Hej,
Precis som din kollega är även jag utsatt och framförallt min idag 15 åriga dotter för det som kallas för föräldraalienation. Det hela började dagen innan nyårsafton 2017. Då var hon 9 år gammal. När jag läser tråden ser jag att många har åsikter om att ni inte riktigt tror på det här. Det är den uppfattningen som gör att många av oss väljer att vara tysta. Problemet med det är dock att detta inte uppmärksammas tillräckligt. Jag är själv med in en grupp som heter VBU. Deras hemsida är:
vardnad.se
Kortfattat kan jag meddela att det i mitt fall finns en dom om umgänge med min dotter, men mitt ex väljer att sätta sig över lagen och inte följa den. Domen kom 2019 och då var min dotter 11 år. När mitt ex valde att inte följa domen gav hon följande anledning:
"Det är din dotters umgänge med dig och inte ditt med henne och hon vill inte, därför gäller inte domen"
Då hänvisar hon till en dom som har vunnit laga kraft i svensk tingsrätt. Jag är helt övertygad om att mitt ex gör detta som någon form av hämnd, men ärligt talat klandrar jag inte mitt ex som det ursprungliga inlägget gör gällande att den aktuella personen gör. Mig hjälper det faktiskt att veta om att beteendet som min dotters mamma har uppvisat sedan slutet på 2017 inte på något sätt är friskt. Det gör situationen något mindre svår att hantera, dock finns det stora brister i vårt rättssystem och av den anledningen valde jag att börja skriva en blogg om mina upplevelser. Bloggen finns att hitta här:
www.saknadebarn.nu/2022/11/14/min-alskade-dotter/
Nu är det svårt att skriva en sådan här berättelse och därför har jag inte kunnat fortsätta på ett bra tag. Jag skulle tro att jag har minst lika mycket att skriva som jag redan gjort innan den är färdig. Dock är det jag närmast ska skriva det som är högst avgörande i hela berättelsen och jag tänkte kortfattat redogöra för det här.
När mitt ex motsatte sig domen, tog jag givetvis på nytt kontakt med min advokat. Vad hon hade att säga var dock allt annat än positivt. Hon gav mig två alternativ att rättsligt komma tillrätta med problemet:
1. Antingen stämmer jag om ensam vårdnad
2. Jag begär verkställighet av domen.
Hon förmedlade däremot att eftersom min dotter är så pass gammal och även mogen för sin ålder, kommer rätten att gå på hennes egen vilja, oavsett om den bevisas vara påverkad av hennes mamma eller någon annan. Jag valde därför att inte göra någonting och har sedan dess rådfrågat andra advokater. Alla säger samma sak och en sa även att jag äventyrar min del av vårdnaden om jag försöker mig på något sådant. Det här är alltså ett systemfel rakt igenom. Idag kan man i Sverige ostraffat komma undan med föräldraalienation som internationellt kallas för "Parental Alienation Syndrom, förkortat PAS.
Många länder klassar detta beteende som psykisk barnmisshandel och det finns mängder med information att hämta på nätet, inte minst youtube. Det finns även böcker skrivna av bla Anna Lytsy som belyser problemet. Nu kan jag givetsis inte säga något om din kollegas fall och om jag själv inte var utsatt, så hade jag aldrig någonsin trott på en sådan berättelse, så jag kan förstå skepsisen som finns. Snälla läs min blogg och dela den, det är enda sättet att någon gång kunna påverka politiker och beslutsfattare att göra PAS straffbart. Jag kommer uppdatera den snart med informationen som jag delade här och mer än så.