• Maxinebergne

Dottern blir mobbad pågrund av cosplay

Min dotter är 13 år och har cosplayat i snart 4 år, det var när hon var 9som hon kom till mig och sagt att hon ville klä ut sig till anime figurerna från de filmer hon kollat på, hon hade även sökt upp på Youtube och fått upp videos på olika cosplayers. Köpte hennes första cosplay när hon fyllde 10 år, det var någon karaktär från serien love live kom inte ihåg namnet men personen hade lila hår. Efter det blev det bara mer och mer, den cosplayen passar ju inte längre precis som allt hon fick/köpte 2020/2021 och ganska mycket från 2022. Hon säljer det som inte längre passar och köper nytt, nästan alla hennes pengar går till cosplay. För tillfället cosplayar hon mest från Love live, Genshin impact, Evangelion och Spy × Family. Hon har köpt alla cosplays själv förutom love live grejerna, de har hon önskat sig, och nu har hon minst 3 dräkter från alla personer i love live resten vet jag inte riktigt hur mycket. Jag och min man har alltid stöttat detta och inte brytt oss jättemycket, men folk i skolan har hittat TikTok konton och sett henne i cosplay osv, och de har börjat kommentera om det. Hon blir mobbad pågrund av detta, hon säger att hon inte riktigt bryr sig om det och hon fortsätter cosplaya. Men nu kommer det viktiga, hon fick nyligen plats på en ny skola och jag vet inte om jag ska tacka ja eller inte. Hon har ju sina vänner i sin nuvarande klass, men i nya skolan går många som cosplayar som hon brukar träffa då olika cons, och där skulle hon förmodligen inte bli mobbad. Hon har sagt att jag får bestämma vart hon ska gå men jag vet inte vad som är rätt, vad tycker ni??

• Svar på tråden Dottern blir mobbad pågrund av cosplay
  • Anonym (Elisenae)

Min dotter cosplayar också och är i samma ålder, vi var i en liknande situation. Hon bytte skola och det var det bästa som kunnat hända för både henne och mig, jag behövde inte se min dotter gråta och hon mådde bra. 
    En liten känslig fråga kanske, skadar din dotter sig själv på något sätt? Min dotter gjorde det och enligt henne är det extremt vanligt att cosplayers skadar sig, hon säger att majoriteten hon ser på närcon och comicon och confusion osv har ärr och sår över armar och ben.

• Anonym (Positiv)

Hej.

Jag tycker att du ska låta henne byta skola om hon inte blir mobbad där för sin hobby. Varför inte låta henne gå med likasinnade skolkamrater? Då kan de ju också åka till olika event tillsammans eftersom att de har samma hobbies.

Du får väl vara lite observant på att hon inte börjar skära sig själv som den tidigare inläggs skrivaren skrev om.

• Anonym (Pappa)

Jag tror den nya skolan kan vara bra för henne. Det ger ett miljöombyte och "nya" vänner. Sen ska man nog även titta på hur skolan är i övrigt.

• Anonym (L)

Håller med de andra, låter som nya skolan blir bättre för henne. Roligt att hon har en hobby som hon trivs med.

• Anonym (LL)

Vad roligt att hon gillar Love Live. Det gör jag också trotts att jag är en 40 årig gubbe

Love Live är en riktigt fin och framgångsrik anime. Där flickorna aldrig blir sexualiserade antastade eller utnyttjade, en anime där dom får vara stjärnor och göra det dom vill utan att massa kåta karlar ska vara på dom hela tiden

Varför inte, hon skulle nog trivas mer på den nya skolan då folk där har ett liknade intresse 

Svar på tråden Dottern blir mobbad pågrund av cosplay