• sweetsoul

Boende/underhåll/växelvist

hejsan 

jag har 2 små flickor på 8 och 10 år. 
    dem har nyss fyllt år båda förra månaden.
    Flickorna har varit boende med mig i över 1 år nu.
    på senare tid har skolan gjort orosanmälningar då tjejerna inte vill och har ont i magen för att ha umgänge med sin pappa.
    Finner rädda för honom och hans nya kvinna.

jag "tror" det hela bottnar i att han börjat prata med flickorna att han vill ha dem mer hos sig ( förmodligen då underhållet blev jobbigt när allt är dyrare) han har också sagt till mig att ger jag inte efter går han upp i rätten.
    vi har idag det uppdelat att han har töserna torsdag-måndag v.v. för att ha kvar boendet och underhållet vad kan man minska ner dagarna för mig med som lägst? dvs om han får onsdag morgon till måndag morgon.är det för lite att ha kvar för att stå som boendeförälder? han vill inte enas om ngt underhåll o jag vet hur saker va tidigare när vi körde växelvis. ingenting fungerade o detta vill jag gärna slippa. samt upp i rätten😒

• Svar på tråden Boende/underhåll/växelvist
  • Anonym (Google is your friend)

Varför är barnen rädda? Du har skyldighet att skydda dina barn om det finns risk att de blir utsatta för saker i pappans hem. Det betyder att han inte ska ha ökad tid, snarare minskad tid. Du måste vara den starka här och tänka på dina barns bästa.

Bra att skolan gjort en orosanmälan gällande pappan, det verkar behövas.

Om han inte vill enas om ett underhåll så gå via FK. Då får du det lägsta. Däremot har de en uträkningstjänst för vad du borde ha, det lär vara bra mycket mer och det kan faktiskt löna sig att ta honom till tingsrätten för det beloppet. Det kan vara dubbelt så mycket som den lägsta summan eller ännu mer! Dessutom har du rätt att kräva underhåll retroaktivt så lång tid som tre år. Så ja, ta det gärna till tingsrätten.

• sweetsoul

jag tar dem på allvar o har god kontakt med skolan,kuratorn. men jag blir hotad på flera vis av barnens pappa vilket också gör mig rädd.😔
    kommer tingsrätten lyssna på mina barn?deras vilja framför ett upptrappning umgänge... suck ibland är det bara skit

sweetsoul skrev 2023-10-09 19:31:14 följande:

jag tar dem på allvar o har god kontakt med skolan,kuratorn. men jag blir hotad på flera vis av barnens pappa vilket också gör mig rädd.😔
    kommer tingsrätten lyssna på mina barn?deras vilja framför ett upptrappning umgänge... suck ibland är det bara skit

Och du tillåter att dina barn åker dit....? Fundera på att soc kan anse att du inte tar ditt föräldraansvar i det här läget.

Tyvärr kommer tingsrätten inte ta till sig särskilt mycket av vad dina barn önskar när de är så här små. Jag önskar dig iaf lycka till så klart. Var ärlig mot soc, sök hjälp av dem hur du ska göra med detta. Dokumentera alla hot, så klart. Förbered en polisanmälan mot pappan.
  • sweetsoul

socialen är ett stort skämt! 
    de proppsar på att barnen mår som bäst av ett växelvis boende.

du säger det själv,barnen är för små så deras rop på hjälp kmr inte tas på allvar ändå🤷?♂️
    att undanhålla pappan umgänge kan också ses som umgängessabotage. han har ju inte brukat våld.. att vara rädd anser socialen kan vara en sak som ex pappans nya partner. Eller att jag som mamma inte uppmuntrar dem att det "nya" också är bra.

hur stor är risken vid en tvist är det att boendet ryker trots kontinuerligt boende en längre tid?

sweetsoul skrev 2023-10-09 20:25:21 följande:

socialen är ett stort skämt! 
    de proppsar på att barnen mår som bäst av ett växelvis boende.

du säger det själv,barnen är för små så deras rop på hjälp kmr inte tas på allvar ändå🤷?♂️
    att undanhålla pappan umgänge kan också ses som umgängessabotage. han har ju inte brukat våld.. att vara rädd anser socialen kan vara en sak som ex pappans nya partner. Eller att jag som mamma inte uppmuntrar dem att det "nya" också är bra.

hur stor är risken vid en tvist är det att boendet ryker trots kontinuerligt boende en längre tid?

Ja det är skrämmande hur "barnens umgängesrätt" ska gå före allt annat, till och med våld och hot.

Jag kan inte gissa hur de skulle resonera kring boende, men om det redan nu fungerar att de bor där flera dagar i sträck är det inte omöjligt att det kan bli mer. Tyvärr :(
  • sweetsoul

skolan har gjort 4 orosanmälningar..
    socialen tycker ändå att jag ska ge upp.
    så jag hoppas ni förstår min oro för utgången i en rättsprocess om socialen tycker jag ska ge efter..

• sweetsoul

enligt familjerätten tar de sällan bort ett boende som fungerar.
    umgänget fungerar ju onekligen inte om skola gör orosanmälningar när barnen är hos pappa. där läxor mm inte sköts. 
    det finns dessutom psykisk ohälsa hos fadern,kommunikation fungerar kasst då han inte vill ha kontakt med mig.

sweetsoul skrev 2023-10-09 20:45:08 följande:

enligt familjerätten tar de sällan bort ett boende som fungerar.
    umgänget fungerar ju onekligen inte om skola gör orosanmälningar när barnen är hos pappa. där läxor mm inte sköts. 
    det finns dessutom psykisk ohälsa hos fadern,kommunikation fungerar kasst då han inte vill ha kontakt med mig.

Ja jag står helt på din sida där, pappan verkar av det här lilla rätt olämplig för umgänge.

Har du enskild vårdnad? Annars fundera på det! För då har man större rättigheter att begränsa umgänget som jag har läst. Just det du skriver om att kommunikationen inte funkar mellan er pga honom är en stor anledning till varför du skulle kunna få vårnaden! Och säg inte att jag sa det men har man enskild vårdnad är det lättare att flytta från stan också....
Svar på tråden Boende/underhåll/växelvist