-
-
Svar på tråden Sexåring som blivit hemsk mot oss!
-
Har ni testat att lägga honom tidigare?
Föräldrakurser och familjerådgivning kan också vara bra. Nu menar jag inte utifrån att ni gör något fel, utan att ni verkar väldigt negativt påverkade av detta.
-
Testa att ta varannan kväll var och den som är ledig går och tar en promenad eller något så att bara den som lägger är hemma. Dels får den ena vara ledig och dels är det lättare för en trött splittrad barnhjärna att förhålla sig till en person.
Gör ett schema över nattningen, bilder på varje moment och gör allt i samma ordning varje kväll. Försök vara tråkiga och lugna men bestämda. Led pojken i varje moment och var detaljerade, säg inte ta av kläderna utan, nu tar vi av tröjan, börja med att dra huvudet genom hålet osv. Hjälp honom om han vill det, strunta i att han borde klara saker själv när han är sex år, det viktiga är att ni får livet att fungera igenom den här jobbiga fasen.
Fundera över om det är något moment som ni kan ta tidigare på dagen eller förenkla?
Mina barn har autism och adhd men metoderna fungerar ju även för barn som inte har det
-
Miooo skrev 2023-10-22 20:16:23 följande:
Testa att ta varannan kväll var och den som är ledig går och tar en promenad eller något så att bara den som lägger är hemma. Dels får den ena vara ledig och dels är det lättare för en trött splittrad barnhjärna att förhålla sig till en person.
Gör ett schema över nattningen, bilder på varje moment och gör allt i samma ordning varje kväll. Försök vara tråkiga och lugna men bestämda. Led pojken i varje moment och var detaljerade, säg inte ta av kläderna utan, nu tar vi av tröjan, börja med att dra huvudet genom hålet osv. Hjälp honom om han vill det, strunta i att han borde klara saker själv när han är sex år, det viktiga är att ni får livet att fungera igenom den här jobbiga fasen.
Fundera över om det är något moment som ni kan ta tidigare på dagen eller förenkla?
Mina barn har autism och adhd men metoderna fungerar ju även för barn som inte har det
Det där med att bara en förälder är hemma tror jag stenhårt på.
våra barn kan också vara jobbiga vid läggdags men det går så mycket bättre när man är ensam med dem, att vara två föräldrar gör bara att de spelar ut oss mot varandra och stjälper betydligt mer än det hjälper.
-
Är han övertrött?
-
Det låter som att han är övertrött. I samband med utvecklingssprång och förändringar i barnets liv kan de behöva mer sömn än normalt. Testa att lägga honom tidigare. Gör något trevligt efter han har gjort sig i ordning på kvällen så han har något att se fram emot exempelvis läs en saga. Det finns kapitelböcker där man läser ett avsnitt varje kväll. När det börjar närma sig jul finns radiokalendern som ni kan lyssna på tillsammans.
-
Det låter hemskt jobbigt.
Ni har säkert provat, men min enda idé är om det går att göra nattbestyren tidigare på kvällen, Jag kommer ihåg från barndomen hur mysigt det var att få titta på tv i nattlinne innan det var dags att gå och lägga sig. Säg att efter maten ska barnet duscha, klä på sig pyjamas och borsta tänderna. För han det utan strul så får han titta på tv en bestämd tid, och sen gå och lägga sig.
Tänker att det skulle kunna vara två vinningar, dels att ni får avklarat bestyren innan han blir jättetrött och det ?bara? är att få honom i säng sen, dels att han får en morot. Om han klarar nattningen utan strul (ni får så klart tydligt förklara vad det betyder) så får han titta på tv.
-
Gå ut och spring lite innan läggdags eller kör intensivt gympapass hemma till YouTube film. Sen dusch och pyjamas osv. Tävla om vem som byter om snabbast till pyjamas, du eller han. Sen någon spännande godnattsaga.
Hur kan han förstöra ert förhållande? Varför blir ni irriterade på varandra?
-
6-års trotsen.
-
Tror också att det är bäst att en av er går iväg varannan kväll.
Sen behöver nu båda två träna er på att inte bli så känslomässigt påverkade av er sons kvällsbeteende. Antar att han är ert första barn och att det mesta har rullat på hittills. Men ni behöver rusta er känslomässigt inför resten av sonens uppväxt, Vissa tonåringar blir hemska under ett par år, och om ni inte klarar en sexåring så kommer ni gå under av en tonåring.