• Anonym (Sandra)

Kan banken dra tillbaka bolån?

Hej!

Jag och min sambo är nu äntligen i ett läge där vi kan köpa hus, men en sak gör mig lite paranoid.

Vad händer om en av oss skulle bli varslad efter att vi har skrivit kontrakt på huset, men innan vi har fått nycklarna? Drar banken tillbaka lånet då? Har försökt få svar på detta, men på en del sidor står det att man får ett bindande erbjudande från banken innan man skriver kontrakt på huset och på andra att man inte får något kontrakt med banken förrän ett par veckor innan tillträdet. Någon som vet vad som gäller?

De hus vi tittar på blir mycket billigare än vår hyresrätt i månaden, så vi har absolut råd även med en av oss på a-kassa, men att vi anser att vi har råd är ju inte samma sak som att banken gör det. Det hade ju varit surt att förlora kontantinsatsen om banken drar tillbaka lånet, men samtidigt vill jag inte vänta ännu längre med att köpa hus...

• Svar på tråden Kan banken dra tillbaka bolån?
  • Ms H
    baambaam skrev 2024-04-14 09:31:42 följande:

Vad händer när du har fått nycklarna då och har bott i huset i 2 år? Jag tänker. hur man än vrider och vänder på det så är det ju banken hus till den dagen lånet är betalt?

Nej, det är inte bankens hus. Om man har fått ett lån (obs inte lånelöfte) spelar förändringar i ekonomi inte någon roll såvida man sköter sina betalningar. 
  • Anonym (F)
    baambaam skrev 2024-04-14 09:31:42 följande:

Vad händer när du har fått nycklarna då och har bott i huset i 2 år? Jag tänker. hur man än vrider och vänder på det så är det ju banken hus till den dagen lånet är betalt?

Det är aldrig bankens hus. Kan inte ägarna betala går huset på auktion och ev restskuld får de då före detta ägarna betala av. Banken gör ingenting utom att försöka säkra sin fordran.
  • EpicF

Inte för en sådan sak. Banken är medvetna om att ens ekonomiska situation kan förändras u der åren. 

Däremot om man medvetet har ljugit i ansökan så kan de sägs upp lånet och man får betala tillbaka hela lånet med en gång. 

• AndreaBD

Generellt så är banken intresserad av hur er ekonomi ser ut DÅ. De är medvetna om att saker och ting kan förändras. Man kan förlora ett jobb, men många hittar ju ändå ett nytt. Och framför allt - de kollar inte upp vad som händer direkt efter att man har fått lönelöfte. De kollar ju inte hur ens ekonomi ser ut under hela tiden. 

Svar på tråden Kan banken dra tillbaka bolån?