Boka lek åt 9-åring?
Ni som har 9-åriga flickor, låter ni dem bestämma all lek själva eller går ni ibland via föräldrarna?
Igår hade min dotter bestämt lek med två kompisar. Den ena är dotterns favoritkompis (Vi kan kalla henne Stina) och den som många andra i klassen också vill vara med. Den andra är en tjej som har en förmåga att göra vad som helst för att få vara med där hon vill (Vi kan kalla henne Anna). Kompisarna hade bestämt först och min dotter frågat om hon fick vara med. Ja, var svaret. På själva dagen fick hon plötsligt inte vara med. Ledsen tjej kom hem efter skolan.
Förra veckan blev hon också utmanövrerad av samma kompis. Det var rätt avancerat för att vara 9 men jag ska försöka förklara. Två tjejer hade bestämt lek (varav den ena igen är den populära Stina) den andra är en annan tjej i klassen. Min dotter hade flera gånger frågat Anna som hela tiden sköt upp svar. Det slutarföräldrarna?
Igår hade min dotter bestämt lek med två kompisar. Den ena är dotterns favoritkompis (Vi kan kalla henne Stina) och den som många andra i klassen också vill vara med. Den andra är en tjej som har en förmåga att göra vad som helst för att få vara med där hon vill (Vi kan kalla henne Anna). Kompisarna hade bestämt först och min dotter frågat om hon fick vara med. Ja, var svaret. På själva dagen fick hon plötsligt inte vara med. Ledsen tjej kom hem efter skolan.
Förra veckan blev hon också utmanövrerad av samma kompis. Det var rätt avancerat för att vara 9 men jag ska försöka förklara. Två tjejer hade bestämt lek (varav den ena igen är den populära Stina) den andra är en annan tjej i klassen. Min dotter hade flera gånger frågat Anna som hela tiden sköt upp sitt svar. Det slutar med att Anna ljuger för min dotter om att hon inte kan, manipulerar de andra tjejerna att ljuga för min dotter för att hon vill gå hem med dem. Hur det blev i praktiken vet vi inte riktigt.
Den populära tjejen vill vara med min dotter men det jag inte får ihop hur hon då kan att ljuga för henne? Hon Kanske inte alls vill vara med henne?
Nu har jag två funderingar:
1) Hur får jag dotterna att sikta in sig på att leka med någon av alla andra vänner hon har? Hon lägger all energi på denna tjejen och missar annan lek.
2) Ska jag gå via den populära tjejens föräldrar för att se till att lek verkligen blir av? Det är väldigt sällan vi föräldrar hörs om lek nuförtiden men när det kan bli såhär kanske det är nödvändigt? Hur gör ni andra?