• Klobibblan

Kosttillskott inför graviditet

Jag plussade i helgen och har bf den 10 september. Det är första gången jag är gravid. Jag gjorde en hårmineralanalys i november för att se vilka brister jag hade och fick rekommenderade kosttillskott utifrån det. Tyvärr kan jag inte fortsätta äta många av burkarna eftersom de innehåller för höga halter av vitaminer och mineraler, alternativt ämnen som man inte ska stoppa i sig som gravid (rosenrot, bland annat). Jag trodde dessutom att jag redan åt tillräckligt med folsyra, men det visade sig att jag endast har fått i mig 100 mcg istället för 400 vilket känns sådär... Jag började fylla på med mer folsyra v. 5. Jag har ganska mycket ångest och tankar som snurrar eftersom det känns som att jag bara gör fel hela tiden. Jag tar fel kost tillskott, jag har druckit alkohol innan jag visste att jag gravid, jag har ätit massor av olämpliga saker som garvad lax, mögelost, skinkpålägg mm.. Dessutom har jag stoppat i mig rosenrot fram till v. 5. Hela graviditeten känns bara stressig och jag vill kunna njuta - för det är ju fantastiskt! Hur som helst, nu försöker jag hitta nya kosttillskott som passar mig och det verkar rent ut sagt vara förjäves... Utifrån analysen hade jag höga halter kalcium, och varenda kosttillskott för gravida innehåller hyfsat höga halter av det. Så kalcium ska jag undvika.

I nuläget äter jag:
    Kalium100 mg
    A-vitamin 30 µg
    Niacin 7 mg
    Tiamin (B1-vitamin)   3,5 mg
    Betainhydroklorid      900 mg
    Gentianarot          200 mg
    Proteas 3.0          100 mg
    Lipas          90 mg
    B6-vitamin12,5mg
    Magnesium100mg
    Mangan1mg
    Krom200µg
    L-glycin10mg
    L-glutamin5mg
    L-cystein3mg

Hur tänker ni? Tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Kosttillskott inför graviditet
  • BuoBä

Krångla inte till det utan ät så varierat du kan med tanke på illamående osv, och se till att ta den rekommenderade dosen folsyra från och med nu. 

Senare i graviditeten kommer du säkert behöva ta järn, men det håller din BM koll på. 

Grattis till graviditeten!

• GuldKvinnan

Håller med ovan - krångla inte till det i onödan :) Jag äter kosttillskott för gravida som innehåller allt man behöver i en och samma tablett. Alla apotek har egna varianter. Efter rekommendation från min barnmorska äter jag även järntabletter i förebyggande syfte (men det finns speciella för gravida som inte står framme i hyllorna på apoteken så köp inte förrän du fått rådet av din bm). Det tillsammans med en varierad kost duger gott och väl. Grattis och lycka till! 

• Klobibblan

Tack för svar! Anledningen till att jag ?krånglar till det? är för att jag fått svart på vitt vilka brister jag har i kroppen, då kan jag inte ta multivitamin för då får jag i mig vitaminer och mineraler som jag kanske redan har överskott av, exempelvis kalcium i mitt fall. Jag har fått ett strikt kostschema och tillskott som jag nu inte har någon större användning av sen jag blev gravid. Men håller med att det vore bekvämt att bara kunna köpa multivitamin :D. Önskar jag kunde göra det! Får kolla med barnmorskan, men det är inte förrän i slutet av nästa vecka, så tänkte kolla om någon hade koll här. 

• Jemp
    Klobibblan skrev 2024-01-02 19:56:33 följande:

Tack för svar! Anledningen till att jag ?krånglar till det? är för att jag fått svart på vitt vilka brister jag har i kroppen, då kan jag inte ta multivitamin för då får jag i mig vitaminer och mineraler som jag kanske redan har överskott av, exempelvis kalcium i mitt fall. Jag har fått ett strikt kostschema och tillskott som jag nu inte har någon större användning av sen jag blev gravid. Men håller med att det vore bekvämt att bara kunna köpa multivitamin :D. Önskar jag kunde göra det! Får kolla med barnmorskan, men det är inte förrän i slutet av nästa vecka, så tänkte kolla om någon hade koll här. 

