• Mariro

Lågt sittande moderkaka och infästning av navelsträng

Hej,

Delar med mig och hoppas att någon varit med om samma för annars imploderar jag...

Jag är i vecka 24+0 nu och skulle titta till min moderkaka då den på RUL såg ut att sitta lågt. Mycket riktigt satt den fortfarande lågt nu, en del av moderkakan alternativt ett kärl låg för öppningen. Det var oklart om kärlet var "mitt" eller gick till barnet. Jag fick även veta att infästningen av navelsträngen var låg, alltså nära hinnorna.

Jag frågade om riskerna förenade med detta och läkaren sa att om värkar/blödningar/vattenavgång händer för tidigt så finns det risk att det föreliggande blodkärlet tar skada och barnet förlorar blod. Vilket då inte alls är bra... jag ska tillbaka på en ytterligare kontroll i v28 för att se hur det ser ut men jag har sån hemsk panik nu om att något går snett. Det är alltså oklart om det blir snitt men jag känner bara att snitt är det enda tänkbara med allt detta i åtanke.

Har någon varit med om placenta previa (lågt sittande moderkaka) eller vasa previa (föreliggande kärl) och kan dela med sig av sina positiva historier? Jag går verkligen sönder av oro.
  • Svar på tråden Lågt sittande moderkaka och infästning av navelsträng
  • MagganTop

Jag hade placenta previa med min förstfödde. Fick ett återbesök runt v 30 och då hade moderkakan växt/åkt med upp så den blockerade inte längre. Då jag föreställt mig en vaginal förlossning blev jag oerhört glad :) hoppas din flyttas i samband med att livmodern växer. Och bra att sjukvården har koll o följer upp :) lycka till

Svar på tråden Lågt sittande moderkaka och infästning av navelsträng