• angeliika

Lärarvikarie som inte är snäll

Hej!

Min son som går i 2:an har fått en vikarie sen ca 2 månader tillbaka som han inte är så förtjust i pga olika saker,

Lite exempel:

När något/några barn tramsar sig lite i klassrummet skickar han ut antingen hela klassen eller alla barn som satt vid det bordet (även de som inte tramsade) ut från klassrummet till att stå utanför, där får dom stå en stund tills han skickar in dom igen, fyra åt gången. 

Min son bad sin bordskamrat om att få tillbaka sitt suddgummi för han behövde det då ?hotade? läraren dom med att han skulle skriva till oss föräldrar pga att dom pratade.

Sonen hade haft sin iPad under helgen hemma och sökt på pärlplattor men glömt att klicka ner dom. Så när de sen på måndagen skulle använda iPaden på en lektion kom sidorna upp, läraren såg det och frågade vad han håller på med och tog sedan hans iPad utan att sonen hann förklara så att han var den enda i klassen som fick sitta utan iPad 

Sonen säger att han inte tycker xx är snäll och att han får en jobbig känsla i magen men han kan inte riktigt förklara varför och vad han menar. Jag tror det beror på lärarens sätt att vara, uttrycka sig och hantera situationerna. 

Är det jag som överreagerar och inte tycker att detta är ett okej beteende av läraren? 

Har pratat med andra föräldrar som hört samma saker och också tycker att beteendet inte är så lämpligt.

Förstår att barn kan vara lite stökiga osv men dom är ändå bara 8 år gamla och man borde hantera detta på ett bättre sätt.

Hur hade ni reagerat och gjort? Borde jag kontakta läraren i fråga eller kanske rektorn? 

• Svar på tråden Lärarvikarie som inte är snäll
  • Anonym (Ja)

Självklart ska du prata med läraren, konstigt att du inte redan gjort det. 

• FuckGoggleAskMe

Det där med att skickas ut från klassrummet hade jag bara pratat med sonen om.
    Andra småsaker hade jag tagit upp med läraren, för det är stora saker för en liten kille. Min son var väldigt känslig för sådant. 

Jag emailade eller pratade alltid med läraren när sådant hände min son. 
    Nisse var lite ledsen i dag för ett missförstånd på skolan, bla bla.
    Det var delvis för att min son skulle veta att jag tagit honom på allvar och meddelat läraren om hur han uppfattat något. Ibland pratade sen läraren med honom och sa att det var dumt att läraren missförstått något och så blev de vänner igen. 

• EnAnonumius

Prata med idi..., läraren..

Det han håller på med är helt åt hlvt fel.

Ett barn måst får förklara sig och bli lyssnad på.
    Man skall inte bara rycka saker ur händerna så på barn som h*n gjorde och bara utgå från att barnet "nöjes surfade".

Sedan så får faktiskt lärare begripa att att det kan ske viss prat i klassrummen, det är naturligt att fråga om man kan få låna/tillbaka ett suddgummi.

Även att "straffa" barn som inte tramsar säger en hel del om att h*n inte skall ha med barn att göra alls egentligen.

Herregud han låter ju som om att han har legat på is från 1800-talet eller något sådant, med den (censur) kadaverdisciplinen h*n verkar ha  och vägrar att lyssna på barn.

Hade det varit min son och han hade haft en sådan vikarier så hade jag snackat först med vikarien och hade det inte hjälp så hade jag beställt tid hos rektorn och snackat med h*n.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • angeliika
    EnAnonumius skrev 2023-11-20 09:24:43 följande:

Prata med idi..., läraren..

Det han håller på med är helt åt hlvt fel.

Ett barn måst får förklara sig och bli lyssnad på.
    Man skall inte bara rycka saker ur händerna så på barn som h*n gjorde och bara utgå från att barnet "nöjes surfade".

Sedan så får faktiskt lärare begripa att att det kan ske viss prat i klassrummen, det är naturligt att fråga om man kan få låna/tillbaka ett suddgummi.

Även att "straffa" barn som inte tramsar säger en hel del om att h*n inte skall ha med barn att göra alls egentligen.

Herregud han låter ju som om att han har legat på is från 1800-talet eller något sådant, med den (censur) kadaverdisciplinen h*n verkar ha  och vägrar att lyssna på barn.

Hade det varit min son och han hade haft en sådan vikarier så hade jag snackat först med vikarien och hade det inte hjälp så hade jag beställt tid hos rektorn och snackat med h*n.

Ja, jag känner att jag nog får börja med vikarien och händer inget får jag gå vidare med rektorn.
  • Anonym (prata)

Prata med läraren, men snälla, UTGÅ från att han som är utbildad (?) inom sitt yrke faktiskt gör rätt och ett bra jobb? Det är mer sannolikt att det din son uppfattar och vad som faktiskt sker i klassrummet är olika saker.

Jag tycker att det mesta som du nämner låter som ganska vanliga regler - man går ut om man stör, man blir ifråntagen paddan om man använder den till annat. Tråkigt att det verkar gå lite väl snabbt ibland och din son känner sig orättvist behandlad. Kanske behöver man gå igenom reglerna ett extra varv så att sonen förstår varför saker händer.

