Sambos barn, utmaning
nu hamna jag på 10:e sidan här i konversationen och orkar inte läsa allt . Min första tanke av det du skrev, ts, är att mamman till barnet inte själv kan tillrättavisa, uppfostra sin son, och att du då gått in, och det i sin tur blivit en konflikt.
hon måste själv kunna uppfostra honom, det blir inte bra om du stiger in, du kan stiga in om hon ber dig om det, annars inte, jag har aldrig gjort så (bett partner säga till mitt barn).
finns gammalt uttryck att mammorna kan säga vänta tills pappa kommer hem!
För mig visar det bara på att hon inte har själv kontroll över situationen. Att det är en tripp, trapp, trull-situation, dvs pappan i högsta maktpositionen, mamman underlägsen pappan (kan inte kontrollera, uppfostra, straffa själv, är svagare) och till sist då barnet.
det är inte okej nånstans att du blivit så pass att du tycker du har rätten att tycka barnet har 50% av pappans pissgener, om det var mitt barn du pratade om så hade jag bett dig fara och flyga, sen fattar jag att tålamodet kan tryta, men detta är hennes situation, din partners, och hon ska vara stark nog att lösa den själv, hon är föräldern, inte du. Uppfostran är svårt, svårare än man kan tro. Det kan vara så att barnet helt enkelt inte mår bra. Uppfattar att pappan är enligt er en "dålig man" och då är han också dålig och agerar utåt på det här sättet. Jag vet precis för jag , olikt halvsyskon (olika pappor) , fick intryck av mamma att pappa var ond. Hon kunde till och med se på mig med hat och det var inte mig hon såg, hon såg min pappa för jag var väldigt lik honom, jag glömmer inte den blicken. Jag undrar hur du ser på honom? För detta verkar vara en soppa av exet då som är "dum"/den onda, hon, du och så sonen i det.
jag hade tagit barnet till att träffa en kurator för jag gissar att där kan en del om inte hela problemet ligga, och se om han kan må bättre och ni kan alla samarbeta tillsammans. barn själva kan ha problem att se vart kärnan ligger, de bara accepterar känslan som fakta. Iaf det var mitt förslag, han känner sig ond och agerar som ond för att han fått inputs av andra att hans pappa är ond och du eller ni ser på honom som att han är ond. Det kan låta löjligt för en vuxen men det var helt logiskt för mig när jag var barn.