Byte av skola vid gemensam vårdnad
Jag och pappan bor i olika kommuner. Barnet är skrivet hos mig men går i en skola i pappans kommun. Pappan flyttar till en annan kommun 7 mil bort nästa vecka och barnet är planerat att bo kvar hos mig.
Jag och pappan bor i olika kommuner. Barnet är skrivet hos mig men går i en skola i pappans kommun. Pappan flyttar till en annan kommun 7 mil bort nästa vecka och barnet är planerat att bo kvar hos mig.
Ja du behöver förmodligen ha pappans godkännande för skolbyte.
får barnet gå kvar i nuvarande klass nu när ingen av er bor kvar i den kommunen?
Om du vill ha ensam vårdnad och pappan vill ha fortsatt gemensam vårdnad så får du lämna in stämningsansökan, tror inte du kommer få igenom det.
Han kan inte ta med barnet hur som helst. Varför ska det han säga vara det som gäller?
Ska pojken flytta med pappan OCH byta skola utan att du har något att säga om saken medan han förbjuder pojken att byta skola om han bor kvar hos dig?
Jag får inte ihop det!
Ta hjälp av familjerätten.
Ja du behöver förmodligen ha pappans godkännande för skolbyte.
får barnet gå kvar i nuvarande klass nu när ingen av er bor kvar i den kommunen?
Om du vill ha ensam vårdnad och pappan vill ha fortsatt gemensam vårdnad så får du lämna in stämningsansökan, tror inte du kommer få igenom det.
Han kan inte ta med barnet hur som helst. Varför ska det han säga vara det som gäller?
Ska pojken flytta med pappan OCH byta skola utan att du har något att säga om saken medan han förbjuder pojken att byta skola om han bor kvar hos dig?
Jag får inte ihop det!
Ta hjälp av familjerätten.
Låter helt befängt att barnet ska gå i en skola i en kommun som ingen av er bor i!
(På dotterns fd skola fick man ej det. En elev flyttade men gick kvar och när det uppdagades fick hon byta skola)
Du behöver pappans godkännande för att byta skola men han kan absolut inte bestämma om barnet ska följa med honom eller inte, en tingsrätt skulle inte heller godkänna det.
Du kan ansöka om enskild vårdnad, frågan är om det skulle godkännas för jag ser i nuläget ingen större grund för det. Var också noga med att ansöka om fortsatt gemensam om TR inte skulle tilldöma dig vårdnaden, har läst många som skriver att TR annars blir tvingade att ge den till en av dem och du vill inte riskera att det blir han.
Om pappan ställer till med kommunikationsproblem så är det annars en god grund för enskild vårdnad, men det kan ta tid att påvisa och sedan få igenom. Bäst är om du kan övertyga honom om att skolbyte är för barnets bästa. För hans del borde det inte spela någon roll alls kan man tycka! Och spara ALL kommunikation kring detta!! Att han inte vill sitt barns bästa borde också väga in i en ev. vårdnadstvist.