• Kyrkbacken

Kan en relation verkligen bli bra efter allt?

Min fru har en historia av psykisk ohälsa och vi har haft det jobbigt som tusan.

vi har två barn ihop och jag har kämpat för dem och för min fru som jag ändå på något sätt älskar.

jag vacklar ibland och tänker att jag borde lämna henne men vi har ju bra stunder ibland. 

våra barn älskar sin mor och jag försöker skydda dem så mycket det går när hon är i ett skov men är det rätt?

gör jag rätt?

• Svar på tråden Kan en relation verkligen bli bra efter allt?
  • MonicaE

Det behövs mer information för att kunna ge en hint om du gör rätt eller fel. Hur är det när hon är i ett skov? Vad behöver du skydda era barn ifrån? Hur gamla är barnen? Hur tar sig din frus psykiska besvär i uttryck? 

• Kyrkbacken
    MonicaE skrev 2024-01-19 22:16:45 följande:

Det behövs mer information för att kunna ge en hint om du gör rätt eller fel. Hur är det när hon är i ett skov? Vad behöver du skydda era barn ifrån? Hur gamla är barnen? Hur tar sig din frus psykiska besvär i uttryck? 

Hon har ju åkt in och ut på psyk de senaste åren och allt är relativt ok när hon tar sina mediciner men hon skulle aldrig skada flickorna tror jag absolut. 

Hon gör de mest bisarra sakerna när hon är dålig. Hon tror att vi är avlyssnade så hon har slängt ut mina airpods och grytlock bland annat. Hon har också bäddat ner en hel stock med grovsnus i vår säng. Hon påstår att hon ser saker till mig som hon litar på men vägrar att säga sådant till läkarna på psyk.

jag vet inte hur länge jag orkar mer.

• MonicaE

Jag antar att du gör så gott du kan i den situation du befinner dig i. Men du skriver att du inte vet hur länge till du orkar och jag gissar därför att du haft det tufft.

Det är ju bara du som är den "vuxne i rummet" när din fru mår dåligt, barnen är ju barn. Har du någon du kan vända dig till när det är jobbigt? Finns det släkt, föräldrar, syskon? Annars blir det ju väldigt ensamt för dig, att tänka ut lösningar på situationer och försöka hålla koll på frun och barnen samtidigt. Och samtidigt är det naturligtvis en sorg för dig att det blivit som det är. 

Det klart barnen älskar sin mamma, det är svårt när det finns barn med i bilden. Men det är ju också viktigt att du själv orkar med. Hur länge har ni varit ett par?  Hur gamla är era barn? Om tillvaron är så pass jobbig att det går ut över barnen och även dig, så är alternativet att lämna kanske det bästa. Men det beror ju på hur mycket du känner för din fru och om det finns chanser att hon blir bättre. 

Svar på tråden Kan en relation verkligen bli bra efter allt?