• Alyssa87

"Mitt första år" alternativ?

Hej allihopa!

Som blivande mamma har jag kastat mig in i förberedelserna inför vår lilla! 💕👶 Jag och min man har tänkt på att skapa en 'Första Året Bok' för att fånga minnena från graviditeten och första tiden efter födseln. Jag skulle vilja ha en smidig och enkel lösning där jag kan lägga in bilder och text (föreställer mig att det kommer vara rätt utmanande att hitta tid och energi för att hålla en detaljerad dagbok...)
    Så till er erfarna föräldrar där ute - vad har ni använt för att fånga ögonblicken från det första året? Några appar, plattformar eller fysiska böcker som har fungerat för er?
    Tacksam för all visdom ni kan ge! 😊
    Första året bok
  • Svar på tråden "Mitt första år" alternativ?
  • Anonym (Jo)

Fysiska böcker är bättre. Enklare att spara, trevligare att bläddra i. Enklare att ge till barnet när hen är äldre. 

• Alyssa87

Tack! Men det borde väl ändå finnas någon tjänst som gör det enklare att skapa en snygg fotobok från alla bilder? Har hittat en amerikansk hemsida som heter Short Years som ser bra ut men den var mycket dyrt och skulle helst ha någon i Sverige. Tips på hemsidor eller andra knep uppskattas! 

• Anonym (Tea)

Såna där man får tryckt åt sig är fina. Men jag tror att det är roligare för barnet att ha en där föräldrarna klistrat in grejer själva, kanske ritat något. Där deras handstil finns sparad. Där kan ni klistra in armbandet från BB också och sätta in gratulationskort. 

• Anonym (b)

Vad har du kollat på för svenska sidor med fotoböcker som du inte gillar?

• Alyssa87

Hittar ingen sida där jag kan ladda upp minnen allt eftersom och sedan beställa en fotobok (där layout och allt redan är fixat). Det är ju absolut vara värdefullt att klippa och klistra på egen hand i en fysisk bok, men frågan är hur länge man orkar hålla på med det... Att få rätt frågor allt eftersom och kunna samla in material från hela familjen hade ju varit toppen! 

• Hyllemor

Fysiska böcker (som går att köpa och fylla i) är bäst, men jag skulle faktiskt vilja ge ett annat tips som vi har gjort med vår 9-åring (som framför allt gör oss föräldrar nostalgiska men som nog kommer att göra även honom nostalgisk så småningom.)

Vi har skapat en minneslåda över hans liv. Vi har en trälåda där vi (i smyg) samlar små saker (minst en per år) som har haft betydelse i hans liv eller som varit extra roliga. Mest finns från hans första år, eftersom det hände så mycket då: armbandet från BB, första nappen, första skorna etc. därefter har vi lagt till sådant som vi, i efterhand, har förstått var viktigt: bondgårdsdjuren i trä som han lekte med när han var 1-3 år gammal, men när han hade glömt bort bondgårdsdjuren vid 5 års ålder så lade vi ner dem i lådan (vi visste att vi skulle lägga ner dem där en dag så vi hade skrivit en lapp som låg i lådan redan när han var 2 år gammal om hur viktiga de var och sedan kompletterade vi med en lapp den dagen vi lade ner dem i lådan)

När han var 4 år så hade han ingenting som var särskilt viktigt i sitt liv, så då lade vi ner en fidgetspinner, eftersom det var på modet då, och vi kände att det var ett tidsdokument eftersom fidgetspinner nog inte finns om 20 år.

I övrigt har vi sparat små grejer ur hans liv, som klädnypan som han köpte för "egna pengar" bara för att han hade fått egna pengar och hade någon form av konsumtionsvurm så det spelade ingen roll att en jäkla klädnypa var det enda han kunde köpa för sina två kronor, han köpte den ändå och blev så arg att han kastade den utanför bilen när vi mycket frågande undrade vad han skulle ha den till. Utan lappen med historien bakom klädnypan så hade vi troligen inte kommit ihåg varför vi hade lagt den i lådan från början.

Tanken med minneslådan är att det ska finnas en liten historia bakom varje pryl. Man får inte lov att lägga ner någonting i lådan utan några nedskrivna ord om prylen samt att man inte får lov att lägga ner prylen där förrän han absolut har slutat att använda den helt. Det gör faktiskt att inte allt - som man tycker är viktigt just då - hamnar i lådan. Tanken är att lådan ska vara ett tidsdokument och noga utvalda grejer som för vem som helst saknar betydelse men som kan vara roliga att titta på när man antingen är 18 år eller när man själv blir förälder eller liknande.

• fjanten
    Alyssa87 skrev 2023-10-30 13:32:52 följande:

Hittar ingen sida där jag kan ladda upp minnen allt eftersom och sedan beställa en fotobok (där layout och allt redan är fixat). Det är ju absolut vara värdefullt att klippa och klistra på egen hand i en fysisk bok, men frågan är hur länge man orkar hålla på med det... Att få rätt frågor allt eftersom och kunna samla in material från hela familjen hade ju varit toppen! 

Hur länge man orkar hålla på med det är kanske olika - men jag har gjort fysiska böcker till fem barn. Det fina med de man fyller i fysiskt är:
    - Ens handstil syns
    - Faktiskt rätt kul att klippa och klistra med riktiga foton!
    - Spara bb-bandet och annat i (vi har två prematurer så det är lite från neo också)
    - Spara första hår"locken" som klippts
    - Hand- och fotavtryck
    - Första teckningen
    - "Första-biljetter" (första tågresan, första leklandsbiljetten, första biobiljetten
    - Första tappade tanden
    m.m.

Sådana grejer klistrar du inte in i en fotobok.

Min mamma gjorde klippklistra-bok till mig och jag älskar fortfarande den! Hoppas mina barn kommer gilla sina 😊
Svar på tråden "Mitt första år" alternativ?