• Anonym (Anonym (uppgiven))

Vem är mest troligt pappa till barnet?

Hej alla! En kompis till mig är i en knivig situation. Hon födde just sitt barn men är osäker på vem som är pappan. Det finns 2 alternativ. 

15.11 första dagen i menstruationen. Mensen varade i 5 dagar. Dag 6 i cykeln, alltså den 20.11 hade hon ?sex? med kille nr 1. Använde ingen kondom och hade in den i slidan endast en gång. 

Hade sedan sex med kille nr 2: 25,26,27 och 28.11. 

Måndagen den 28.11 tog hon äl test som visade positivt. 27.11 lite stegring och 26.11 negativt. 

Nu har bebisen nyss fötts och det är omöjligt att se vem av dessa två som kan tänkas vara pappa? men frågan är HUR stor sannolikhet är det att det skulle vara kille nr 1? 

hon har regelbunden mens cykel på 28-29 dagar och tidigare äl alltid kommit på dag 14 eller 15 i cykeln (kollat med äl test varje månad) 

• Svar på tråden Vem är mest troligt pappa till barnet?
  • Anonym (Sam)
    Anonym (Anonym (uppgiven)) skrev 2023-09-07 14:47:11 följande:

Det är alltså möjligt att spermierna skulle ha levt från den 20.11 till 28/29.11? 

Känner hon sig det minsta osäker så är ju ett faderskapstest ett måste. Hon får helt enkelt bita i det sura äpplet och ta ansvar för sina handlingar.
  • Anonym (Pappan är den kvinnan inte hoppas det är)

Det här kommer bli kritiserat, men i vartenda sådant fall jag nånsin hört talas om där det kan finnas flera möjliga pappor är det aldrig den killen mamman önskar att det är. 

Så finns det två möjliga, vem hoppas hon att det är utav dem två? Det är inte han, utan den andre. Det behövs knappt ett faderskapstest för att veta det.

En variant av "Murphys lag".

Så det är onödigt att försöka tänka efter vilka dagar, försöka räkna osv. Det är "fel" kille som är fadern, och ett faderskapstest kommer bevisa det.

• Anonym (enkelt)
    Anonym (Sam) skrev 2023-09-07 14:58:05 följande:
    Känner hon sig det minsta osäker så är ju ett faderskapstest ett måste. Hon får helt enkelt bita i det sura äpplet och ta ansvar för sina handlingar.
    Håller med men jag tror att det nog kommer sluta som det brukar göra när det blir jobbigt för egoistiska/gränslösa människor... efter noggrant avvägande och 478 inlägg senare så kommer man som av en händelse fram till att det är nog bästa för "alla" om man håller tyst om det ändå.... givetvis enbart av ren omtanke för andra, absoluuuuut inget med att rädda sitt eget arsel att göra.Drömmer
  • Anonym (Sam)
    Anonym (enkelt) skrev 2023-09-07 15:47:14 följande:
    Håller med men jag tror att det nog kommer sluta som det brukar göra när det blir jobbigt för egoistiska/gränslösa människor... efter noggrant avvägande och 478 inlägg senare så kommer man som av en händelse fram till att det är nog bästa för "alla" om man håller tyst om det ändå.... givetvis enbart av ren omtanke för andra, absoluuuuut inget med att rädda sitt eget arsel att göra.Drömmer
    Hahaha, precis Skål
  • Anonym (enkelt)

Men jag är lite nyfiken på hur TS själv förhåller sig till detta... hade det varit min kompis bara råkat knulla fram en unge och vet inte riktigt vem som är pappan så hade jag sagt att "jag ger dig en vecka att berätta det själv sen kommer JAG berätta det för din partner, för jag kommer då fan inte sitta och hjälpa dig undanhålla skiten för att du är för feg för att säga det själv"

Jag menar, vare sig hon gillar det eller ej så är ju TS redan indragen i skiten och det kommer givetvis påverka henne med, för det blir ju hon som kommer få gå runt och låtsas ingenting inför kompisens partner och barnet. Och visst är hon lika moral och samvetsbefriad som kompisen själv så är det kanske en piss i havet, men är hon någorlunda normalt funtad så kan det bli rätt påfrestande i längden.

Tänk att bara sitta på alla barnets födelsedagskalas och veta att den här ungen kanske är någon annans och både "pappan" och barnet är kanske så jäkla grundlurade man kan bli.... fyfan!!!Guld i mun

Hur förhåller du dig till det TS?

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anonym (uppgiven)) skrev 2023-09-07 14:47:11 följande:

Det är alltså möjligt att spermierna skulle ha levt från den 20.11 till 28/29.11? 

Osannolikt men inte omöjligt. De flesta spermier överlever bara några dagar, men det finns exempel på spermier som levt en vecka.

Detta förutsatt att äl-mätningen stämmer. Diffar det (vilket förekommer), är det fullt möjligt att kille 1 är pappa. Även om kille 2 är betydligt mer sannolik.

