• Emy88

Ska pappan byta blöja?

Vi har en bebis på 3 månader. Jag ammar och tar hela ansvaret från kl.21 på kvällen till 08 på morgonen. När han jobbar (8-17) har jag allt ansvar också såklart eftersom jag är hemma. Nu har han varit ledig i 3 veckor och jag tar fortfarande hela nätterna och alla matningar (såklart) men han gnäller över att han har fått tagit majoriteten av blöjbytena ca 70%. Han tycker att vi borde dela 50/50 medan jag tycker att han kan ta majoriten eftersom han får sova/titta på tv ostört 11 timmar och kan göra annat när jag ammar vilket blir mycket tid per dag. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Ska pappan byta blöja?
  • Moder1

Det bestämmer väl ni själva hur ni lägger upp det.
    Det finns inga generella ska

• November Rain

Sluta diskutera vem som ska göra vad i procent och så, det leder ingen vart. Ta varje tillfälle och se vem som orkar just då. Försök relatera till varandra och ta det som det kommer, inget är svart eller vitt. Ni bör dela på det efter bästa förmåga och för barnets bästa, och tänk inte så mycket.

• Anonvm

Min kristallkula visar en separation inom 12mån om ni inte ens kan reda ut detta på ett vettigt och vuxet sätt.

• Sisisisi

Oj, jag har inte ens något minne av att det var något vi diskuterade och absolut inte höll koll på vem som procentuellt böt flest. Det är ju något man bara gör. Inte som att det är något ansträngande? 

• SmulanFnulan
    Anonvm skrev 2024-01-06 18:59:56 följande:

Min kristallkula visar en separation inom 12mån om ni inte ens kan reda ut detta på ett vettigt och vuxet sätt.

Min kristallkula säger exakt samma sak.
  • Maymom

Om du ammar så blir det ju självklart att du tar matning och nätterna. Man kan ju då tycka att mannen borde vilja ta så mycket ansvar som möjligt på sin lediga tid. I den åldern är ju blöjbyte dessutom en bra stund för anknytning så pappan borde vilja ta den stunden.
    Vad tråkigt att det inte faller sig mer naturligt med en jämnare ansvarsfördelning. Som nån annan skrev är det ju trist att behöva räkna procent eller minuter.
    Hoppas ni har en bra/jämn fördelning av hushållsarbetet, annars tror jag risken är att du kommer gå in i väggen om du drar det tyngsta lasset både gällande hushåll och barn.

• d0MiN077
    Emy88 skrev 2024-01-06 18:41:45 följande:
    Ska pappan byta blöja?

Vi har en bebis på 3 månader. Jag ammar och tar hela ansvaret från kl.21 på kvällen till 08 på morgonen. När han jobbar (8-17) har jag allt ansvar också såklart eftersom jag är hemma. Nu har han varit ledig i 3 veckor och jag tar fortfarande hela nätterna och alla matningar (såklart) men han gnäller över att han har fått tagit majoriteten av blöjbytena ca 70%. Han tycker att vi borde dela 50/50 medan jag tycker att han kan ta majoriten eftersom han får sova/titta på tv ostört 11 timmar och kan göra annat när jag ammar vilket blir mycket tid per dag. Vad tycker ni? 

istället för att skriva här så måste du ställa frågan. gör du så när det är sex också? fråga oss när du vill något ?
  • Räkan77

För mig faller det sig naturligt att den som för tillfället håller i bebisen när den bajsar byter blöjan. Om det inte är så att man är upptagen med annat och den andra föräldern inte gör något speciellt. Kissblöjor kan man ju byta när det passar.

Mitt råd är att inte göra småsaker (som blöjbyten) till en större sak än vad det är. Det kommer att komma större saker ni behöver komma överens om när det gäller barnet, lägg energin på det istället.

Sen kan det ju vara så att du behöver få mer tid för vila just nu och tid när du inte har ansvaret för bebisen. Berätta det i så fall till pappan, att han behöver avlasta dig lite mer för att du ska orka. Så får ni komma överens om hur det ska ske. 

• Bjorniskog

Jag tycker spontat inte att man ska behöva prata om procent. Jag kräver att min partner hjälper mig om jag är trött och i övrigt så gör jag allt jag kan när det behövs för min grabb så han slipper gå hungrig i bajsblöja. Ibland kanske man blir lat, disken o städning får hon gärna ta och om de inte blir gjort så är det ju inte hela världen. Din man borde väl kunna gå upp o ge ersättning på natten och byta blöjor utan o gnälla. 

Svar på tråden Ska pappan byta blöja?