• Hondendärbruttan

Min 7-månaders har totalvänt - vägrar äta!!

Min tjej älskade varenda smakportion hon fått, redan från fyra månaders ålder har hon visat stort intresse för mat och har ätit allt hon fått. Men nu vägrar hon. Hon kniper igen munnen och vänder sig bort från mig. Inte ens gröt funkar vilket är ett måste inför läggning om vi vill sova minsta lilla?Det enda som slinker ner utan krig är klämmisa, vilken varken känns ekonomiskt eller hälsomässigt hållbart.

Detta har skett i samband med att jag nu, vid sju månaders ålder, vill börja trappa ner amningen och byta ut några mål om dagen mot ?riktig? mat. I början var det som att hon sakta började bry sig mindre om bröstet och föredrog fast föda, vilket såklart gjort att mjölken sinat. Men det har senaste veckan heeelt vänt. Vad ska jag göra? Har någon annan varit med om samma? Har det gått över för er? Blir otroligt frustrerad när hon är uppenbart hungrig men bara totalvägrar allt.
  • Svar på tråden Min 7-månaders har totalvänt - vägrar äta!!
  • Anonym (lilla)

Lilla hjärtat. <3 Det går för snabbt för bebisen tror jag.

Jag har varit med om samma. Det var för att jag gick på lite för snabbt med smakportioner till min bebis. Då blev det en sorts regression från bebisen som började amma mer, det höll i sig några månader och sedan kunde vi börja om igen. Det är som att dansa jenka, några steg fram, några steg bra.

Men viktigt att inte pusha barnet för mkt, motoriken i munnen är inte så utvecklad ännu. Tycker inte du ska stressa med att dra ner på att amma.

• Anonym (Hm)

Hon är liten. så små ändras precis hela tiden och alltid är det något nytt på gång. Det låter mer som en period som kommer gå över. Min flicka på 8 månader har tex gått från att äta mat med bitar till att kräkas av all textur i mat. Vi gick tillbaka till puréer. 

Jag tänker som så att du får ge det lite tid. Låt henne äta klämmisar om ni vill och gå tillbaka till amning eller gör gröt som är mkt lösare i konsistensen. Oft stressar man fram matviljan mer än man främjar den. Hon kommer inte leva på klämmisar hela sitt liv. Jag hade låtit henne äta det hon gillar för stunden. 

• Anonym (Line)

Min dotter gjorde samma vid 7 månaders ålder.

Det visade sig att hon inte ville bli matad, hon ville äta själv! Så hon fick en sked i handen och då åt hon. 

• Anonym (lilla)
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-28 21:44:20 följande:

Jag tänker som så att du får ge det lite tid. Låt henne äta klämmisar om ni vill och gå tillbaka till amning eller gör gröt som är mkt lösare i konsistensen. Oft stressar man fram matviljan mer än man främjar den. Hon kommer inte leva på klämmisar hela sitt liv. Jag hade låtit henne äta det hon gillar för stunden. 

håller med
Svar på tråden Min 7-månaders har totalvänt - vägrar äta!!