• Björkenli

Tinnitus

Fick tinnitus för några år sedan. Det ändrade karaktär efter något år, från ett väldigt lågfrekvent mörkt ljud (som bassängen från stora högtalare..) till ett mer klassiskt tjutande. 

Har alltid varit så rädd för att få tinnitus och aldrig utsatt mig för höga ljud just för att inte riskera att få det. 

Däremot renoverades det på jobbet och bilades i flera månader. Det var då det började. 

Tystnad är jobbigt. Tänkte säga hemsk men hemskt är att ta i, så känns det inte nu. Men det är fort omöjligt att fokusera på något i tystnad. Brukade alltid ha tyst annars när jag behövde fokusera men nu får jag försöka lära mig att ha ljud i bakgrunden

Det här varor så här i 3 år nu så antar att det inte kommer bli bättre. Men om någon fått en förbättring av sin tinnitus vore det upplyftande att höra!

• Svar på tråden Tinnitus
  • Kia77

Hej Ts!

Det finns ett naturläkemedel som heter Tone. Det kan hjälpa.
    Hoppas att det blir bättre!

• Upptaget

Haft tinnitus i många år. Där det tillkommit nya ljud med tiden. Vet ej vad den beror på. Gjort flera undersökningar. Men tror det är spänningar och stress.
    Det bästa jag kommit fram till funkar är acceptans. Det tog tid men många stunder glömmer jag min tinnitus. Jag hör den med lägger ej fokus på den. 
    Har haft sämre dagar också där jag retar mig på den, det är ju skit störigt att leva med. Men slutade jaga svar och lösning, då blev det bättre.

En period hade jag en hörlur i med lite brus ljud för att maskera. Provade akupunktur men upplevde att det försämrade det. 

Tror du att ditt beror på hörselskada? Finns ju lindrig för vissa men det beror lite på vad tinnitusen beror på. 

• Swed123

Jag tyckte jag läste någonstanns att man ska lyssna på Hz / frekvens musik för att det ska bli bättre? Du kan nog hitta sånnt på youtube om du söker där 

• Björkenli

@ Upptagen 

För mig blev det också bättre när jag slutade leta svar. 
    Det här låter helt absurt men jag fattade inte på väldigt länge att det VAR tinnitus!! Eftersom det inte alls var ett pip eller tjut först utan mer dovt. 
    Jag sålde mitt radhus som jag älskade för att jag var övertygad om att det var något ljud i fastigheten!!!!
    Jag höll på att bli tokig. Det ljudet var hemskt!!
    Jag satt på uteplatsen på kvällarna till sent på hösten i massa filtar efttersom jag inte hörde något då. När jag gick in hörde jag ljudet direkt. 

Nu har jag ett mindre radhus och konstant pipande och tjutande och bara önskar att jag hade fattat att det inte var tinnitus så att jag hade haft kvar lägenheten...

Förutom att ljudet var hemskt så blev jag tokig för att jag försökte förstå vad ljudet kom ifrån!!

Så när jag väl fattade att det var tinnitus så släppte den stressen iaf.

Jag har testat hörseln, den var bra. 

• Upptaget
    Björkenli skrev 2024-02-02 18:36:57 följande:

@ Upptagen 

För mig blev det också bättre när jag slutade leta svar. 
    Det här låter helt absurt men jag fattade inte på väldigt länge att det VAR tinnitus!! Eftersom det inte alls var ett pip eller tjut först utan mer dovt. 
    Jag sålde mitt radhus som jag älskade för att jag var övertygad om att det var något ljud i fastigheten!!!!
    Jag höll på att bli tokig. Det ljudet var hemskt!!
    Jag satt på uteplatsen på kvällarna till sent på hösten i massa filtar efttersom jag inte hörde något då. När jag gick in hörde jag ljudet direkt. 

Nu har jag ett mindre radhus och konstant pipande och tjutande och bara önskar att jag hade fattat att det inte var tinnitus så att jag hade haft kvar lägenheten...

Förutom att ljudet var hemskt så blev jag tokig för att jag försökte förstå vad ljudet kom ifrån!!

