Anonym (Hur) skrev 2024-01-07 15:31:52 följande:
Det låter som du har en fin far
I det här fallet så är barnets far tyvärr inte bra.
Hade barnets mor dött vid födsel så hade myndigheter tagit barnet då fadern hade såpas tungt "register". Barnets för har inte ens omvårdnad om barnet.
Nästan hela barnets liv så har han undvikit att umgås med sin son. Han har inte heller betalat innan (allt för sent) min sambo började kräva in en liten ersättning via myndighet.
Barnets mor är alltid noga med att barnet inte ska höra när hon pratar med barnets far på telefon om de ska diskutera något (han blir alltid arg).
Barnets far däremot låter grabben va intill när han ringer för att vräka ur sig något ofin skit mot barnets mor.
Sorgligt. Grabben vill ju att hans pappa ska va hans superhjälte. Han har massa han berättar om sin pappa. Allt påhittat.
Det gör riktigt ont i hjärtat när barnet ringer till sin far för att fråga om han kan komma och hälsa på. Man hör på grabbens röst att han inte ens vill fråga för han är så rädd för och vet att han kommer få ett "nej det passar inte idag".
Läst ditt första svar nu och detta. Kan inte vara lätt. Jag menar med soppa att ni nu faktiskt har det här problemet och du sökt hjälp hit för att få råd för jag förstår det kan inte vara lätt.
Underbart att din tjej är så fin mot honom och beklagar att pappan är som han är, låter extrem version av bad boy dilemma. Tack så mycket du skrev så om min pappa, jag bara önskat jag fått veta sanningen om han tidigare.
Sonen kan ändå uppfatta det som, trots din tjejs försök, att han är ond, tro han är det, från då sin pappa, eller de vänner r unt omkring. Många vuxna tror de är diskreta men tyvärr när man letar svar som barn ser man minsta lilla, alert på att höra om det gäller den andre föräldern. Jag vill inte anklaga nån av er för att ha gjort fel nånstans, man försöker göra det bästa men man kan inte gottgöra för den andre föräldern om den är så o fortsätter såra, skada pojken som han gör, man blir arg när man läser det.
Eftersom jag var en klassisk bad girl så blev jag ihop med en bad boy. Han trodde också han var ond, detta sitter djupt rotat, så vi visste inget om detta, nån av oss förrän jag först i vuxen ålder (också i vuxen ålder då fakta kring min pappa kom fram, han inte vågat säga något under åren då han rädd han inte skulle få se mig igen, mamma hade full vårdnad, också sett i domstolspapper osv.). Senare mitt ex bad boy då han pga missbruk hamna på rehab, fick psykologhjälp, och där kom roten till problemet fram. Vi varit alltså bad girl, bad boy hela tiden innan.
Där var varningstecken på mitt ex bad boyen sen barndom. De förstod inte varför han var så arg. Gick emot auktoriteter, problem i skolan, stora problem i hemmet. De år (!) vi var ihop var han en ängel med mig så när andra sa men han är ju en bad boy!, nästan de ryggade tillbaka, förstod jag inte, inte ens då, för han var ju respektfull mot mig (inte otrogen eller så), men han varna han kunde ha humör, mot andra, men jag blev aldrig rädd för honom, men vi var ju en spegelbild av varandra så jag tror därför han var så lugn då (för att vara han) för på nåt plan var han trygg. Till och med med ett eskalerande missbruk genom åren var han ändå snäll mot mig, men han led ju, hade inget med oss att göra, missbruket var för att döva.
Om jag får bara gissa nu här rakt av så som du beskriver din tjej så är hon då inte som jag var bad girlish, utan hon är nog den som varit för snäll, bad boys är grymt bra på att fånga upp de för snälla, godhjärtade tjejerna med, så va fortsatt rädd om henne, hon är säkert guld värd :)
Jag hade om jag varit ni testat att ta kontakt med en kurator, lyfta detta, inte trycka på att han är problemet utan bara säg att situationen är som den är och ni vill inte att den ska påverka honom negativt, och hur ni kan hjälpa honom framöver, och du kan också fråga kuratorn hur din roll ska vara, och ni kan ta hjälp, beskriva olika situationer, vad som är lämpligt, ju mer tidigare desto bättre om han nu fått bad boys syndromet, annars kommer det bara bli värre, och ni kommer stå där handfallna. Det kommer i princip kvitta vad ni gör för det är inte ni som är roten till det onda då.
Jag varnar för att jag kan vara helt fel ute och reser, jag kan ha projicerat över vad som var fel på mig, och mitt bad boy ex på den lille grabben, o då får jag be så mycket om ursäkt, men kolla med en kurator hur som, är mitt råd, också då det är ett forts problem med pappan för då är det så att han blir sårad om och om igen, då förstärks allt.