Björkenli skrev 2024-02-03 20:17:24 följande:
Jag har kvar det där väldigt mörka, men det ljusa pipande överröstar så jag besväras inte av det mörka nu. Det är iaf bättre med detta än att bara ha det mörka.
Så du vet inte hur du fått det?
Jag har massa spänningar också men det har jag haft så många år, så att det skulle börja precis när jag var utsatt för buller känns ju osannolikt.
Men lite hoppfullt förstås, för då kan det kanske bli bättre
Tack för stödet!
Saknar verkligen förra boendet och trivs inte alls i det nya. Dessutom blev det en förlustaffär.
Men du kan maskera det med vardagsljud?
Hur gör du när du ska sova?
Nej jag vet inte säkert vart mitt uppstått ifrån. Började för ca 11 år sedan. Då i den lägenheten med tjutande kylskåp. Trodde först min hjärna typ snappat upp det ljudet och spelade på repeat när jag stängde av kylen. Haha. Lite som att jag legat och stört mig på det så pass länge att ljudet fanns kvar i skallen.
Eller också bara att det var då jag upptäckte mitt tinnitus ljud. Har i många perioder levt med stress så det kan vara en orsak.
Sen gick det ca 8 år utan att jag ens tänkt på ljudet. Till jag en kväll upptäckte nytt pip i örat som var väldigt högt. Då reagerade jag med total panik. Som såklart gjorde det värre. Levde då också under stress och hade tufft på jobb (kan även denna gång vara en orsak), men detta tog hårt. Minns hur natta barnen var ångestladdat då jag låg och hörde hur det pep.
Till slut började jag gå hos en akupunktör, efter ett par gånger upplevde jag att pipet i sig lugnade sig. Men efter en av behandlingarna, slog ett nytt ljud på. Det ljusa bruset. Några timmar efter behandlingen började det tjuta högt som övergick till brus. Jag fick stark ångest och gick ut på en promenad. Men inget hjälpte. Från den dagen stannade bruset kvar, det är snart 2 år sedan.
Det var denna period jag fick leva med hörlurar för att försöka maskera. Jag jobbade tom med hörlurar i för att ens kunna koncentrera mig.
Men när jag väl nådde min acceptans kunde jag skippa all maskering. Men allt handlade om att vara i balans själv och inte stressa upp. Ju mer jag stressa desto högre blev ljuden.
Idag skiter jag mest i ljuden. Orkar inte ge det mer uppmärksamhet. Och skulle det mot förmodan störa mig tex när jag ska sova. Sätter jag i en hörlur och lyssnar på någon pod.
Jag tror det kan bli både bättre men också sämre. Viktiga är hur man förhåller sig till det. Man vet ju aldrig vilket håll det går åt. Men att behålla lugnet är viktigt. Låta det bli en del av en själv.
Tänker ibland att saker och ting kunde varit värre.
Men annars massage! Det tror jag på. Fixa nacke och spänningar man säkert bär på omedvetet.