Så när jag väl fattade att det var tinnitus så släppte den stressen iaf.

Jag har testat hörseln, den var bra. 

Men åh så synd! Men kan ändå förstå dig. I min förra lägenhet stängde jag av kylskåpet vissa nätter för jag trodde pipet kom därifrån, förvisso gjorde det ljud ifrån sig men höll på att bli knäpp. Plötsligt en kväll insåg jag att ljudet fortsatte trots att jag stängt av. Höll då förm öronen och insåg att det var tinnitus. 

Det är jätte stressande att leta efter ljuden. Jag kan fortfarande göra så än idag lite per automatik. Just för att jag har så många olika ljud i öronen så vill typ bara kolla om det är mina ljud eller om det är något hemma. 

Men ju fler ljud jag fick desto mindre orkade jag bry mig. Det tog så mycket energi ett tag att jag bara accepterade det. 

Men du tror ditt uppkom på din arbetsplats? 
  • Björkenli

Ok jaha lite liknande ändå!!

Mitt ljud var ju såå himla mörkt i början att det nästan mer kändes som ett vibrerande än ett ljud. 

Jag letade upp info om mycket lågfrekventa ljud och då stod det just att det inte stoppas av öronproppar eller så...

Önskar att jag hade fått det här typiska tinnitusljudet på en gång så hade jag fattat vad det var och kanske kunnat bo kvar. 

Jag levde med den där mörka ljudet ett halvår innan jag bara tog det desperat beslut att sälja. Låter galet men det ljudet var sååå obehagligt att jag nästan inte kommer ihåg längre, eller inte kan föreställa mig hur jobbigt det var.. Men minns att jag kände att jag hoppar framför ett tåg om det inte tar slut. 

Så att sälja kändes som en liten grej i sammanhanget, när jag var så säker på att du måste vara något ljud från huset ändå....

Jag antar att jag fick det på jobbet eftersom det började då.  Bilningen var sååå högljudd att det inte gick att prata med varandra. Så det var extremt högt verkligen. 
    Himla synd att jag inte tänkte på det då och använde hörselproppar... eller bara sa upp mi tidigare, , som jag ändå gjorde den några månader senare..

Hade gett bra mycket för att bli av med detta!

• Upptaget
    Björkenli skrev 2024-02-02 23:47:40 följande:

Ok jaha lite liknande ändå!!

Mitt ljud var ju såå himla mörkt i början att det nästan mer kändes som ett vibrerande än ett ljud. 

Jag letade upp info om mycket lågfrekventa ljud och då stod det just att det inte stoppas av öronproppar eller så...

Önskar att jag hade fått det här typiska tinnitusljudet på en gång så hade jag fattat vad det var och kanske kunnat bo kvar. 

Jag levde med den där mörka ljudet ett halvår innan jag bara tog det desperat beslut att sälja. Låter galet men det ljudet var sååå obehagligt att jag nästan inte kommer ihåg längre, eller inte kan föreställa mig hur jobbigt det var.. Men minns att jag kände att jag hoppar framför ett tåg om det inte tar slut. 

Så att sälja kändes som en liten grej i sammanhanget, när jag var så säker på att du måste vara något ljud från huset ändå....

Jag antar att jag fick det på jobbet eftersom det började då.  Bilningen var sååå högljudd att det inte gick att prata med varandra. Så det var extremt högt verkligen. 
    Himla synd att jag inte tänkte på det då och använde hörselproppar... eller bara sa upp mi tidigare, , som jag ändå gjorde den några månader senare..

Hade gett bra mycket för att bli av med detta!

Jag förstår dig. Tycker verkligen det är synd du behövt flytta pga det. Jäkla tinnitus som bara ställer till det. 
    Men är ditt ljud annorlunda idag? Eller har du kvar det mörka ljudet?

Jag har har så många olika ljud, ett pip ljud som går upp och ner i olika pipiga toner. Tänker lite som ett modem men något pipigare. Sen brummande, men också som ett ljust brus ljud som inte riktigt kan maskeras av andra ljud. 

