• Villin

Cattell's Fluid Intelligece Test

Jag har genomfört ett Cattell's Fluid Intelligence Test i min adhd utredning.

Jag fick reda på att genomsnittsresultatet för testet alltid ligger på 100 och att mitt resultat var 158. Jag förstår alltså att detta är ett högt resultat men jag skulle vilja kunna se vad det innebär i relation till den IQ-skala Mensa använder. Jag har läst mig till genom googlingar att 148 CFT-poäng (Cattell's Fluid Intelligence Test) skulle motsvara 130 IQ i denna jämförelse. Båda skalorna har 100 som det normala resultatet men sedan blir det olika eftersom de har olika standardavvikelser.

Är det någon som vet hur man kan räkna eller se vad motsvarande IQ skulle vara och hur jag ligger till i normalfördelningskurvan?
  • Svar på tråden Cattell's Fluid Intelligece Test
  • Anonym (Abc)

Jag har ingen aning men gör Mensatestet så har du svaret.

Det var trevligt, inte så mycket folk och gick ganska snabbt.

• Villin

Tack för tipset men det har jag inget behov av att göra. Det låter bara krångligt eftersom jag bor på landet och har långt till någon plats för Mensatest. Jag hinner knappt få ihop vardagen som det är utan att rodda ihop en "testdag". Jobb, hus med allt som hör till, plugg och barn med npf räcker gott för mig och jag letar bara efter att på lättaste sätt hitta svaret utan att åka hemifrån.

Svar på tråden Cattell's Fluid Intelligece Test