Inlägg från: Anonym (Beata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beata)

Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna

Kan du åtminstone intressera dig lite för de andras ämnen? Och något gör du väl när du inte arbetar?

Annars skulle jag råda dig till att ta upp det med chefen eller söka annat arbete där du inte behöver vara social. 

• Anonym (Beata)
    Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 10:59:51 följande:
    Det handlar inte om att jag inte engagerar mig i deras liv/samtal, det gör jag, utan att jag förväntas ha något att berätta om mig själv som är i samma sociala sfär som deras ämnen. De förväntar sig att jag ska prata om en faster som letar efter ny kärlek eller kusinen som fick nytt jobb eller något.
    Har de sagt det till dig? Eller tror du det bara?

Så vad säger du när det är din tur att berätta? Och hur reagerar de andra?
  • Anonym (Beata)
    Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 11:02:54 följande:
    Nej, jag har inga släktingar, som jag känner i alla fall. 
    Lever du som du vill leva? Är det kul att lägga 15 timmar om dygnet på arbete? 
  • Anonym (Beata)
    Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 11:18:27 följande:
    Eftersom de försöker fiska efter sådant så är det något jag vet, även om de inte säger "prata om det här". Det är frågor som "har inte du en X, vad pysslar hen med", eller, om de vill komma med välmenande tips. "ska du inte y i helgen, du som inte hade några planer". 

Jag svarar alltid ärligt. "Nej, jag har ingen X". "Jag ska inte göra något den här helgen". "Jag har inte gjort något den här helgen".

"Vad ska du göra i helgen då?" Vad ska jag säga? "Jag ska läsa Småtrollen och den stora översvämningen igen medan jag lagar samma tre grytor som jag lagat varje helg senaste 3 månaderna"? 

Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 11:18:27 följande:
    Eftersom de försöker fiska efter sådant så är det något jag vet, även om de inte säger "prata om det här". Det är frågor som "har inte du en X, vad pysslar hen med", eller, om de vill komma med välmenande tips. "ska du inte y i helgen, du som inte hade några planer". 

Jag svarar alltid ärligt. "Nej, jag har ingen X". "Jag ska inte göra något den här helgen". "Jag har inte gjort något den här helgen".

"Vad ska du göra i helgen då?" Vad ska jag säga? "Jag ska läsa Småtrollen och den stora översvämningen igen medan jag lagar samma tre grytor som jag lagat varje helg senaste 3 månaderna"? 

Tycker du själv att du lever ett tråkigt liv? 

• Anonym (Beata)
    Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 11:27:56 följande:
    Ja, som jag skriver i ts så trivs jag med mitt lilla, enkla liv.

Du är ok med att lägga 15 timmar om dagen på arbete? 

Om du trivs med att glo i väggen, måla och laga samma gryta varje helg så svara det då. Stå för dina val. 

Vad säger chefen när du pratat om detta? 

• Anonym (Beata)
    Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 11:43:13 följande:
    Det är vad jag säger, om jag inte säger "ingenting". Men det är inte vad de vill att jag ska säga, så oftast säger jag "ingenting".
    Så vad är ditt problem? Spelar det någon roll om de tycker du är tråkig? Låt bli att fika om du inte trivs så med det. 
  • Anonym (Beata)
    Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 17:10:54 följande:
    En gång berättade jag att jag läst en bokserie som jag tänkte kunde passa en kollegas 8-åring som behövde lästräna, då hon klagade på att de hade svårt att få boktips, Så jag tipsade om Kommissarie Gordon av Ulf Nilsson.  En av de andra kollegorna som var närvarande frågade om jag hade barn, vilket jag inte har. Så nästa kommentar blev "Det är ju lite suspekt att en vuxen kvinna läser barnböcker när hon inte har barn." Och eftersom ungefär 75% av allt jag läser är att läsa om mina egna gamla böcker, och kanske 75% av de är just gamla barnböcker så berättar jag inte vad jag läser.
    Gillar du att läs om gamla böcker? Jag menar, biblioteken är ju fyllda med böcker du ännu inte läst. Bara ett tips. 
Svar på tråden Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna