• Månkan0304

Flicknamn

Vi väntar en flicka väldigt snart men jag och min partner är fortfarande inte helt överens om namn. Vi har 3 st som vi tycker om men ni får gärna lägga en röst på det ni föredrar :) 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn
  • OlgaElvira

Esther är ett jättefint namn, jag gillar flicknamn som slutar på en konsonant, de är inte så vanliga. De ger ett starkt intryck, en modig och självständig tjej. Allt under förutsättning att namnet passar ihop med efternamnet. Esther Eskilsson blir förmycket es, es. Esther eriksson flyter ihop när man säger det. 
    Inga större problem egentligen men man kan ju pröva att säga sina namnflrslag högt, förnamn efternamn, man inser bättre hur det blir när man hör det än när man bara läser namn.

• trollhona

Jag tycker att alla namnen var väldigt fina, min röst för på Othilia för hon kommer säkerligen bli ensam om det.

• Cathariiina

Jag tycker att både Esther och Othilia är fruktansvärt fula kärringnamn, Esther är dessutom judiskt. 

Men Junie är fint! Juni är försommarmånaden, då allting går i blomning men inget ännu blommat över. Ett hoppfullt, flickaktigt och ungdomligt namn.

• Xenia

Jag rostade pa Othilia, vackert och ovanligt. Fast egentligen tycker jag Thilia ar annu finare.

Junie ser bara felstavat ut. Hellre Juni eller Junia.

Esther ar ratt fint ocksa. Vad ar det for fel med judiskt, alla vara bibliska namn var ju fran borjan judiska.

• Cathariiina
    Xenia skrev 2023-12-20 01:49:10 följande:

Jag rostade pa Othilia, vackert och ovanligt. Fast egentligen tycker jag Thilia ar annu finare.

Junie ser bara felstavat ut. Hellre Juni eller Junia.

Esther ar ratt fint ocksa. Vad ar det for fel med judiskt, alla vara bibliska namn var ju fran borjan judiska.

Juni är ett månadsnamn, inte ett människonamn. Det ger mig White Trash-ungmamma-vibbar, vilket Junie inte gör. Men Junia är också fint - det hette Julius Caesars oäkta dotter för övrigt, så ingen kan påstå att något WT i Borlänge har hittat på det.

Det är skillnad på namnen från GT (huvudsakligen judiska) och NT (huvudsakligen kristna). Även om de kristna också var judiska från början, det stämmer, men det har gått ett par tusen år nu. 

Som Israel håller på mot palestinierna, är jag glad att ingen i min familj har något judiskt namn... inte ens något som var judiskt från början men sedan blev förknippat med kristna enbart. 
  • OlgaElvira
    Cathariiina skrev 2023-12-20 03:41:47 följande:
    Juni är ett månadsnamn, inte ett människonamn. Det ger mig White Trash-ungmamma-vibbar, vilket Junie inte gör. Men Junia är också fint - det hette Julius Caesars oäkta dotter för övrigt, så ingen kan påstå att något WT i Borlänge har hittat på det.

Det är skillnad på namnen från GT (huvudsakligen judiska) och NT (huvudsakligen kristna). Även om de kristna också var judiska från början, det stämmer, men det har gått ett par tusen år nu. 

Som Israel håller på mot palestinierna, är jag glad att ingen i min familj har något judiskt namn... inte ens något som var judiskt från början men sedan blev förknippat med kristna enbart. 
    Det hä är nog något av det mest fördomsfulla och och grymma inlägg jag tagit del av. Dessutom visar det på en erhörd okunskap om mellanösterns historia. Men fördomsfulla männskor är ofta väldigt okunniga.
    Med det sagt så anser jag att den israeliska krigsmaktens attacker på civila bör  klassas som krigsbrott.
Svar på tråden Flicknamn