Anonym (XXX) skrev 2023-12-31 15:02:44 följande:
Fast så kan det ju aldrig bli, eftersom elevunderlaget ser olika ut i olika geografiska områden. Det finns (by far) inte lika många begåvade och akademiskt inriktade människor i Rinkeby som i Danderyd, sorry - och detta visar sig naturligtvis också på barnen.
Enda sättet för begåvade barn att få utveckla sin begåvning, är att få gå i en lugn skola - eller åtminstone avskild klass, helst i en separat byggnad - tillsammans med andra lika begåvade elever, och där de får fortsätta uppåt i nivåerna och inte behöver sitta och vänta på att de mindre begåvade eleverna ska bli klara. Ett begåvat barn som föds i Rinkeby till föräldrar som inte bryr sig om att ta reda på vad det finns för friskolor, utan bara låter barnet gå till den närmaste kommunala skolan som det kallas till - är chanslöst.
Att friskolorna är skattefinansierade är ju en jämlikhetsreform av stora mått! På det sättet kan även fattiga människor skicka sina barn till en trygg och bra och kunskapsinriktad skola! Före friskolereformen var det bara de allra rikaste som hade råd med en privat skola, övriga barn var hänvisade till närmaste kommunala skola.
Jag är så OERHÖRT glad och tacksam för att min dotter fick gå ut sin skoltid i två olika utmärkta friskolor, innan någon kom på tanken att börja dra in dem igen. För där vi bodde när hon var barn, där jag var tvungen att bo efter skilsmässan innan jag kom på fötter igen, var det 90 procent invandrarbarn i den kommunala skolan. Skolan hade till och med slutat att prata om målen för de olika årskurserna, eftersom det var så få som nådde upp till dem att det inte var någon idé. Rektorn menade att det är "ett fyrkantigt tänk att bara fokusera på målen", för skolan kan "ha tillfört värde till eleverna" även om de inte har lärt sig läsa, skriva eller räkna på tio år... Min dotter pluggar till veterinär nu, och det hade aldrig varit möjligt om jag inte hade valt en friskola åt henne i stället.
Mina barn fick också mycket bättre undervisning i friskolan än i den kommunala. Det fanns inga invandrare eller socioekonomiskt utsatta barn i skolan, så det kunde man inte skylla den dåliga undervisningen på. Nej, skillnaden var god struktur och ordning och reda i friskolan. Lärare satte tydliga gränser och vid minsta lilla kopplades rektor och föräldrar in.
Idag finns egentligen bara möjlighet att få bra undervisning i friskolorna, om man inte har tur att kunna bo i Stockholms innerstad, Danderyd och på liknande orter där de kommunala skolorna fungerar bra.
Att förbjuda friskolorna, innan vi har ett fullgott kommunalt alternativ i hela landet, det skulle bli katastrofalt för hela Sverige.
Mina barn läser nu med framgång på elitutbildningar och det hade de nog inte fixat om de varit tvungna att gå kvar i den kommunala skolan.