Kosttillskott inför graviditet
Jag plussade i helgen och har bf den 10 september. Det är första gången jag är gravid. Jag gjorde en hårmineralanalys i november för att se vilka brister jag hade och fick rekommenderade kosttillskott utifrån det. Tyvärr kan jag inte fortsätta äta många av burkarna eftersom de innehåller för höga halter av vitaminer och mineraler, alternativt ämnen som man inte ska stoppa i sig som gravid (rosenrot, bland annat). Jag trodde dessutom att jag redan åt tillräckligt med folsyra, men det visade sig att jag endast har fått i mig 100 mcg istället för 400 vilket känns sådär... Jag började fylla på med mer folsyra v. 5. Jag har ganska mycket ångest och tankar som snurrar eftersom det känns som att jag bara gör fel hela tiden. Jag tar fel kost tillskott, jag har druckit alkohol innan jag visste att jag gravid, jag har ätit massor av olämpliga saker som garvad lax, mögelost, skinkpålägg mm.. Dessutom har jag stoppat i mig rosenrot fram till v. 5. Hela graviditeten känns bara stressig och jag vill kunna njuta - för det är ju fantastiskt! Hur som helst, nu försöker jag hitta nya kosttillskott som passar mig och det verkar rent ut sagt vara förjäves... Utifrån analysen hade jag höga halter kalcium, och varenda kosttillskott för gravida innehåller hyfsat höga halter av det. Så kalcium ska jag undvika.
I nuläget äter jag:
Kalium100 mg
A-vitamin 30 µg
Niacin 7 mg
Tiamin (B1-vitamin) 3,5 mg
Betainhydroklorid 900 mg
Gentianarot 200 mg
Proteas 3.0 100 mg
Lipas 90 mg
B6-vitamin12,5mg
Magnesium100mg
Mangan1mg