Kan inte säja nej
Jag har levt 25 år i ett samboförhållande, som tog slut för ett par år sedan. Vi möttes som väldigt unga och växte ifrån varandra medan de tre barnen växte upp. Som ung var jag pga att ha vuxit upp i en dysfunktionell familj väldigt osäker och hade svårt att vara ensam. Jag sökte mig till äldre killar och män för att få närhet och förväxlade sex med kärlek. Eftersom jag alltid dragit till mig män, jag såg nog väldigt bra ut som ung, så blev den långa relationen en prövning, men jag låg aldrig med någon annan under våra år tillsammans. Dock har jag helt klart mer än någon enstaka gång gjort något som jag inte hade uppskattat att min sambo gjort, som att sova i samma säng som en killkompis (utan att något hände) eller varit för intim/nära (mentalt) med någon av motsatt kön. Jag vet inte varför jag var så gränslös ibland och hade så svårt att säja nej till killar/män. Om någon flörtade med mig kunde jag spela med istället för att avvisa. Det kunde istället försätta mig i svåra situationer som jag hade svårt att ta mig ur. För jag ville bara bli flörtad med och uppskattad och inget mer. Jag levde nog mycket på att få bekräftelse, något som min sambo blev allt sämre på att ge mig med tiden.
Nu är jag i en ny relation sedan 2 år och trots att jag är nyförälskad och mannen helt fantastisk så ser jag samma mönster hos mig själv. Min attraktionskraft är mindre då jag nu är äldre, men jag har fortfarande en dragningskraft på män som försätter mig i svårigheter. Jag blir uppraggad i alla möjliga vardagliga sammanhang. Återigen så njuter jag av uppmärksamheten och att vara åtrådd och har svårt att avvisa dem direkt så som jag borde. Dessutom verkar jag utstråla något som män vill ha (foglighet, formbarhet, öppenhet?) och de blir som tokiga och bara vill ha mig.
Jag känner att jag nog borde prata om det här med någon. Säkert har det sin grund i att jag var så svältfödd på kärlek som barn. Och kanske i konflikträdsla (gentemot parten som uppvaktar) då jag som barn lärde mig att om jag opponerade mig, sa ifrån eller stötte bort blev jag utsatt för vrede och hat och ibland helt oproportionerliga konsekvenser. Är det någon som har tips på vem man kan gå till för att prata om den här typen av problem? Gärna tips på specifika terapeuter i norra Stockholm. Jag vill så gärna lära mig att känna mig älskad och tillfreds även när jag inte är i samma rum som den som älskar mig.