrohet? Kanske har ett öppet förhållande? Hade en paus? Träffades efter ligget med första killen? 
    Om man nu skulle ha ett öppet förhållande, en paus eller att hon mötte sin pojkvän efter att hon hade haft oskyddat sex med kille nr 1 så är man ärligt med att man haft oskyddat sex med en Anna och att det potentiellt kan vara denne som är far. Och då är man i en helt annan situation än vad ts "kompis" är. 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-07 18:29:24 följande:
    Varför säger du så, när det går så lätt att göra privat nu och inte kommer i några papper? Är det man nr 2 - och det är det allra, allra troligaste - så är ju allt lugnt. Och ingen människa utom TS behöver någonsin veta att det fanns en tvekan. Hon måste bara riva sönder brevet från labbet i små, små bitar och spola ner dem i toaletten! Eller bränna brevet ordentligt! Det är inte bra om pappa nr 2 hittar det...
    Och varför ska man bekosta privat när man kan göra det gratis vis familjerätten? 

Och dessutom så bör kille också vara med på testet eftersom det bla är hans dna som testar jämtemot barnets. Och även mammans dna testas jämtemot barnets. 

Lite svårt att sticka in en tops i kjäften på en annan människa utan att sägs varför. 
Svar på tråden Vem är mest troligt pappa till barnet?