Ingen kommer kunna ge dig något annat svar än folsyra, inte minst eftersom du inte skriver vilka brister du har. Har du konstaterade brister så fråga bm. 
  • BuoBä
    Klobibblan skrev 2024-01-02 19:56:33 följande:

Har en läkare konstaterat att du har brister? 
    En hårmineralanalys skulle jag ta med en stor nypa salt...
  • Litorina

Ät helt vanlig mat så behövs inget annat tillskott än folsyra och eventuellt järn. 

Vem har gjort analys av ditt hår för att se vilka brister du har? 

Varför tror du att du lider av bristsjukdomar? Har du sökt för det på vårdcentralen? 

• Klobibblan
    Jemp skrev 2024-01-02 20:06:04 följande:
    Kosttillskott inför graviditet
    Ingen kommer kunna ge dig något annat svar än folsyra, inte minst eftersom du inte skriver vilka brister du har. Har du konstaterade brister så fråga bm. 
    Min fråga var hur ni tänkte kring kosttillskott. Om du läser min kommentar ovan så  ser du att jag skrev "bland annat kalcium" (inte för varför jag vet att det är relevant egentligen).......?
  • Jemp
    Klobibblan skrev 2024-01-02 20:27:49 följande:
    Min fråga var hur ni tänkte kring kosttillskott. Om du läser min kommentar ovan så  ser du att jag skrev "bland annat kalcium" (inte för varför jag vet att det är relevant egentligen).......?

Nej, du skriver att du har höga halter kalcium, det är ju motsatsen till brist. En håranalys ger väl dock inte nuläge?

Under graviditeterna har jag följt rekommendationerna, dvs folsyra, ev gravidvitamin/multivitamin och järn när bm rekommenderat. 

Som icke-gravid äter jag magnesium (pga symtom som mildras) och vintertid d-vitamin. 

Som svar på hur jag tänker så är det att du krånglar till det och eventuellt använder sig av fel/otillförlitliga referenser. 

• Klobibblan
    BuoBä skrev 2024-01-02 20:14:35 följande:
    Har en läkare konstaterat att du har brister? 
    En hårmineralanalys skulle jag ta med en stor nypa salt...
    Varför skulle du ta det med en stor nypa salt?
  • Klobibblan
    Litorina skrev 2024-01-02 20:16:02 följande:

Ät helt vanlig mat så behövs inget annat tillskott än folsyra och eventuellt järn. 

Vem har gjort analys av ditt hår för att se vilka brister du har? 

Varför tror du att du lider av bristsjukdomar? Har du sökt för det på vårdcentralen? 

Ja, i nuläget tar jag bara folsyra och järn. Denna graviditet var inte planerad, så jag började ta rätt dos folsyra i v. 5 (nu i veckan alltså) vilket känns lite ångestfyllt, men jag försöker tänka positivt. 
  • Klobibblan
    Klobibblan skrev 2024-01-03 20:37:12 följande:
    Ja, i nuläget tar jag bara folsyra och järn. Denna graviditet var inte planerad, så jag började ta rätt dos folsyra i v. 5 (nu i veckan alltså) vilket känns lite ångestfyllt, men jag försöker tänka positivt. 
    Jag  har haft kopparspiral, och har fått många negativa biverkningar av det. Min mens blev jättekonstig efter uttag, den var helt oregelbunden och jag blödde bara i en dag. Jag vet att det har förekommit kopparövserskott hos vissa kvinnor som har använt det kopparspiral, och man kan behöva hjälp med att rensa ut det. Kopparöverskott kan ge många otrevliga biverkningar som yrsel, depression, brist på andra vitaminer som trängs undan, osv. Via blodprov kan man se vilka brister eller överskott man har i nuläget, men det går inte att se om det har varit en brist över en längre tid, därav finns hårmineralanalys som alternativ. Det var en näringsterapeut som jag vände mig till. Sen kan man tro vad man vill om det såklart. Jag hade höga halter av magnesium och kalcium, vilket brukar indikera på att man har brist på b6.
  • BuoBä
    Klobibblan skrev 2024-01-03 20:35:03 följande:
    Varför skulle du ta det med en stor nypa salt?
    För att en hårmineralanalys inte är en exakt vetenskap, och näringsterapeuten tjänar på att hitta "fel" på dig.

www.vof.se/blogg/harmineralanalys/

Har du symptom som tyder på brist/överskott av något slag så bör du gå till vårdcentralen och ta blodprov. 
Svar på tråden Kosttillskott inför graviditet