Vad jag tycker är väldigt tråkigt är att den här läraren verkar ha missat något grundläggande när man jobbar med så små barn - man måste skapa en god relation först. Om barnet FÖRST känner sig sedd och bekräftad av läraren är chansen mycket större att såna här missförstånd inte sker.

Är läraren kanske van vid större elever? Är ditt barn van med betydligt mjukare sätt? Om det sista så är det ju faktiskt en bra erfarenhet också, och en barn får i skolan förr eller senare: alla vuxna är inte likadana...

Hoppas ni får till en bra dialog! Lycka till.

• Anonym (Calle)

Varför utgår du ifrån att vikarien är en utbildad lärare? Jag skulle snarare utgå ifrån motsatsen. Det finns väl inte nog med lärare idag till fasta tjänster så varför skulle de arbeta som vikarier liksom? Dessutom låter beteendet mer som någon som faktiskt inte vet hur man ska hantera barn i grupp. Kollektiv bestraffning är inte tillåten så det hade jag lyft till rektor.

Anonym (prata) skrev 2023-11-20 12:34:56 följande:

Prata med läraren, men snälla, UTGÅ från att han som är utbildad (?) inom sitt yrke faktiskt gör rätt och ett bra jobb? Det är mer sannolikt att det din son uppfattar och vad som faktiskt sker i klassrummet är olika saker.

Jag tycker att det mesta som du nämner låter som ganska vanliga regler - man går ut om man stör, man blir ifråntagen paddan om man använder den till annat. Tråkigt att det verkar gå lite väl snabbt ibland och din son känner sig orättvist behandlad. Kanske behöver man gå igenom reglerna ett extra varv så att sonen förstår varför saker händer.

Vad jag tycker är väldigt tråkigt är att den här läraren verkar ha missat något grundläggande när man jobbar med så små barn - man måste skapa en god relation först. Om barnet FÖRST känner sig sedd och bekräftad av läraren är chansen mycket större att såna här missförstånd inte sker.

Är läraren kanske van vid större elever? Är ditt barn van med betydligt mjukare sätt? Om det sista så är det ju faktiskt en bra erfarenhet också, och en barn får i skolan förr eller senare: alla vuxna är inte likadana...

• EnAnonumius

Läste du ens TS?

(citerar)
    "Sonen hade haft sin iPad under helgen hemma och sökt på pärlplattor men glömt att klicka ner dom. Så när de sen på måndagen skulle använda iPaden på en lektion kom sidorna upp, läraren såg det och frågade vad han håller på med och tog sedan hans iPad utan att sonen hann förklara så att han var den enda i klassen som fick sitta utan iPad"
    (slut citat)

Klart att man skall bli ifrån tagen paddan om man under lektionen "nöjessurfar".
    Men TS son hade ju inte ens hunnit att förklara att han hade surfat hemma på iPaden, och glömt att släcka ned  Safari. Detta kan ju hända vem som helst även vi vuxna kan glömma att släcka ned en webbläsare när vi lägger i från oss Plattan/Paddan.

Anser du även att det är okey att skicka ut de ungarna som inte stör bara för att de råka sitta vid samma bord som de ungar som stör?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • angeliika

Jag har ingen aning om vikarien är utbildad eller inte samt vilka elever han arbetat med tidigare men jag utgått från att han är utbildad.

Självfallet ska de ha regler men att köra med kollektiva bestraffningar känns inte okej och är enligt mig helt fel väg att gå. 
    Även om min son är van vid mjukare sätt från övriga lärare så förtjänar han och de andra barnen att bli sedda och hörda först innan bestraffning ges.
  • Anonym (Oli)

Det låter som det går lite snabbt för den här läraren ibland. Annars tycker jag det låter som att hen försöker ha ordning och reda i klassrummet. Det du beskriver kanske är "strängt" i svenska mått mätta, men helt normalt i många andra länder där en starkare anda av disciplin kan råda i skolan. Gå bara tillbaka någon generation i Sverige och denna lärarens metoder hade förmodligen betraktats som mjuka. Prata med ditt barn om att alla vuxna är olika och att läraren förmodligen vill ha ordning och reda för att skapa studiero.  Om du upplever att läraren missköter sitt jobb kan du alltid ta upp det med hen eller med rektorn. 

• Anonym (Lärare)

Kollektiv bestraffning är aldrig ok och den där vikarien verkar väldigt otrygg i sin roll. Du ska prata med rektorn och ingen annan. Samla gärna fler föräldrar och be dem höra av sig också.

• Anonym (Lärare)

Varför antar du att hen är utbildad? En vikarie kan lika gärna ha tagit studenten i våras. Många kräver tyvärr nästan ingenting av en vikarie mer än att de ska andas. Du skulle bli rädd om du visste hur många lärare som 1) inte har någon utbildning alls eller 2) åtminstone ingen kompetens för de ämnen som de undervisar i. På min skola är jag en av de 6 % som har behörighet för mina ämnen.
  • Spucks

Fråga läraren hur det är, för vad barn uppfattar och vad som verkligen händer är oftast två helt skilda saker. Barnen kan ha haft truten öppet nästan hela tiden och ändå tycker att de har varit tysta för de har varit det just de fem sekunder innan läraren skickade ut dem.
    F
    år de ta med ipaden hem (och använda den till annat än skolarbete)?

Svar på tråden Lärarvikarie som inte är snäll