• Looomyyy

Ändrade relationer i familjen

Min pappa som varit sjuk i cancer i ca 4 månader somnade in på natten till julafton. Mamma var med honom när han somnade in. Sedan samlades vi i familjen på någon timme efter dödsfallet och hade en ceremoni och tog farväl på sjukhuset (efter min pappas önskan). Det blev en fin och känslosam stund och vi kändes nära i familjen. Efteråt firade vi lite jul och åt middag lite som vanligt. Det som nu hänt är att min bror och mamma uppför sig som att allt var klart då. De bestämmer också saker bakom min rygg vilket inte är ok. Min svägerska och bror ska göra bouppteckningen och två av min brors kompisar ska bevittna. Detta bestämdes utan mitt samtycke, det gjorde mig arg och besviken. Min bror är irriterad och förstår inte varför jag reagerar.

• Svar på tråden Ändrade relationer i familjen
  • Looomyyy

Tack! Är ett helvete nu, och i familjen har jag blivit det svarta fåret. När min bror nu tycker att jag överreagerar, ingen trevlig stämning! Han och hans fru tycker fortfarande att det är ok att göra detta själva! Mamma är opartisk och låter detta gå över till min bror.

• AnnaSthlm

Dina familjemedlemmar kör med fulspel och känslomässig manipulation. Du behöver inte gå med på något av detta. Signera absolut ingenting. Säg att du behöver tid då du sörjer och inte mår bra. Bli anträffbar om det behöver. 
    Låt dem inte lura dig. 

• Mrs Moneybags

Du säger till dem att du vill ha en opartisk boutredningsman från exempelvis en begravningsbyrå eller liknande. Annars kommer du inte godkänna bouppteckningen. Sedan får de ta det som de vill. 

Stå på dig. 

Och jag beklagar sorgen. 

• Tecum

Beklagar sorgen!

Det är klart att det blir dålig stämning om du öppet visar att du inte litar på din bror. Men vad är själva problemet, är det att du inte blev tillfrågad, att du inte litar på resten av din familj eller att du inte tror dig om att kunna sätta dig in i bouppteckningen när du ska godkänna den?

För om dina föräldrar var gifta och det inte finns några särkullsbarn lär väl din mamma ärva allt? Så den typen av bouppteckning brukar vara ganska odramatisk.

Svar på tråden Ändrade relationer i familjen