Selektivt ätande bebis..
Min snart 10-månaders kille är otroligt petig med maten.. Jag har från 4 mån kört på med smaksensationer av alla möjliga slag. Upplever dock att matintresset har minskat sen dess..Lagade mycket eget i början, men mitt eget matlagningsintresse har också avtagit när han ratar exakt allt jag erbjuder (dvs han smakar 1-2 teskedar innan han hulkar och kräks upp..) Det enda han gapar efter och faktiskt får i sig är en enskild barnmatsburk (pasta och broccoli), majskrokar och vitt bröd med smör.. Jag har nog provat minst 5 olika grötsorter, där accepterar han kanske max 5 skedar innan hulkningarna börjar.. Har lagat soppor, grytor, vego, kött och fisk och passerat i olika konsistenser men samma där, han vägrar! Upplever att 8 mån-burkarna är big no-no, han spyr av bara konsistenserna. 6-månadersburkarna går något bättre, men han får endast i sig ett par skedar. Välling var inte heller någon hit, han kan ta en eller två skedar men vill absolut inte ha det i flaska.
Börjar bli stressad dels för att jag börjar lessna på amningen men också för att hans järnintag lär vara nästintill obefintligt.
Ett dygns måltid kan bestå av en liten brödkant alt. 3 teskedar gröt, ett par teskedar barnmat till lunch (pga försöker vänja honom vid nya smaker) och sen en halv till en burk pasta med broccoli till kvällsmat. Sen såklart amning däremellan. Jag försöker att låta det gå tid mellan amningarna så han verkligen ska få upp aptiten men tycker inte det hjälper heller..