• molly50

Sambos barn, utmaning

Aliona skrev 2024-01-03 09:21:52 följande:

Ja jag har läst och undrar över hur folk uppfattar att man får och inte får tillrättavisa sina barn, i synnerhet i så extrema situationer som beskrivs i tråden när en tioåring hotar sin mamma. 

Att tillrättavisa ett barn är en sak.
    Men det kan ju göras på olika sätt.
    Och TS sätt är att skälla ut barnet och få det att skämmas.
    Och det är kanske inte riktigt rätt metod för ett barn som dessutom har en NPF-diagnos.
  • molly50
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-06 12:18:42 följande:
    Läsförståelse här på FL är bristfällig alltså. 3 gånger på 2 år har jag tillrättavisat. Detta i totalt eskalerade situationer där jag tyckt att barnets mor behövt hjälp med att få kontroll på situationen.
    Tar ner barnet på jorden, han lugnar ner sig, han tvingas förklara vad han gjort fel och be om ursäkt.
    Att barnet skäms är tämligen naturligt när han tvingas förklara vad han gjort fel.
    Och att han inser att han gjort fel & faktiskt skäms över det ser jag som framsteg för honom. Han gjorde fel, skäms, ber om ursäkt, vi alla går vidare och han känner att han blivit förlåten.
    Du har också skrivit att du har skällt ut barnet.
    Tycker du att det funkar om samma saker upprepar sig igen?
  • molly50
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-07 14:45:12 följande:
    Och om du läst hela inlägget så vet du att jag med "skälla ut" menar att ta ner barnet så han lugnar sig, få honom att berätta vad han gjort fel och be om ursäkt.
    Men tycker du att det fungerar om han gör om samma saker igen?
  • molly50
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-07 15:14:27 följande:
    Den grabbens uppfostran är mer utmanande än de flesta ungars men ja det fungerar vid de tillfällena.
    Har ni provat att sätta er ner och prata med sonen när han är lugn och fråga varför han beter sig som han gör ibland?
    Eller ta honom till en kurator?
    Han kanske inte mår bra.
    Och i slutänden så är det ju din sambos ansvar som mamma att ta tag i det här. Inte ditt.
  • molly50
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-07 17:44:01 följande:
    Nej nej. Hon har haft ett barn i 10 år med "utmaningar" vad gäller nästan allt men att sitta ner och prata med sonen eller kontakta BUP har hon aldrig tänkt på!
    Stort tack för tipset! Hjärta
    Varsågod. 
Svar på tråden Sambos barn, utmaning