• Anonym (Anonym (uppgiven))

Vem är mest troligt pappa till barnet?

Hej alla! En kompis till mig är i en knivig situation. Hon födde just sitt barn men är osäker på vem som är pappan. Det finns 2 alternativ. 

15.11 första dagen i menstruationen. Mensen varade i 5 dagar. Dag 6 i cykeln, alltså den 20.11 hade hon ?sex? med kille nr 1. Använde ingen kondom och hade in den i slidan endast en gång. 

Hade sedan sex med kille nr 2: 25,26,27 och 28.11. 

Måndagen den 28.11 tog hon äl test som visade positivt. 27.11 lite stegring och 26.11 negativt. 

Nu har bebisen nyss fötts och det är omöjligt att se vem av dessa två som kan tänkas vara pappa? men frågan är HUR stor sannolikhet är det att det skulle vara kille nr 1? 

hon har regelbunden mens cykel på 28-29 dagar och tidigare äl alltid kommit på dag 14 eller 15 i cykeln (kollat med äl test varje månad) 

• Svar på tråden Vem är mest troligt pappa till barnet?
  • Anonym (orion)

Iom att kompisen har sån koll på sin äl och har samlag med kille 2 fyra dagar i rad omkring denna, kan man ju undra om hon och kille 2 har försökt bli gravida under längre tid? I så fall ökar ju sannolikheten att kille 1 är fadern betydligt eftersom man inte bara skall se på denna månad utan också på tiden innan om det skulle vara så att dom misslyckats med att bli gravida under en längre tid.

Det kan vara så att hon har lätt för att bli gravid med kille 1 men att det är omöjligt med kille 2 och i så fall kan man inte försöka räkna ut sannolikheter iom. att den rent biologiskt kan vara 100% för kille 1.

• fornminne
    Anonym (Pappan är den kvinnan inte hoppas det är) skrev 2023-09-07 18:05:14 följande:
    Effects of human sexual promiscuity - Wikipedia

K
    ällhänvisningar finns i wikepediaartikeln. Det finns väldigt, väldigt mycket forskning på just promiskuösitet och hur det påverkar moderskap. Både på människor och andra däggdjur. Det finns ett tydligt, bevisat samband mellan promiskuösitet och att vara en dålig mamma.
    Det där handlar nog snarare om att antalet sexpartners korrelerar med annat, t ex psykisk ohälsa, missbruk, sexuellt risktagande, allmänt rörigt liv.

De flesta har mer än en sexpartner under sitt liv. Det finns en del som har många sexpartners och kan hantera det.

Men ju fler partners och ju mer oskyddat sex, desto vanligare att man har andra problem, vilket i sin tur påverkar föräldraförmågan. Inte sexet i sig.

Ovanstående gäller säkert även män som strular runt mycket, men deras föräldraförmåga mäts inte eller utsätts inte för lika mycket granskning som kvinnors föräldraförmåga.

Män kan tvärtom skita i sina barn och komma undan med det. De kanske får kritik eller anses oansvariga, men det är allt. Medan kvinnor sällan överger sina barn, men i stället får allt ansvar och all skit om de inte riktigt klarar av det.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (enkelt) skrev 2023-09-07 18:43:20 följande:
    Och om det är den andra snubben som är pappan så?

Låt mig gissa ljug ljug ljug och tänk bara på dig själv?
    Nej, då måste hon säga det. Att lura på en man en gökunge är aldrig OK.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (enkelt) skrev 2023-09-07 18:39:13 följande:
    Mer förkastligt än att lura en man på faderskap?
    Mer förkastligt än att lura ett barn på sitt ursprung?
    Mer förkastligt än att låta sin "familj" leva i en lögn?
    Ja, att springa med skvaller är alltid förkastligt. OK kanske om det hade varit ens svägerska som hade gjort det här, och ens egen bror som blev drabbad... att lojaliteten med brodern skulle vara starkare. Och man skulle ju alltid - i det fallet - ha barnet och dess föräldrar i sitt liv.