Du har verkligen otur, hann få tinnitus innan du slutade på jobbet. Och att flytta från ditt förra boende.

Oftast tänker jag "bullerskada" när tinnitus uppstår av höga ljud. Men visst kan det uppstå ändå. Annars hade dina hörseltest inte varit normala. 
    Jag var hos en neurolog för att tag sedan som verkade bombsäker på att min tinnitus berodde på spänningar i nacken. Men det vet man ju aldrig säkert. Men inte omöjligt. 
  • Björkenli

Jag har kvar det där väldigt mörka, men det ljusa pipande överröstar så jag besväras inte av det mörka nu. Det är iaf bättre med detta än att bara ha det mörka. 

Så du vet  inte hur du fått det?

Jag har massa spänningar också men det har jag haft så många år, så att det skulle börja precis när jag var utsatt för buller känns ju osannolikt. 

Men lite hoppfullt förstås,  för då kan det kanske bli bättre 

Tack för stödet!
    Saknar verkligen förra boendet och trivs inte alls i det nya. Dessutom blev det en förlustaffär. 

• Upptaget
    Björkenli skrev 2024-02-03 20:17:24 följande:

Jag har kvar det där väldigt mörka, men det ljusa pipande överröstar så jag besväras inte av det mörka nu. Det är iaf bättre med detta än att bara ha det mörka. 

Så du vet  inte hur du fått det?

Jag har massa spänningar också men det har jag haft så många år, så att det skulle börja precis när jag var utsatt för buller känns ju osannolikt. 

Men lite hoppfullt förstås,  för då kan det kanske bli bättre 

Tack för stödet!
    Saknar verkligen förra boendet och trivs inte alls i det nya. Dessutom blev det en förlustaffär. 

Men du kan maskera det med vardagsljud?
    Hur gör du när du ska sova?

Nej jag vet inte säkert vart mitt uppstått ifrån. Började för ca 11 år sedan. Då i den lägenheten med tjutande kylskåp. Trodde först min hjärna typ snappat upp det ljudet och spelade på repeat när jag stängde av kylen. Haha. Lite som att jag legat och stört mig på det så pass länge att ljudet fanns kvar i skallen. 
    Eller också bara att det var då jag upptäckte mitt tinnitus ljud. Har i många perioder levt med stress så det kan vara en orsak.

Sen gick det ca 8 år utan att jag ens tänkt på ljudet. Till jag en kväll upptäckte nytt pip i örat som var väldigt högt. Då reagerade jag med total panik. Som såklart gjorde det värre. Levde då också under stress och hade tufft på jobb (kan även denna gång vara en orsak), men detta tog hårt. Minns hur natta barnen var ångestladdat då jag låg och hörde hur det pep. 
    Till slut började jag gå hos en akupunktör, efter ett par gånger upplevde jag att pipet i sig lugnade sig. Men efter en av behandlingarna, slog ett nytt ljud på. Det ljusa bruset. Några timmar efter behandlingen började det tjuta högt som övergick till brus. Jag fick stark ångest och gick ut på en promenad. Men inget hjälpte. Från den dagen stannade bruset kvar, det är snart 2 år sedan. 
    Det var denna period jag fick leva med hörlurar för att försöka maskera. Jag jobbade tom med hörlurar i för att ens kunna koncentrera mig.
    Men när jag väl nådde min acceptans kunde jag skippa all maskering. Men allt handlade om att vara i balans själv och inte stressa upp. Ju mer jag stressa desto högre blev ljuden. 
    Idag skiter jag mest i ljuden. Orkar inte ge det mer uppmärksamhet. Och skulle det mot förmodan störa mig tex när jag ska sova. Sätter jag i en hörlur och lyssnar på någon pod. 

Jag tror det kan bli både bättre men också sämre. Viktiga är hur man förhåller sig till det. Man vet ju aldrig vilket håll det går åt. Men att behålla lugnet är viktigt. Låta det bli en del av en själv. 
    Tänker ibland att saker och ting kunde varit värre. 

Men annars massage! Det tror jag på. Fixa nacke och spänningar man säkert bär på omedvetet.
Svar på tråden Tinnitus