Varför inte bara göra ett faderskapstest och slippa ovissheten? Det är ju ingen idé att sitta och gissa. Eller tänker din kompis chansa och hoppas på det bästa? Varför ens fråga här då.
  • Anonym (enkelt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-09-07 16:15:49 följande:
    Osannolikt men inte omöjligt. De flesta spermier överlever bara några dagar, men det finns exempel på spermier som levt en vecka.

Detta förutsatt att äl-mätningen stämmer. Diffar det (vilket förekommer), är det fullt möjligt att kille 1 är pappa. Även om kille 2 är betydligt mer sannolik.

Varför inte bara göra ett faderskapstest och slippa ovissheten? Det är ju ingen idé att sitta och gissa. Eller tänker din kompis chansa och hoppas på det bästa? Varför ens fråga här då.
    Jadu, min högst subjektiva gissning är..... för att man som i 99% av alla såna här trådar vill höra att.... lägg dig inte i, du gör bara alla en tjänst genom att inte säga nåt, din kompis ångrar sig ju och det är väl gott nog, det man inte vet.... etc, osv, mm... så man kan gå ifrån det utan att kräkas alltför mycket Oskyldig

Och eftersom det alltid finns någon som tycker sånt är helt ok så kommer man ju alltid få höra det och tadaaaa.... mission accomplished!!!
  • Anonym (Trött)

Jag har alltid undrat varför, när två personer haft oskyddat sex som lett till graviditet, är det bara kvinnan som anses som korkad och totalt opassande som moder? Den potentiella pappan vet väl också att hans oskyddade ligg kan leda till graviditet. Varför är det inte lika mycket mannens ansvar att kontakta kvinnor de legat med och frågar hur de mår och om någon graviditet uppstått? Mamman kommer ju bära barnet och till med största sannolikhet ställa upp för sitt barn. Hon vet ju att det existerar. TÄNK vad oansvarigt att som man ligga runt oskyddat och inte följa upp eventuella graviditeter. Men som vanligt ska kvinnor ska ansvar för mäns dåliga beteende. 

Dessutom.. alla som verkar tro att en kvinnas sexuella beteende påverkar hennes förmåga som mamma, alltså HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA. Vad jag vet finns ingen korrelation mellan ett visst typ av sexliv och dåligt moderskap. Källa på den sexistiska åsikten? 

• Anonym (Petra)
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-07 17:32:43 följande:

Jag har alltid undrat varför, när två personer haft oskyddat sex som lett till graviditet, är det bara kvinnan som anses som korkad och totalt opassande som moder? Den potentiella pappan vet väl också att hans oskyddade ligg kan leda till graviditet. Varför är det inte lika mycket mannens ansvar att kontakta kvinnor de legat med och frågar hur de mår och om någon graviditet uppstått? Mamman kommer ju bära barnet och till med största sannolikhet ställa upp för sitt barn. Hon vet ju att det existerar. TÄNK vad oansvarigt att som man ligga runt oskyddat och inte följa upp eventuella graviditeter. Men som vanligt ska kvinnor ska ansvar för mäns dåliga beteende. 

Dessutom.. alla som verkar tro att en kvinnas sexuella beteende påverkar hennes förmåga som mamma, alltså HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA. Vad jag vet finns ingen korrelation mellan ett visst typ av sexliv och dåligt moderskap. Källa på den sexistiska åsikten? 

Jag skulle absolut inte bry mig om kvinnan kunde stå för det. Ligg runt så mycket du vill, men då står man ju också för att det kan vara Man A, Man B eller Man C som är pappan till ett eventuellt barn.

Men är man okej med att dölja faktumet att barnet kan ha en annan pappa är man en dålig förälder, och i det här fallet även en dålig partner. Den här kvinnans bristande föräldraskap har inget med hennes sexliv att göra. Otrohet är svinigt, absolut, men jag skulle absolut respektera henne mer som förälder om hon vågade berätta att de måste ta ett faderskapstest.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Petra) skrev 2023-09-07 17:54:44 följande:

Jag skulle absolut inte bry mig om kvinnan kunde stå för det. Ligg runt så mycket du vill, men då står man ju också för att det kan vara Man A, Man B eller Man C som är pappan till ett eventuellt barn.

Men är man okej med att dölja faktumet att barnet kan ha en annan pappa är man en dålig förälder, och i det här fallet även en dålig partner. Den här kvinnans bristande föräldraskap har inget med hennes sexliv att göra. Otrohet är svinigt, absolut, men jag skulle absolut respektera henne mer som förälder om hon vågade berätta att de måste ta ett faderskapstest.

Men barnet är ju nyss fött! Vi vet ju INGENTING om den här personen. Hon verkar ju dessutom fundera över om det kan finnas en annan pappa och vilja ta reda på det. Hur vet du att det va otrohet? Kanske har ett öppet förhållande? Hade en paus? Träffades efter ligget med första killen? 
Svar på tråden Vem är mest troligt pappa till barnet?