• Anonym

Delad vårdnad

Jag förstår inte allt.
    Menar du att den enda som har önskemålet att barnet bor halva tiden hos sin pappa är styvfar?

• Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-21 15:31:41 följande:
    Nja.
    Barnets far vill (säger han) att barnet ska va där 50%. Men då ska han inte betala något förutom det som barnet har där.
    Barnets mor vill, men tror inte att samarbete med barnets far bli bra (har aldrig varit bra).
    Jag (styvfar) vill att det är 50/50 för att barnets mor ska ha tid för återhämtning och ork för en liten bebis.

Så alla "vill samma" men med helt olika ingångsvinkel kan man säga.
    En förälder som har sitt barn hos någon som inte ens ger medicin till barnet kommer att leva i stress och stark oro. Det är motsatsen till återhämtning.
    Föräldern kommer bli mer trött av att veta att barnet blir vanskött än att själv ta hand om det
  • Anonym

Om du separerar från mamman så kommer ditt barn sannolikt att bo hos henne minst på halvtid.
    Det betyder att ditt barn alltid kommer ha sitt halvsyskon i sitt liv. 
    Du kan inte få bort halvsyskonet i ditt barns liv även du flyttar

• Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 11:15:25 följande:
    Tja.. blir mindre sorgligt när den otacksamme 10-åringen blir placerad i avlastningsfamilj och förhoppningsvis inser hur bortskämd han varit. Alternativt bor hos sin far. De är ungefär på samma mentala nivå så det hade passat bra.
    Och som sagt, de kommer inte va syskon
    Barnet kommer inte placeras i avlastningsfamilj om inte mamman vill det.
    Om du pressar en mamma att lämna ifrån sig sitt barn så är det en tidsfråga när er relation kraschar.
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 13:03:22 följande:
    Och om syskonet är direkt farligt så kommer de inte att va tillsammans. Vilket är hela poängen.
    Det är tyvärr inget du har kontroll över.
    Blir det separation så kommer hon ha båda barnen hos sig om hon vill och inget du kan bestämma över. 
  • Anonym
    Anonym (ex) skrev 2024-02-22 13:58:48 följande:

Jag förstår om TS framstår som en stor skit, men tänker att TS har nog gjort sitt bästa genom åren och gett barnet alla chanser, men barnet tar dem inte, så vad ska TS göra mer? kan ju ha fel men det är vad jag tycker mig läsa mellan raderna iallafall. Ja detta är ett barn men även barn kan vara dåliga personer som aldrig vill bättra sig. 

Ts kan avstå från att sätta ett barn till världen i denna soppa
    Ett barn som inte kan dra därifrån som ts kan göra
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 13:59:02 följande:
    Är hon själv så kan hon inte ha konstant översikt och försäkra sig om att sitt tidigare barn inte är med våra barn.
    Litar på henne, bara det att hon tagit hand om en så "utmanande" unge själv i 10 år visar hur mycket hon bryr sig, men fysiskt omöjligt att ha koll hela tiden om man är själv. 
    nej hon kan ju inte det
    Om du säger åt henne att lämna ditt hus , så kommer ju ditt barn att vara med sin mamma och halvsyskon
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 14:32:41 följande:
    Finns andra alternativ än att hon och tidigare unge båda lämnar. Räcker att den av dem som utsätter resten av familjen för skit bor hos sin gamla luffare till far 👍 Alternativt hos avlastningsfamilj.
    Och om hon vill lämna med sin tidigare unge så absolut, men gemensamt barn stannar här.
    Jag förstår att du vill det.
    Tyvärr är det ju så att mamman har stöd i lagen för att driva igenom att barnet också bor hos henne. 
     Ärendet hamnar hos tingsrätten. Om du hindrat barnet att vara även hos mamman så kommer det tyvärr att ligga dig i fatet vid en vårdnadstvist
    Idag finns inte en chans att hindra barnet att bo hos även den andra föräldern. 
    Om håller barnet från mamman så kommer polisen och hämtar barnet. Efter det kommer mamman sannolikt få enskild vårdnad
  • Anonym

Vart tog ts vägen?
    Han kanske inte visste att man inte kan ta ifrån en mamma hennes barn? Han hade ju planer på att det gemensamma barnet skulle stanna hos honom vid eventuell separation. 
    Han verkade inte heller veta att han inte bestämmer över barnet som hans sambo har med en annan man. Det barnet skulle enligt ts flytta till pappa eller "avlastningsfamilj".

• Anonym
    Anonym (Kaj) skrev 2024-02-23 11:05:59 följande:
    Familjen kan säkert beviljas avlastning men knappast i den utsträckning ts verkar tro...
    Jo, men mamman till barnet måste ju vilja det också. Det är ju inte styvfar som ska skriva ansökan.
    Han verkar ha orimliga förväntningar på samhället. Det finns tex kontaktfamilj, där kan ett barn vara typ en helg var 3-4 vecka.
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 15:52:51 följande:
    Åh nej, en 🐮 på internet önskar mina framtida barn illa 😂
    Har resurser att få som jag vill och ta hand om mitt/mina barn så har tänkt så det räcker 👍
    Det räcker tyvärr inte med pengar för att få som man vill
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-23 20:40:31 följande:
    Men ack så mycket enklare det gör det 👍
    Visst är det en fördel att ha pengar. Det är inget jag vill missunna dig
    Men i tingsrätten kan man tyvärr inte få fördelar med pengar om det blir vårdnadstvist
Svar på tråden Delad vårdnad