Agda90 skrev 2023-09-07 11:25:27 följande:
Den där snurran var inte så tillförlitlig. Den hade inte alls stämt på mig som inte har ägglossning där snurran hade sagt att jag skulle ha haft den. Förlossningsjournalen?? Nej, den tog man inte med sig. Man berättade när barnet var fött
Dessutom kan man göra faderskapserkännande INNAN barnet är fött. Det är något som jag starkt rekommenderar med tanke på att mycket kan gå fel under en förlossning och har man inte gjort faderskapserkännande så finns det ingen pappa till barnet om mamman skulle gå bort. Så pappan kan inte ta ut föräldradagar innan faderskapet är fastställt och i såna situationer tar det tid!! Under tiden "ärver" mammans föräldrar barnet...
Vem tror du har gjort dessa utredningar på soc? Min kollega som gjorde dessa var vanlig hederlig administratör. Så vida inte barnet som förälrarna hade med sig hade horn i pannan så såg man ingen skillnad på att något skulle vara konstigt.
Och om en man inte har koll på hur lång en graviditet är då får han skylla sig själv som inte lyssnade när man undervisade om blommor och bin. Det är INTE kommunens ansvar att utbilda korkade män!
Och vaddå "lura på"??? Om man är osäker på om man är pappa eller inte kan man vända sig till sin kommun och begära en faderskapsutredning. Det är en sjukt enkel process, lyft luren, ring kommunen och be att få prata med den som gör faderskapsutredning.
Hela tonen i ditt inlägg osar att kvinnor ljuger. Det finns gott om män som vägrar erkänna faderskap för att de inte vill vara pappor också.
Jag har varit vittne till många faderskapserkännande och vi ställde aldrig frågor om mamman hade knullat runt.
Utbildning ligger faktiskt på kommunens ansvar.
De flesta män vet nog att en graviditet är 9 månader. Men utöver detta allmänt kända fakta så kan det ju diffa en hel del i tid.
Faderskapet fastställs för barnets skull. Inte de vuxna. Därför är det viktigt att det blir rätt. Bättre att det står fader okänd än att fel far blir registrerad. Förstå konsekvenserna för ungen om en sådan sak skulle krypa fram senare.
Ovilliga fäder blir inburna till dna-test om så krävs, och mammor som knullar runt får tåla att få sitt privatliv genomgånget och analyserat.
Att inte ställa frågan om moderns sexliv kring barnets skapelse under en utredning anser jag vara tjänstefel och en dåligt utfört arbete. Sen behöver man ju inte gå igenom samtalshistorik om det inte finns orsak till det.