• Anonym (Anonym (uppgiven))

Vem är mest troligt pappa till barnet?

Hej alla! En kompis till mig är i en knivig situation. Hon födde just sitt barn men är osäker på vem som är pappan. Det finns 2 alternativ. 

15.11 första dagen i menstruationen. Mensen varade i 5 dagar. Dag 6 i cykeln, alltså den 20.11 hade hon ?sex? med kille nr 1. Använde ingen kondom och hade in den i slidan endast en gång. 

Hade sedan sex med kille nr 2: 25,26,27 och 28.11. 

Måndagen den 28.11 tog hon äl test som visade positivt. 27.11 lite stegring och 26.11 negativt. 

Nu har bebisen nyss fötts och det är omöjligt att se vem av dessa två som kan tänkas vara pappa? men frågan är HUR stor sannolikhet är det att det skulle vara kille nr 1? 

hon har regelbunden mens cykel på 28-29 dagar och tidigare äl alltid kommit på dag 14 eller 15 i cykeln (kollat med äl test varje månad) 

• Svar på tråden Vem är mest troligt pappa till barnet?
  • Anonym (XXX)
    Jemp skrev 2023-09-07 11:50:32 följande:
    14 dagars? Jag fick skriva på att det inte fanns någon annan möjlig far inom en tremånadersperiod. 

Just för att inte under- och överburenhet ska påverka, antar jag.
    Ja, i den kommun där jag hade insyn, för ganska många år sedan nu, så hade familjerätten tillgång till familjejournalerna. De fördes över elektroniskt från sjukhuset. Och då kunde handläggaren se inte bara förlossningsdatumet utan även det beräknade förlossningsdatumet, och med ledning av det räkna fram ett konceptionsdatum. Det kanske har varit olika i olika kommuner.
  • Anonym (enkelt)

Om man är så pantad att man knullar runt hejvilt utan preventivmedel så ska man nog inte vara i en relation öht och helst inte vara förälder heller. Men nu har hon ju tyvärr fött barnet ändå och då borde det väl inte vara så svårt att göra ett faderskapstest men båda männen och se vilken av dem som matchar. 

• Anonym (enkelt)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-09-07 11:52:11 följande:
    Utbildning ligger faktiskt på kommunens ansvar.

De flesta män vet nog att en graviditet är 9 månader. Men utöver detta allmänt kända fakta så kan det ju diffa en hel del i tid.

Faderskapet fastställs för barnets skull. Inte de vuxna. Därför är det viktigt att det blir rätt. Bättre att det står fader okänd än att fel far blir registrerad. Förstå konsekvenserna för ungen om en sådan sak skulle krypa fram senare.

Ovilliga fäder blir inburna till dna-test om så krävs, och mammor som knullar runt får tåla att få sitt privatliv genomgånget och analyserat.

Att inte ställa frågan om moderns sexliv kring barnets skapelse under en utredning anser jag vara tjänstefel och en dåligt utfört arbete. Sen behöver man ju inte gå igenom samtalshistorik om det inte finns orsak till det.
    Förstå mig rätt nu, jag håller med dig i allt men det understrukna säger ju en hel del om vilket slags samhälle vi lever i.

Att lura en man på faderskap som för de flesta män är ett svek av episka proportioner är tydligen bara en lite detalj, fullt acceptabelt och inte mycket att fundera över, det enda som betyder nåt är att barnet inte blir lurad.

OBS! Jag säger INTE att man inte ska bry sig om barnets rätt att veta sitt ursprung... men varför är sveket mot mannen som blir lurad på faderskap så obetydligt?

I England är att ljuga om faderskap olagligt men i Sverige är det fritt fram. Vilken tur att vi lever i "världens mest jämställda land" Solig
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Faderskapsutredningar gör bara om det finns fog för det, annars behöver mamman och pappan bara intyga att de är barnets föräldrar. Men ja, man får frågan om det kan finnas någon annan pappa.

Men ovanstående är mest en formsak. Gifta par får inte dessa frågor eftersom myndigheterna då utgår från att maken är barnets far. Men det är ju inte alltid så.

• Anonym (Bob)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-07 11:59:47 följande:
    Ja, i den kommun där jag hade insyn, för ganska många år sedan nu, så hade familjerätten tillgång till familjejournalerna. De fördes över elektroniskt från sjukhuset. Och då kunde handläggaren se inte bara förlossningsdatumet utan även det beräknade förlossningsdatumet, och med ledning av det räkna fram ett konceptionsdatum. Det kanske har varit olika i olika kommuner.
    Vad är en familjejournal?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-07 11:59:47 följande:
    Här skulle det ha stått "förlossningsjournalerna".
  • Anonym (Fredd)
    Anonym (Anonym (uppgiven)) skrev 2023-09-07 06:40:49 följande:

Ja hon är tillsammans med kille 2. Ett litet snedsteg med nr 1 tyvärr som hon ångrar djupt. Mammarollen är det inget som någon behöver oroa sig för.

Det enda hon vill veta är om det är stor chans att kille 1 är pappa, inte höra hur dålig person hon är.. 

Vilken tur då att det är en kompis och inte hon själv som skriver och läser här?
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-07 13:01:50 följande:
    Här skulle det ha stått "förlossningsjournalerna".
    Jag hade aldrig godkänt att min journal skulle hamna i kreti och pletis hand på soc (där familjerätten hör) för jag vet hur deras arkiv sköts! 

Det är min bästa kompis det handlar om. Ni som kommenterar annat får tro annat isf. 

Det är alltså möjligt att spermierna skulle ha levt från den 20.11 till 28/29.11? 

Svar på tråden Vem är mest troligt pappa till barnet?