Inlägg från: Anonym (huset) |Visa alla inlägg
  • Anonym (huset)

Elpatron uppvärmning ?

Studentpappa skrev 2023-12-03 12:32:05 följande:

Alltså patronen går ju när det behövs beroende på vilken temp du ställer in. Några 10000:-/mån lär knappast vara aktuellt med normala elpriser. Mina föräldrar har en villa på 110 kvm och eluppvärmning + luftvärmepump och bor i södra norrland. Brukar ha en förbrukning på 12 000kWh/år. 

Dexter dot com skrev 2023-12-05 05:46:55 följande:
    20000kw/h år låter galet mycket på 80m2. Jag förbrukar 6500 kw/h per år ink den vanliga elförbrukningen utöver uppvärmning på 125 m2 och då är mitt hus rätt dåligt isolerat. Har tidigare kört luftvärmepump + elelement men har satt in en luftvärmepump till nu för att slippa elementen.
    Jag tycker inte att 20 000 kWh är extremt. Dåligt såklart, men det är inte säkert att något är fel. Vi har ca 20 000 kWh/år i uppvärmning (värme+vatten) i ett 40-talshus på 98 m2 + källare i västsverige. Tegelfasad, plankstomme och kopplade tvåglasfönster utan modern isolering gör att värmeprestandan inte är så bra. Har inte elpanna så kostnaden är högst hanterbar, utan ville mest illustrera att det finns olika typer av hus.
Svar på tråden Elpatron uppvärmning ?