Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Byte av skola vid gemensam vårdnad

Du behöver pappans godkännande för att byta skola men han kan absolut inte bestämma om barnet ska följa med honom eller inte, en tingsrätt skulle inte heller godkänna det.

Du kan ansöka om enskild vårdnad, frågan är om det skulle godkännas för jag ser i nuläget ingen större grund för det. Var också noga med att ansöka om fortsatt gemensam om TR inte skulle tilldöma dig vårdnaden, har läst många som skriver att TR annars blir tvingade att ge den till en av dem och du vill inte riskera att det blir han.

Om pappan ställer till med kommunikationsproblem så är det annars en god grund för enskild vårdnad, men det kan ta tid att påvisa och sedan få igenom. Bäst är om du kan övertyga honom om att skolbyte är för barnets bästa. För hans del borde det inte spela någon roll alls kan man tycka! Och spara ALL kommunikation kring detta!! Att han inte vill sitt barns bästa borde också väga in i en ev. vårdnadstvist.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:26:10 följande:
    Kan ju alltid försöka hävda detta såklart. Skolan ligger nära min kommun (landsbygd) så där går några elever som bor på fel sida om gränsen. Det tar ca 10 minuter att köra dit från mig dock.

Vad händer om jag helt enkelt hävdar att jag faktiskt inte kan lämna/hämta? Kan han kräva att barnet flyttar till honom då? Eller måste barnet få byta pga skolplikt? Barnet har dessutom helsyskon som går i skolan i min kommun. Helsyskonen går i 6an respektive 8an och har ingen kontakt med pappan längre. Pappan hävdar att det är barnens fel och barnen upplever att han inte bryr sig om dem. Familjerätten har försökt hjälpa utan resultat. Barnet som går i 6an kommet ju byta skola i högstadiet så det kanske inte går att hävda att barnet bör gå med syskonet?
    Om barnet är skrivet hos dig men du kan inte uppfylla skolplikten så skulle det vara naturligare att barnet bor hos pappan... Det är dock inte han som kommer att ställa till problem utan skolan om du slutar skjutsa dit barnet. Då blir det orosanmälan mm otrevligheter. Du kan fortfarande inte kräva skolbyte för att du inte kan skjutsa barnet, hur konstigt det än låter.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:41:38 följande:
    Ajdå, nä det blir ju verkligen ingen bra lösning. Det är inget alterntiv att barnet bor med pappan på heltid. Vet inte vad som skulle hända om jag inte fanns tillgänglig. Han nekar barnet vård och låser in barnet varje gång det är sjukt eller "jobbigt". 
    Ursäkta, nekar barnet vård och låser in hen...? Finns detta dokumenterat på något sätt? God grund för enskild vårdnad!

Nu är det du som börjar samla bevis ts. Spela in era samtal, spara alla sms! Spela även in samtal med barnet om hur pappan beter sig, ifall hen öppnar upp sig om sina tankar och du kan spela in utan att hen märker det. Kan kännas fel men det är sådant som isf bara skulle spelas upp för din advokat och ev. tingsrätten. Det är fullt lagligt att spela in samtal även om motparten inte är medveten om att det händer.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-16 12:51:15 följande:
    Jag har konfronterat pappan. På sistone har de inte låst dörren men barnet får inte lämna rummet ändå mer än att gå på toaletten. De hävdar antingen att det aldrig hänt eller att de agerar med rädsla för att själva bli sjuka. Att han nekat vård finna dokumenterat i journaler.

Har inte råd med advokat. Vi har fått hjälp av familjerätten där barnen uttryckligen sagt att de är rädda. Han slår dem inte eller något sånt, utan det är mer "brister" i föräldraansvaret. Det har blivit bättre senaste året, men jag litar inte på hans föräldraförmåga.

Nu ska ju barnen bo hos mig, det är bara skolbytet...
    Man måste inte ha advokat för att stämma om enskild vårdnad men det underlättar så klart.

Du borde i vilket fall göra en orosanmälan till soc om du hör att han låser in barnet på rummet, det får man absolut inte göra! Olaga frihetsberövande, straffbart.
  • Anonym (Hmm)
    ventilera mera skrev 2024-01-16 13:31:08 följande:
    Jag skulle inte hävda att du inte kan hämta eller lämna, då är det du som riskerar att se ut som att du inte kan uppfylla dina plikter som förälder.

Däremot tycker jag att du ska sitta ner i båten ett tag, avvakta och låt pappan flytta iväg. Sen direkt när han gjort det så kontaktar du först din egen kommun och sen om det skulle behövas, kommunen där skolan ligger och informerar dem om läget.

Då är det ju inte helt omöjligt att din kommun konstaterar att de inte alls har lust att betala för en skolplats i en kommun där ingen förälder bor och sen blir barnet "tvångsflyttat" till sin anvisade skola, dvs den där syskonen går antar jag? Framförallt om du dessutom informerar dem om att du gärna vill att barnet byter skola till rätt kommun. 
    Sneaky :) Man kan till och med be nuvarande skolan om hjälp att "tvångsförflytta" barnet till rätt skola....
Svar på tråden Byte av skola vid gemensam vårdnad