Färg /Könsbestämning på kattunge?
Hej!
Ska snart köpa min 3e katt. (vår senaste flög till himlen för 1 år sen och nu har döttrarna tjatat några månader...) Den är blandad Norsk skogkatt och bondkatt. Har haft hanar innan.
Tjejerna påstår att honorna är mer keliga och tycker vi ska skaffa en hona, eftersom jag har erfarenhet av hanar har jag varit lite osäker men det är min ena dotter som får bestämma...och vi har hittat en kattunge efter lite sökande som vi nu bestämt oss för i tron att det är en hona. Visar det sig att det ändå är en hane kommer vi ändå köpa den. Familjen kan inte se och verkar inte ha någon direkt koll på hur man ser om det är en hona eller hane. Nu har jag gjort lite googlingar då det börjar bli så nyfiket för oss och vad vi behöver ställa in oss på. Den är nu 6 veckor.
Hur jag än läser om färger/genetik så lyckas jag inte komma fram till vår kattunges kön....men borde väl vara en hona om jag förstått rätt. Vi har försökt kolla under svansen men den har mycket hår också så även om vi sett bilder på vad som skiljer dem åt är det omöjligt. I helgen träffade vi den igen för 3e gången
Kunde inget se.... På en bild dock i efterhand, tycker jag mig se en rund cirkel med en prick en lite längre bit ned likt en hane.
Hoppas på svar från flera experter här inne kanske
Och hur ska jag tolka färgen på föräldrarna och deras arv i det här läget när pappan verkar har rött och svart i sig? Har jag bara inte förstått eller har han en extra kromosom och kan kattungen då ärva det och därför bli röd och svart men med extra kromosom och då vara en hane ändå? Har inte bild på mamman nu hon är svart med röda partier i håret (inte fläckar) på ett par ställen. Hoppas någon kan stilla vår nyfikenhet? Tack på förhand!