Men om det bara är en vän - då har man inte med hennes familjeliv att göra. Jag blir faktiskt rädd när jag läser om alla skvallerkärringar här! Som tur är så har jag aldrig riktigt litat på någon, jag har aldrig gett riktigt brännande förtroenden till någon. Det GÅR uppenbarligen inte. Man måste alltid vara försiktig, återhållsam och misstänksam. 
  • Anonym (Kompis)

"En kompis till mig" Erkänn att tråden handlar om dig TS. Varför skulle kompisen berättat det där för dig? 😁

• Spucks
    Anonym (Pappan är den kvinnan inte hoppas det är) skrev 2023-09-07 18:05:14 följande:
    Effects of human sexual promiscuity - Wikipedia

K
    ällhänvisningar finns i wikepediaartikeln. Det finns väldigt, väldigt mycket forskning på just promiskuösitet och hur det påverkar moderskap. Både på människor och andra däggdjur. Det finns ett tydligt, bevisat samband mellan promiskuösitet och att vara en dålig mamma.
    Om det finns så mycket forskning kring det, varför länkar du då inte till forskningen utan till en artikel som inte nämner något om det du påstår?
  • Spucks

Underbar tråd, jag har lärt mig så mycket här. Nu vet jag att hur bra eller dålig man är som mamma (inte som pappa!) bestäms av hur många personer man har knullat med och hur långt det var emellan dem.
    Jag vet ocks
    å att män är stackars, inkompetenta idioter, som inte klarar av att bestämma om de kan vara pappan, om de inte får ha ett fysisk träff med en människa med tillräklig med färgpennor för att rita upp det för dem. Men det gäller bara ogifta män ... gifta män blir på mirakulöst sätt kloka och kompetenta genom vigseln.
    Och s
    å har jag även lärt mig att det är fullt i sin ordnung om främmande människor begär att en kvinna lägger sitt sexliv öppet för dem, om hon har vågat föda ett barn. För barnets bästa, såklart, för barnet behöver ju veta. Förutom när kvinnan är gift, då får hon har ett privatliv och barnets bästa är då att inte veta ett skit.

• Anonym (Petra)
    Anonym (Trött) skrev 2023-09-07 18:03:14 följande:
    Men barnet är ju nyss fött! Vi vet ju INGENTING om den här personen. Hon verkar ju dessutom fundera över om det kan finnas en annan pappa och vilja ta reda på det. Hur vet du att det va otrohet? Kanske har ett öppet förhållande? Hade en paus? Träffades efter ligget med första killen? 
    Visst, barnet har ju nyss fötts, men hon har ändå vetat om i nio månader att hon var otrogen några dagar innan hon blev gravid. Det är ju inte som att bebisen föddes och först då slog det henne att "Åh fan, jag var ju otrogen i samband med att jag blev gravid! Hoppsan!" Hon har ju ändå känt till det här under hela graviditeten. Jag tycker att man behandlar vuxna människor som vuxna, man ska inte behöva dalta med dem eller behandla de som småbarn. 

Är man vuxna nog att skaffa barn bör man ju ha ett hum över hur barn blir till. Ligger man oskyddat med två personer på en vecka, och sen blir gravid borde nog de flesta fatta att det kanske inte är helt säkert vem pappan är. Nu har ju TS sagt att hon var otrogen, men var hon inte det för de hade paus/inte blivit tillsammans än/osv hade det ju funnits NOLL anledning till att inte ta upp faderskapsutredning med en gång.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Petra) skrev 2023-09-07 19:43:48 följande:
    Visst, barnet har ju nyss fötts, men hon har ändå vetat om i nio månader att hon var otrogen några dagar innan hon blev gravid. Det är ju inte som att bebisen föddes och först då slog det henne att "Åh fan, jag var ju otrogen i samband med att jag blev gravid! Hoppsan!" Hon har ju ändå känt till det här under hela graviditeten. Jag tycker att man behandlar vuxna människor som vuxna, man ska inte behöva dalta med dem eller behandla de som småbarn. 

Är man vuxna nog att skaffa barn bör man ju ha ett hum över hur barn blir till. Ligger man oskyddat med två personer på en vecka, och sen blir gravid borde nog de flesta fatta att det kanske inte är helt säkert vem pappan är. Nu har ju TS sagt att hon var otrogen, men var hon inte det för de hade paus/inte blivit tillsammans än/osv hade det ju funnits NOLL anledning till att inte ta upp faderskapsutredning med en gång.
    Men hon kan väl inte berätta för barnet vem hens pappa är innan barnet är fött? Vad spelar der för roll? Du vet väl inte hur hennes liv ser ut, hur hon har mått eller hur graviditeten varit. Sluta vara så dömande!
Svar på tråden Vem är mest troligt pappa till barnet?