PSYKOS, frågor?
För 15 år sedan hamnade jag i en psykos. Jag gick in och ur i den i nästa 3 år och låg tvångsinlagd långa perioder.
Nån som vill ställa frågor kring psykos så svarar jag gärna :)
För 15 år sedan hamnade jag i en psykos. Jag gick in och ur i den i nästa 3 år och låg tvångsinlagd långa perioder.
Nån som vill ställa frågor kring psykos så svarar jag gärna :)
Jag vill gärna fråga dig om hur dina psykoser påverkat ditt känsloliv,har det påverkat ditt känsloliv? Har aldrig haft psykos själv men lider av annan psykisk ohälsa och har haft ett flertal neuroser. Vad orsakade din första psykos? Har du blivit diagnosticerad med någon psykos sjukdom,exempelvis schizofreni? Jag ber om ursäkt om jag bombarderar dig med frågor men det är så att en ungdomsvän till mig insjuknade i psykos för 10 år sedan och jag har inte bott i vår hemstad på nästan 20 år men har nu flyttat hem och jag såg honom för första gången på nästan 20 år i slutet av sommaren. Jag fick en chock. Jag vet att han har inte kontakt med någon och jag misstänker att han lever i en misär,han lever i totalt mörker helt isolerad då han inte klarat av att betala elräkningarna och därför är strömmen avstängd. Jag vet inte om han är inne i en psykos just nu men jag är så bedrövad och vet inte vad jag kan göra för att hjälpa honom. Tack för att du vill dela med dig om dina erfarenheter.
Jag har en släkting som har schizofreni. Under en period av sjukdom hade han hallucinationer och vaneföreställningar om att jag tillsammans med andra släktingar hade skadat hans barn och gjort fasansfulla saker.
Jag undrar hur man minns de hallucinationerna i efterhand. Kommer man ihåg dem, de var ju så verkliga för honom då? Och hur ser han på mig nu? Kan det finnas kvar något agg eller misstänksamhet mot mig, som ju skadade hans barn i vaneföreställningarna?