Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Elpatron uppvärmning ?

Om du inte vet hur många kwh du kommer göra av med och vad du betalar per kwh är det omöjligt att säga vad kostnaden kommer bli. Luftvärmepumpen är billigare i drift än elpatronen.

• Dexter dot com
    majja5 skrev 2023-12-03 12:32:56 följande:
    ca 20 000 kWh/år är uppvärmningen. Och då har ägaren kört med elpatron samt luftvärmepump. Att luftvärmepump är billigare i drift vet jag, men allt varmvatten ska ju värmas av elpatron.
    20000kw/h år låter galet mycket på 80m2. Jag förbrukar 6500 kw/h per år ink den vanliga elförbrukningen utöver uppvärmning på 125 m2 och då är mitt hus rätt dåligt isolerat. Har tidigare kört luftvärmepump + elelement men har satt in en luftvärmepump till nu för att slippa elementen.

Vad betalar du per kw/h ? Jag hade bara värmt varmvatten med elpatron och sen använt luftvärmepumpen för uppvärmning av huset.
  • Dexter dot com
    majja5 skrev 2024-01-04 19:24:46 följande:
    Hur har du fått fram dom beloppen måste jag fråga ? Drömmer 191 kwh och jag bor i elområde 1, om vi tar tex 1 krona per kwh så landar jag på 5700kr / månad.
    Men över ett år kanske jag snittar 0,6 kr per kwh. 3400kr/mån då. 
    Menar du att du betalar 1 kr kwh ink alla avgifter?

Jag tycker det är en hög förbrukning per dygn om nu huset inte är riktigt dåligt isolerat och du har 24 grader varmt inne. Jag förbrukade ca 50 kwh/ dygn när det var -18 ute.
Svar på tråden Elpatron uppvärmning ?